همشهری آنلاین: سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: سنجاب‌های غیربومی، بحرانی نوظهور که باغات سنتی و تاریخی قزوین را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، قدرت‌الله مهدیخانی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان در جلسه‌ای که به‌منظور ساماندهی وضعیت سنجاب‌ها در باغستان‌های سنتی قزوین و با حضور تنی چند از مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های متولی امر تشکیل شد، اظهار کرد: متأسفانه در چند سال اخیر شاهد رشد تصاعدی و افزایش چشمگیر جمعیت سنجاب‌های غیربومی و مهاجر در باغستان‌های سنتی و تاریخی قزوین هستیم که تهدید بسیار جدی برای سلامت و بقای این جنگل‌های دست کاشت و بی‌نظیر که بنابر نظر کارشناسان امر، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جنگل‌های مثمر و انسان‌ساز در جهان هستند، به شمار می‌روند.

وی افزود: باغات سنتی قزوین علاوه بر تولید مقادیر قابل‌ توجهی از محصولات مرغوب پسته، بادام و انگور که قزوین را به قطب تولید و صادرات این موارد نیز تبدیل کرده، نقش بسیار ارزنده و حائز اهمیتی در تعدیل و تلطیف هوای شهر و به‌تبع آن استان قزوین ایفا می‌کند که مسلماً وجوب حفظ و نگه‌داری این گنجینه ارزشمند را آشکارتر می‌سازد.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری قزوین ادامه داد: سنجاب‌های غیربومی نه‌تنها درختان موجود در باغات را بیمار کرده و از بین می‌برند بلکه ناقل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز هستند که از آن جمله می‌توان به هاری اشاره کرد.

مهدیخانی در پایان عنوان کرد: در این جلسه مصوب شد که دستگاه‌های مسئول بهترین راهکار غیر شیمیایی مقابله با این آفت را که می‌تواند تله‌گذاری و رهاسازی پرندگان شکاری برای شکار مستقیم باشد انتخاب و با نظارت و هماهنگی اداره کل مدیریت بحران اجرایی کنند.

کد خبر 420446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha