جواد نصرتی-خبرنگار: ترامپ و تصمیمات و رفتارهای عجیبش کم بود، ملانیا ترامپ هم با اعمال نفوذ برای اخراج یکی از مقامات ارشد دولت، بر آشوبی که کاخ سفید را در بر گرفته اضافه کرده است.

همسر ترامپ

همسر ترامپ، در اقدامی که در تاریخ آمریکا بی‌نظیر است، در بیانیه‌ای گفته است که میرا ریکاردل معاون جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا از نظرش شایستگی ادامه کار در کاخ سفید را ندارد.

این اقدام همسر رئیس‌جمهور آمریکا، رسانه‌ها را در آمریکا شگفت‌زده کرده و سی‌ان‌ان در گزارش خود در همین باره، آن را حتی فراتر از رقابت‌های مقامات دولت با یکدیگر، آشفتگی اداری و آشوب‌های درون کاخ سفید که به امری عادی در واشنگتن تبدیل شده، خوانده است. در بیانیه‌ای که بانوی نخست آمریکا منتشر کرده آمده است که از نظر ملانیا ترامپ، ریکاردل «دیگر شایستگی داشتن افتخار خدمت در این کاخ سفید را ندارد.»

این اقدام غیرمنتظره که به گزارش سی‌ان‌ان، حتی جان کلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور آمریکا و سارا سندرز را هم غافلگیر کرده، از سوی برخی رسانه‌ها در آمریکا نشانه‌ای از اختلاف نظر آقا و خانم ترامپ و فراتر رفتن ملانیا ترامپ از اختیارات قانونی‌اش خوانده شده.

براساس گزارش‌های رسانه‌ای، ترامپ پیش از این سابقه درگیری با ریکاردل را داشته است و در سفر به آفریقا، برخی کارمندان او با مشاور نزدیک بولتون درگیر شده بودند.
 این نخستین‌بار در تاریخ نیست که یک بانوی نخست آمریکا با برخی کارمندان ارشد کاخ سفید دچار اختلاف‌نظر می‌شود؛

پیش از این گزارش‌هایی درباره اختلاف نظر نانسی ریگان همسر رونالد ریگان رئیس‌جمهور سابق آمریکا با رئیس دفتر همسرش منتشر شده است و بسیاری در آمریکا، ‌از اختلاف نظر میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و معاون رسانه‌ای همسرش رابرت گیبس خبر داده بودند. با این حال اینکه یک بانوی نخست اینطور زورآزمایی سیاسی خود را به رخ بکشد و خواستار برکناری یکی از کارمندان ارشد تیم مشاور امنیت ملی همسرش شود بی‌سابقه است.

  • روزهای پرآشوب دونالد ترامپ

کاری که ملانیا ترامپ انجام داده شاید بی‌سابقه باشد و آشفتگی زیادی ایجاد کرده باشد اما در مقایسه با آشوبی که ترامپ طی ۵ روز به راه انداخته و تجربه کرده، چندان جدی به‌نظر نمی‌رسد. ۲ روز پیش واشنگتن پست در گزارشی به نقل از مقام‌های مختلف آمریکایی و اروپایی، ۵ روز پر از خشم ترامپ بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای را به تصویر کشید و از احتمال برکناری‌های طوفانی او خبر داد. براساس این گزارش، ترامپ، سفرش به فرانسه را (جمعه) با تلخکامی انتخابات میان‌دوره‌ای در کشورش شروع کرد و چند روز بعد از آن هم با خشم، درباره برخی مسائل تصمیم‌های مهم گرفت و تا می‌توانست به این و آن حمله کرد.

هنگامی که ترامپ در هواپیما در مسیر پرواز به فرانسه بود، ترزا می، ‌ نخست‌وزیر انگلیس به او زنگ زد تا پیروزی جمهوریخواهان را به ترامپ تبریک بگوید. ترامپ اما با کج‌خلقی تمام، می ‌را به‌خاطر اینکه بر ایران فشار وارد نمی‌کند مورد انتقاد قرار داد. ایران و مسئله تجارت، در گفت‌وگوهای او با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه هم مایه اختلاف بین دو دوست سابق شد. در همین سفر، او از راه دور درباره آتش‌سوزی در کالیفرنیا و همینطور رقابت‌های کلیدی باقی مانده در انتخابات که دمکرات‌ها برنده آن شدند، به‌شدت عصبانی شد.

براساس اطلاعاتی که در اختیار واشنگتن پست قرار گرفته، در چنین شرایطی، ترامپ بیشتر روی برکناری برخی از اعضای کابینه‌اش تمرکز کرده است. همانطور که سی‌ان‌ان هم گزارش داده است، ترامپ تصمیم گرفته کلی رئیس دفتر خود و همینطور کریستین نیلسن وزیر کشور را برکنار کند. علاوه بر همه اینها، ‌رئیس‌جمهور آمریکا،  کاری را که در فرانسه نکرده بود در واشنگتن انجام داد و پاسخ مکرون را با ادبیات عجیب خودش داد؛

مکرون در سخنرانی خود به مناسبت صدمین سال پایان جنگ جهانی اول، ملی‌گرایان را به باد انتقاد گرفته و عملا به ترامپ کنایه زده بود. واشنگتن‌پست در گزارش خود به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که ترامپ به‌شدت احساس کرده بود مکرون به او توهین کرده است و به همین‌خاطر در بازگشت به آمریکا، در چند توییت، به مکرون حمله کرد و حتی کار را به تمسخر فرانسوی‌ها به‌خاطر اشغال توسط ارتش آلمان نازی، کشاند.

  • ضربه ترامپ به بولتون

میرا ریکاردل، یکی از بداخلاق‌ترین و در عین حال مؤثرترین افراد تیم جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا به شمار می‌رود. در واشنگتن گفته می‌شود که او نقش مهمی در بازطراحی ساختار تیم مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور داشته و یکی از حامیان و نزدیکان اصلی بولتون به شمار می‌رود.

درخواست برکناری او از سوی ملانیا ترامپ، ‌درحالی‌که بولتون ده‌ها هزار کیلومتر آن طرف‌تر در سنگاپور به سر می‌برد، نشانه اختلاف نظر میان همسر و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکاست. ریکاردل براساس گزارش‌ها به‌شدت بداخلاق و عصبانی است و دشمنان بزرگی مانند جیم متیس وزیر دفاع آمریکا دارد که قطعا از برکناری او خوشحال خواهد شد.

کد خبر 422802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha