همشهری آنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تکمیل ۹۸ کیلومتر باقیمانده خط آهن مراغه - ارومیه که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، شبکه ریلی به شمال غرب کشور متصل شد.

راه آهن اروميه

به گزارش ایرنا، «خیرالله خادمی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با یادآوری به مزیت های ساخت خط آهن مراغه - ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر اظهار داشت: اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور و افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا و مسافر از استان آذربایجان غربی، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلاینده های زیست محیطی از مهمترین مزیت های راه‌اندازی این خط ریلی در شمال غرب کشور است.

به گفته وی، ارزش کنونی هزینه ۴۰۰ میلیاردی برای این پروژه اکنون یک هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: بی شک این خط آهن می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کارخانجات، صنایع کشاورزی و دامپروری به شبکه ریلی کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

خادمی ادامه داد: این خط ‌آهن به گونه ای طراحی و ساخته شده که سرعت قطارهای باری حداکثر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای مسافری به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می رسد و سالیانه می تواند ۱.۵ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر جابجا کند.

وی به اهمیت اتصال پنج مرکز استان کشور به شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: اتصال شهرهای رشت، تبریز، ارومیه، همدان و کرمانشاه در سال ۹۶ و ۹۷ یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید بود که اکنون همه عملیات خط آهن مراغه به ارومیه به پایان رسیده و آماده افتتاح است.

این مقام مسئول یادآور شد: ۸۵ کیلومتر از این مسیر حد فاصل مراغه تا مهاباد در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: ایستگاه ارومیه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه های کشور شناخته می شود که در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در جنوب شرقی شهرستان ساخته شده و سطح زیربنای کل ساختمان های ایستگاه راه آهن ارومیه ۱۶ هزار و ۶۳۵ متر مربع است.

خادمی درباره وضعیت ایستگاه راه آهن نقده نیز گفت: ایستگاه زیبای راه آهن نقده در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار حد فاصل ایستگاه های ارومیه و مهاباد و براساس معماری بومی و فناوری های جدید ساخته شده و مجموع مساحت زیربنای ساختمان های این ایستگاه هفت هزار و ۳۳۱ متر مربع است.

خادمی اظهار داشت: طبق موافقتنامه با سازمان برنامه بودجه، برای ساخت ۳۳ پروژه باید ۱۰ هزار و ۸۵ کیلومتر خط آهن ساخته شود که اکنون ساخت ۳۳۰۰ کیلومتر آن در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون ساخت پنج هزار و ۲۵۲ کیلومتر خطوط ریلی در حال مطالعه است و به تدریج با تأمین اعتبارات مورد نیاز، این پروژه‌ها به مناقصه خواهد رفت.

کد خبر 422311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =