همشهری آنلاین: قطعی اینترنت ایران، تبعات اقتصادی زیادی برای ارائه دهندگان خدمات به دولت و مردم در کوتاه مدت و بلند مدت خواهد داشت.

اينترنت

به گزارش ICTPRESS، سایه نیکانلو کارشناس ارشد ارتباطات در تحلیلی نوشت: رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور که نوک پیکان مقابله با قطعی احتمالی اینترنت در ایران پس از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها از ۱۳  آبان است، قبلا گفته بود که به دلیل آن که در حوزه سایبری، ابر قدرت نداریم، پس توانمندی به صورت متقارن توزیع نشده است و حتی یک کشور کوچک هم می تواند ضریب آسیب پذیری و آسیب رسانی مهلکی داشته باشد.

در فضای  مجازی، هرکشوری که سایبری تر باشد، میزان آسیب پذیری آن در اقدامات متقابل تهاجمی سایبری بیش تر از دیگران خواهد بود.

زیرا زیر ساخت های بیشتر در اکو سیستم سایبری داشته که حق انتخاب زیادی در گزینش استراتژی های آفندی ارتش سایبری نیروی متخاصم را فراهم می کند.

ایالات متحده که یکی  از قطب های فناوری و سایبری جهان  است، بالا ترین سطح آسیب پذیری سایبری در جهان را دارد.

نکته دیگر درباره قطعی احتمالی اینترنت این است که جو روانی که سیاست های امریکا برای ناکارآمد جلوه دادن حاکمیت ایران در راستای تئوری بر اندازی نرم جمهوری اسلامی در نظر دارد، در بستر اینترنت پر سرعت و حفظ اینترنت در ایران هدایت می شود و اگر به هر دلیلی فنی و تئوریک، دسترسی ایرانیان به اینترنت به مدت کوتاه یا بلند مدت قطع شود، تحریک و سازماندهی مخالفان هر چند معدود جمهوری اسلامی  از  راه دور عملا از بین رفته و امریکا توان عملیاتی و سازماندهی خود را به دست خود از بین می برد. 

قطعی احتمالی اینترنت در ایران، منجر به از کار افتادن اپ و سایت های بسیاری در جهان می شود که بعضا با کاربران ایرانی و سرورهای داخلی و شبکه های ایرانی در تعامل هستند و سودآوری عالی برای آن ها دارد.

بنابراین قطعی اینترنت ایران، تبعات اقتصادی زیادی برای ارائه دهندگان خدمات به دولت و مردم در کوتاه مدت و بلند مدت خواهد داشت.

اتحادیه بین المللی مخابرات، اهرم های بازدارنده ای در اختیار دارد که می تواند با اقدامات خصمانه سایبری اعضا، علیه دیگر اعضا مقابله کند. موضوعی که باید منتظر واکنش این اتحادیه در روزهای آتی باشیم.

با این حال شبکه عنکبوتی پهنه جهانی وب WWW سبب شده تا هیچ کشوری حالت حکمرانی نداشته باشد و حق انتخاب ها برای کشور دریافت کننده خدمات از نقاط مختلف جهان فراهم شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در زمینه قطعی احتمال اینترنت در ایران در ماه های پیش رو، یکی از سکان داران فعالیت عملیاتی است قول داده بود که تدابیر لازم برای آن زمان اندیشیده و در اسرع وقت، ظرفیت های شبکه ملی اطلاعات برای جایگزینی کارکرد آن به جای اینترنت اطلاع رسانی شود.

نکته دیگری که باید درباره سناریو های احتمالی قطعی اینترنت در ایران مطرح کرد این است که از نظر طراحی و اصول فنی، قطعی ارتباط در بلند مدت غیر ممکن است.

چرا که ساختار های تخصیص منابع اینترنتی و نظارت آن دارای ساختاری جهانی بوده و برخی از شرکت های آمریکایی که در آن فعالیت دارند، زیر مجموعه دولت آمریکا محسوب نمی شوند و برخی قوانین دولتی این کشور، بر فعالیت آن ها تسری نمی یابد.

  • مسیرهای دسترسی ایران به اینترنت

ایران از چندین کابل فیبرنوری دریایی و زمینی با کشورهای مختلف جهان در شرق و غرب و شمال ارتباط داشته و قطعی یک مسیر، زمینه ساز قطعی کامل اینترنت در ایران نخواهد شد.

مخصوصا در شرایط فعلی که عدم همراهی شرکای سنتی و راهبردی آمریکا مثل چین، هند و ژاپن و به خصوص اتحادیه اروپا با تحریم‌های آمریکا از ۱۳ آبان، همراه نیست و این عدم همراهی، سیگنال مثبتی است که سناریوی عدم همراهی غرب و شرق را با قطعی احتمالی اینترنت در ایران تقویت می کند.

اگر به هر دلیلی اینترنت در ایران قطع شود، دسترسی به کلیه سایت ها و شبکه هایی که در خارج از کشور میزبانی شده اند قطع می شود.

اما دسترسی به اطلاعاتی که در داخل کشور روی سرورهای شبکه ملی اطلاعات میزبانی شده است مثل خدمات بانکی و پولی و دانشگاه ها و سایت های خدمات دولتی و حاکمیتی که با فضای بین المللی خیلی در ارتباط نیستند، از رده خارج نخواهد شد.

اما استفاده از اپ و سایت هایی که خدماتی از شرکت های خارجی مثل گوگل می گیرند، با اختلال همراه خواهد شد.

  • اگر اینترنت قطع شد چه کنیم؟

اگر شاهد قطعی اینترنت در ایران بودید، مهم ترین سایتی که باید از اطلاعیه‌های آن برخوردار شوید، سایت سازمان پدافند غیرعامل و هم  چنین سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که هر دو سایت به دلیل میزبانی در داخل کشور، هیچ گاه از دسترسی خارج نشده و جدید ترین اطلاعات درباره دسترسی شهروندان به خدمات دولت الکترونیک، بانکداری مجازی، آموزش آنلاین، پرداخت های اینترنتی، خدمات بیمه و پولی و مانند آن را منتشر می کنند.

شبکه ملی اطلاعات و کارکردهای آن را در این سایت دنبال کنید. اطلاعیه های بانک مرکزی برای دسترسی به شبکه های پرداخت امن پولی و استقرار لایه های امنیتی در صورت قطع اینترنت در ایران را نیز در این نشانی مشاهده کنید.

توجه کنید که در صورت قطعی اینترنت در ایران، دسترسی شما به بازار بورس ایران، شبکه شاپرک، کلیه شرکت های ارائه دهنده خدمات بانکی و پولی ایران، دانشگاه ها، کلیه سایت  های دولتی، کلیه سایت های دانشگاهی و مجموعه هایی که سرور داخلی دارند قطع نمی شود.

اما دیگر دسترسی به تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک و واتس آپ نخواهید داشت و مراقب کلاهبرداران مجازی که به نحوی به دنبال سوءاستفاده از کاربران به منظور برقراری دسترسی آن ها به نرم افزارهای محبوب فوق الذکر در زمان قطعی احتمال اینترنت هستند، باشید!

کد خبر 422127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha