همشهری آنلاین: فدریکو گارسیا لورکا نمونه بارز کلمه قصار این شاعر اسپانیایی است که می‌گوید: «یک مرد مرده در اسپانیا زنده‌تر از یک مرد مرده در هر جای دیگر دنیاست.»

فدريكو گارسيا لوركا

به گزارش ایران‌آرت، ۸۲ سال پس از نشستن سرب‌های داغ جوخه تیرباران بر تن لورکا، یک کتاب مصور ۱۰۰ صفحه‌ای روایتی تازه از زندگی مشهورترین شاعر و نمایشنامه‌نویس اسپانیا ارائه کرده است. «زندگی و مرگ فدریکو گارسیا لورکا» نتیجه همکاری مشترک یان گیبسن (نویسنده زندگینامه لورکا) و کوییکه پالومو (تصویرگر) و تلاشی است برای شناساندن خالق «خانه برنارد آلبا»، «یرما» و «قصیده کولی» به گروهی تازه از مخاطبان نسل جدید.

نویسنده و تصویرگر کتاب در فرآیندی هشت ماهه کوشیدند زندگینامه ۷۰۰ صفحه‌ای لورکا را در قالب یک کتاب مصور ۱۰۰ صفحه‌ای در دسترس کسانی قرار دهند که پیش‌تر شعرها و نمایشنامه‌های هنرمند نامدار را نخوانده‌اند. هر چند کاهش حجم زندگینامه و افزودن تصویر به آن کاری بسیار سخت بود و گیبسن و پالومو ناچار شدند مهم‌ترین فصل‌های زندگی نه‌چندان طولانی اما پرفراز و نشیب لورکا را برای ثبت در تاریخ گزینش کنند.

«زندگی و مرگ فدریکو گارسیا لورکا» روایتی است از سفرهای لورکا به شهرهای مادرید و نیویورک و کشورهای کوبا و آرژانتین اما در عین حال به شکلی استوار در دوران کودکی شاعر در آندلس ریشه دارد و به سنت‌ها، داستان‌ها، ترانه‌ها و شعرهایی وفادار است که به آثار لورکا سرایت کرده‌اند. ضمن اینکه در عین حال تصویری دقیق از سخاوتمندی هنرمند نامدار در رویارویی با زنان، سیاهان، حاشیه‌نشینان و فراموش‌شده‌ها ارائه می‌دهد.

کتاب مصور زندگی فدریکو گارسیا لورکا

لورکا در واقع پسرکی روستایی بود که در گذر زمان به چهره‌ای سوررئالیست تبدیل شد؛ یک شاعر، پیانیست، هنرمند و البته کارگردان تئاتر. سرانجام هم مرگ او فرارسید. قتل و ناپدید شدن در اوت ۱۹۳۶ لورکا را به مشهورترین قربانی جنگ‌های داخلی اسپانیا و نماد حکمرانی تفکر ضدروشنفکری در دوران حکومت ژنرال فرانکو در اسپانیا تبدیل کرد.

اینکه جنازه لورکا حتی پس از مرگ پیدا نشد، هنوز در تاریخ اسپانیا یک معماست. هر چند گیبسن معتقد است اگر او کشته هم نمی‌شد، همه دنیا می‌شناختندش. برخی می‌گویند لورکا قربانی فاشیسم و در پی آن در جهان مشهور شد اما آثار باقیمانده از این هنرمند در معرفی کردن او به جهانیان کفایت می‌کند.

کد خبر 422378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha