همشهری آنلاین: رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور قاچاق ملکه را از معضلات صنعت زنبورداری برشمرد و گفت: قاچاق ملکه زنبور اغلب از طریق بار مسافر و بصورت چمدانی یا داخل قوطی کبریت و یا توسط رانندگان ترانزیت انجام می‌شود.

زنبورداری

ناصر تاج آبادی در گفت‌و‌گو با ایرنا قاچاق ملکه را تهدید بزرگی برای صنعت زنبورداری کشور دانست و افزود: اغلب این ملکه‌های قاچاق از نژاد اصیل نیستند.

وی اظهار داشت: این ملکه‌های قاچاق پس از ورود به داخل کشورمان علاوه بر اینکه ممکن است ناقل آفات و بیماری‌های مختلف باشند، از طرفی به دلیل ناسازگاری با شرایط محیطی ما، تهدیدی برای بروز تغییر صفات در گونه‌های بومی و اصیل است.

وی ادامه داد: اغلب ملکه‌های غیربومی و قاچاق در گذر زمان صفات سال اول را ندارند و بر این اساس درصد احتمال پذیرش این ملکه‌ها در کندوی جدید خیلی کم است و در حدود 50 تا 60 درصد تلفات دارند.

تاج آبادی قاچاق ملکه زنبور را یک پدیده غیر اصولی و فرصتی برای سودجویی دانست و اضافه کرد: سودجویان ملکه‌های قاچاق را به قیمت 40 تا 50 میلیون ریال به زنبورداران می‌فروشند.

رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: این در حالی است که ملکه‌های قاچاق، هیچ سودی برای زنبوردار ندارد و بیشتر باعث زیان آنها می‌شود.

تاج آبادی یکی از طرح‌های تحقیقاتی در این حوزه را طرح کلان اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل برشمرد و اظهار داشت: این طرح از سال 1377 آغاز شده که برای رسیدن به نژاد برتر هر سال 40 کلنی پدری و 100 کلنی مادری از بهترین‌ها را انتخاب و در منطقه ایزوله اقدام به تولید ملکه و پرورش آن می‌کنیم.

وی هدف از این طرح را تولید نسل جدید ملکه با فاکتورهای مدنظر همچون تولید عسل بیشتر، رفتار آرام، کاهش بچه دهی و کاهش رفتار تهاجمی عنوان کرد.

این محقق زنبور عسل افزود: از سال 1395 طرح وارد فاز جدیدی شده و با عنوان یک طرح کلان در نقاط علمی فناوری تعریف شده و در سطح وسیع ملکه تولید می‌کنیم.

وی گفت: با این طرح، ملکه تولیدی را در اختیار زنبوردار قرار می‌دهیم و هم کندوهای مادری را در اختیار پرورش دهندگان ملکه که لایه دوم تولید هستند، قرار می‌دهیم تا خود تکثیرکننده باشند و هم نیاز سایر زنبورداران را تامین کنند چرا که توان هم دولتی محدود و از طرفی نیاز کشور خیلی بیش از این است.

وی ادامه داد: برای تولید ملکه بخش خصوصی را وارد کار کردیم و استقبال خوبی از آن شد و هرسال متقاضیان بیشتر می‌شوند.
وی بیان داشت: امسال حدود 13 هزار و 700 ملکه تولید شده که خود زنبوردار آن را تکثیر کرده و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم از نژاد اصلاح شده به طور کامل استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به دلایل اجرای طرح اصلاح نژاد ملکه اشاره کرد و افزود: یکی از صفات بد زنبور ایرانی، بچه دهی زیاد و رفتار تهاجمی است.

وی افزود: بچه دهی زیاد در فصل بهار و تولید ملکه‌های زیاد در یک کندو موجب خروج تعداد زیادی زنبور کارگر به همراه این ملکه‌ها از کندو می‌شود که در نتیجه باعث کاهش جمعیت کندو و در نتیجه مقدار تولید عسل می‌شود.

کد خبر 420850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha