همشهری آنلاین:              همزمان با اولین سالگرد زلزله غرب کشور، این رویداد زمین‌شناسی تاریخی از منظر شاخص‌های کلیدی تاب‌آوری توسط محققان کشورمان در محل واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زلزله كرمانشاه

به گزارش همشهری آنلاین، زلزله‌ای که در آبان ماه سال ۹۶ با بزرگای ۷.۳ در مقیاس ریشتر غرب کشور را به اندوهی عمیق و همزمان ملت ایران را به سوگی تاریخی نشاند، از جنبه‌های مختلفی منحصر به فرد بوده، به حدی که ممکن است به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دست‌اندرکاران تدوین «مقررات ملی ساختمان» و «آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله» برای بازنگری‌های آتی این ضوابط و استانداردهای فنی باشد.

به منظور ارزیابی میدانی عملکرد لرزه‌ای سازه‌ها و شریان‌های حیاتی، مناطق زلزله‌زده از اولین لحظات وقوع زلزله تاکنون (اولین سالگرد زلزله غرب کشور) به عنوان یک پرونده مطالعه موردی کانون توجه ویژه اساتید و صاحبنظران در حوزه علوم فنی و پژوهشگران رشته‌های تخصصی مرتبط با مهندسی عمران، معماری، شهرسازی، تاسیسات برقی و مکانیکی و همچنین مدیران ارشد شهری و مدیران دستگاه‌های اجرایی بوده است.

تا کنون هم گزارش‌های متعددی توسط دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر ارکان جامعه مهندسی کشور از جمله سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای تدوین و منتشر شده است.

جدیدترین این گزارش‌ها چهارشنبه ۷ آذر ماه ۹۷ در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات طی برگزاری نشست هم‌اندیشی تخصصی تحت عنوان «زلزله کرمانشاه و درس‌هایی برای مهندسین» توسط دکتر مهدی روانشادنیا رئیس دانشکده مهندسی عمران، معماری و هنر واحد علوم و تحقیقات ارائه می‌شود.

در این گزارش با توجه شاخص‌های کلیدی تاب‌آوری ساختمان‌های بنایی، ساختمان‌های بتن آرمه، ساختمان‌های فولادی (با اولویت آسیب‌شناسی کیفیت اتصالات جوشی)، خرابی‌های غیرسازه‌ای (معماری) و شریان‌های حیاتی به بررسی این رویداد زمین‌شناسی تاریخی با هدف کاهش اثرات بلایای طبیعی آتی پرداخته می‌شود.

همچنین گزارش فنی زلزله غرب کشور توسط حامد حق‌کیش، عضو هیات کارشناسی اعزامی سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی به مناطق زلزله‌زده غرب کشور ارائه خواهد شد.

کد خبر 423476
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha