همشهری آنلاین: رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها گفت: بیش از یک میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس دچار خشکیدکی، آفت و تخریب شده است.

ev

به گزارش ایرنا، فریبرز غیبی روز یکشنبه در بازدید از جنگل‌های چهار طاق لردگان گفت: جنگل‌های زاگرس ۶ میلیون هکتار از گستره جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده که از سال ۸۷ تاکنون خشکیدگی این جنگل‌ها رو به فزونی گذاشته است.

وی گفت: تغییرات اقلیمی، گسترش آفت و بیماری، خشکسالی، آتش‌سوزی، اجرای پروژه‌های عمرانی و ریزگرد از مهم‌ترین عوامل تهدید و تخریب جنگل‌های زاگرس است که مدیریت پایدار جنگل و مشارکت جوامع محلی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای رفع معضل جنگل‌ها و به خصوص جنگل‌های زاگرس است.

غیبی افزود: به منظور توسعه جنگل‌های زاگرس و مقابله با تهدیدها از جمله خشکسالی، برنامه خشکیدگی جنگل‌ها تهیه و تدوین شده است.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در این طرح گونه‌های مقاوم جنگلی شناسایی و نسبت به تهیه بذر و تولید نهال از پایه‌های مقاوم و سالم و احیاء جنگل‌های مخروبه و احداث سامانه‌های آبگیر اطراف درختان اقدام می‌شود.

غیبی با اشاره به بازدید از جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری افزود: علاوه بر تهدید جنگل‌های زاگرس، آفت سوسک چوب یکی دیگر از عوامل تهدید درختان بلوط در این استان است.

وی با تاکید بر این که ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان دچار آسیب شده است، اظهار داشت: طرح تحقیقاتی آسیب‌شناسی جنگل‌های زاگرس با همکاری مرکز تحقیقات در حال اجراست.

۱۲ میلیون و ۷۰۸ هزار اصله نهال از درختان بلوط جنگل‌های زاگرس با پدیده خشکیدگی رو به رو است.

استان چهارمحال و بختیاری با یک میلیون و ۶۵۳ هزار هکتار مساحت دارای ۳۰۷ هزار هکتار جنگل بلوط است.

بیش از ۵۳ درصد جنگل‌های چهارمحال و بختیاری در شهرستان لردگان قرار دارد.

کد خبر 422389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha