همشهری آنلاین: معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران در دومین کارگاه آموزشی روزنامه نگاران و ترافیک گفت: متاسفانه در کشور بیشتر اوقات نگاه کارشناسی جای خود را به تحلیل‌های سیاسی می‌دهد.

معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران گفت: باید بین مردان اجرایی و مردان سیاسی تفکیک ایجاد شود و هر یک از این افراد مسئولیت‌های خود را انجام داده و در حوزه‌ای که مسئولیت مستقیم ندارند کار را به مسئولین مرتبط بسپارند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران سید جعفر تشکری هاشمی در دومین کارگاه آموزشی روزنامه نگاران و ترافیک ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه در کشور بیشتر اوقات نگاه کارشناسی جای خود را به تحلیل‌های سیاسی می‌دهد که این امر سبب تشدید معضلات موجود می‌شود.

وی با تاکید بر آنکه بهتر است مدیران تنها در حوزه مدیریتی خود اظهار نظر کنند و انصاف را در نظر بگیرند، گفت: در حالی که برخی از دستگاه‌ها از ناکارآمدی عملکرد شهرداری گله می‌کنند، شاهد آن بودیم که سازمان بازرسی کل کشور پس از بازدیدهایی که از حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران داشت و عملکرد این حوزه را مورد بررسی قرار داد، اعلام کرد که عملکرد شهرداری تهران قابل قبول بوده است و این مساله نشان می‌دهد اگر بحث‌ها در جایگاه خود مورد توجه قرار گیرد شاهد این گونه تنش‌ها نخواهیم بود.

وی افزود: در این میان ما خوش حالیم که عملکرد شهرداری از سوی سازمان بازرسی کل کشور که مسئولیت نظارت برعملکرد تمام سازمان‌ها و نهادها را دارد مثبت ارزیابی شده است. 

معاون شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: نباید گرفتاری‌ها و مشکلات و دغدغه‌های اجرایی کار را سر سفره‌های مردم بیاوریم و با سلایق شخصی زندگی مردم را تحت تاثیر قراردهیم و برمشکلات موجود دامن بزنیم.

وی ادامه داد: اعتقاد ما برآن است که باید زمینه‌های همکاری بین سازمان‌ها و نهادها شکل گیرد و به دور از تنش هرچه در توان داریم برای حل معضلات موجود به کار گیریم.

تشکری همچنین با انتقاد به اظهار نظرهای غیر کارشناسانه برخی از مسئولان گفت: شهرداری تهران سعی دارد از اختلاف‌ها پرهیز کند و در این میان ما ترجیح می‌دهیم در مقابل برخی از مسائل سکوت کرده تا مردم در مقایسه عملکردها خود راجع به اقدامات صورت گرفته قضاوت کنند.

تشکری هاشمی ضمن بیان آنکه مشکلات بین شهرداری و ستاد تبصره 13 هنوز از سر راه برداشته نشده است، تصریح کرد: هنگامی که سهم شهر تهران از تبصره 13 را بگیریم می‌توان گفت که مشکلاتمان برطرف شده است و در این راستا تمام تلاش خود را برای احقاق حق شهروندان تهرانی خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سهمیه‌بندی بنزین تاثیری بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا نداشته است و بر اساس آمار، ترافیک تهران پس از سهمیه بندی بنزین 11 درصد افزایش داشته است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: این در حالی است که این اقدام بیشترین تبعات منفی را برای حمل و نقل عمومی در برداشته است.

وی تاکید کرد: در روزی که قرار بود فواید سهمیه‌بندی بنزین اعلام شود، گفته شد که پس از سهمیه بندی بنزین 15 درصد در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود. در صورتی که این آمار را هم بپذیریم پس از افزایش سهمیه‌بنزین خودروهای شخصی از 100 لیتر به 120 لیتر همین میزان صرفه جویی نیز از بین رفت و در واقع تاثیر سهمیه‌بندی در کاهش مصرف بنزین نیز محقق نشد.

تشکری هاشمی افزود: همچنین نمی‌‌توان ادعا کرد که سهمیه بندی بنزین در کاهش آلودگی هوا نقشی داشته است زیرا شرایط جوی و بارش نزولات آسمانی تاثیر عمده ای در وضعیت هوا داشته است و در نهایت اگر تبعات منفی و مثبت سهمیه بندی بنزین را کنار یکدیگر قرار دهیم می‌بینیم که وزن تبعات منفی بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: تبعات منفی سهمیه بندی بنزین این سوال را ایجاد می کند که آیا واقعا راه حل دیگری برای کاهش مصرف بنزین و مناسب سازی الگوی مصرف وجود نداشته است و در این میان نمی توانستیم کاری کنیم که تاکسی‌ها و ون‌ها به دلیل کمبود سوخت از رده خدمات رسانی خارج نشوند؟

معاون شهردار تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر به دلیل افت فشار گاز 17 جایگاه سوخت CNG ویژه تاکسی‌ها از کار افتاده است و بخش عمده‌ای از تاکسی‌ها و ون‌ها به دلیل کمبود سهمیه بنزین و نبود سوخت CNG از رده خارج شده‌اند.

وی همچنین با تاکید برآنکه یارانه‌های غیر مستقیم که به برخی از کالاها و خدمات داده می‌شود باید جای خود را به یارانه‌های مستقیم به اقشار مستضعف بدهد، گفت: در ازای 120 لیتر بنزین در واقع صاحبان خودروهای شخصی ماهانه 60 هزار تومان از دولت یارانه دریافت می‌کنند و در این میان هرکه سرمایه دار تر باشد و تعداد خودرهایش بیشتر یارانه بیشتری به او داده می شود حال آنکه افراد کم درآمد جامعه یعنی اتوبوس، مترو و تاکسی سواران از این یارانه‌ها بی‌نصیبند و باید برای تردد در شهر سختی‌های زیادی را متحمل شوند.

مهندس تشکری اظهار کرد: به جای سهیمه بندی بنزین که ظاهرا 15 درصد سبب صرفه جویی در مصرف بنزین شده است و در واقع در خودرو هایی که در هر 100 کیلومتر 12 لیتر  مصرف دارند 8/1 لیتر صرفه جویی در برداشته است اگر سعی می شد استانداردهای جهانی را برای ساخت خودروهای داخلی اعمال کنیم می توانستیم مصرف بنزین را 50 درصد کاهش دهیم و در واقع به جای ایجاد محدودیت ها با اعمال مدیریت صحیح الگوی بهینه مصرف بنزین را در کشور نهادینه کنیم.

معاون شهردار تهران یا اشاره به اینکه برای بودجه سال آینده شرکت واحد اتوبوسرانی 280 میلیارد تومان درخواست شده است، اظهار کرد: اگر شورای شهرحتی 250 میلیارد تومان بودجه را تصویب کند و 20 میلیارد هم از محل درآمدهای اتوبوس رانی کسب شود باز این رقم بسیار کم و محدود است چنانچه تنها برای جایگزینی اتوبوس های فرسوده سالانه باید حدود 150 میلیارد تومان هزینه شود.

وی تصریح کرد: هماهنگی‌های بین بخشی، یکپارچه‌سازی و وحدت مدیریت ترافیک و تبدیل فرهنگ ترافیک به فرهنگی پویا از جمله برنامه‌هایی است که در راستای نهادینه کردن فرهنگ ترافیک در دستور کار معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران قرار گرفته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه بسیاری از حوادث خونبار تصادفات در ایران به دلیل فقر فرهنگ ترافیکی است، گفت: سالانه شاهد بیش از 30 هزار کشته و 300 هزار مجروح بر اثر حوادث رانندگی هستیم که 40 درصد حوادث جانی درون شهری را موتورسواران تشکیل می‌دهند  که علاوه بر علل ترافیکی فقر فرهنگ ترافیکی یکی از مهم‌ترین دلایل این وقایع محسوب می‌شود.

تشکری هاشمی در پایان تاکید کرد: کاهش سفرها راه حل اصلی مشکل ترافیک است که این مهم تنها با ایجاد سیستم‌های الکترونیک در ادارات و سازمان‌ها امکان پذیر است تا مردم دیگر برای کوچکترین کارها ضرورتی نبینند که حضوری به سازمان یا نهادی مراجعه کنند و در این راستا خوشبختانه با توجه به اینکه بیشترین مراجعات شهروندان تهرانی به شهرداری برای اخذ مجوز ساخت و پرداخت عوارض بوده با ایجاد پرونده های الکترونیک شاهد کاهش مراجعه حضوری شهروندان به شهرداری تهران هستیم.

کد خبر 42340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز