همشهری آنلاین: تندیس ۱۸۲ متری رهبر جنبش استقلال هندوستان با بلندایی دو برابر مجسمه آزادی آمریکا در آینده نزدیک رونمایی می‌شود.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ديلي‌ميل، مجسمه 580 ميليون دلاري موسوم به «تنديس اتحاد» به يادبود سردار والاباي پاتل، از رهبران فقيد جنبش استقلال هندوستان ساخته شده و عنوان بلندبالاترين تنديس دنيا را از آن خود كرده است. سه هزار نفر در مدت حدود پنج سال براي ساختن اين مجسمه فعاليت كرده‌اند تا با زدن ركورد تنديس بهار معبد بودا در چين، ركورد مرتفع‌ترين تنديس دنيا را 30 متر بهبود بخشند. تنديس بودا 128 متر و پايه آن 25 متر بلندي دارند.

تنديس اتحاد در جزيره سادو در غرب هند واقع شده و قرار است آخرين روز ماه اكتبر همزمان با زادروز سردار پاتل با حضور ناريندرا مودي، نخست‌وزير رونمايي شود. ميليون‌ها تن سيمان، بتن، آهن و فولاد بازيابي‌شده براي ساختن تنديس سردار پاتل استفاده شده و نماي بيروني آن از برنز است. تنديس اتحاد بر كرانه رود نامادا بنا شده و بلندي آن پنج برابر تنديس مسيح منجي مشرف بر شهر ريودوژانيرو در برزيل و دو برابر بلندي يادمان مام ميهن فرامي‌خواند در ولگوگراد روسيه است.

نخست‌وزير هند اين تنديس را نماد خيزش خوانده و نكته عجيب اينكه سردار پاتل پيش‌تر مخالفت خود را با ساختن هر نوع تنديس براي بزرگداشت و يادبود شخصيت‌ها ابراز كرده بود. قرار است يك هتل و يك موزه هم كنار تنديس ساخته شود تا گردشگران داخلي و خارجي را براي بازديد از آن ترغيب كند. گفته مي‌شود پروژه‌هاي تازه بيش از 15 هزار فرصت شغلي براي هندي‌ها ايجاد خواهد كرد.

هر چند برخي كارشناسان هزينه 580 ميليون دلاري را براي ساختن يك تنديس بيهوده مي‌دانند اما هستند كساني كه آن را تاييد مي‌كند. موافقان مي‌گويند نبايد نقش پاتل در متحد كردن 565 ايالت نيمه‌خودمختار و شهرهاي تحت استعمار بريتانيا فراموش شود. تلاش‌هاي در شكل‌گيري هند مستقل در ژانويه 1950 به بار نشست.

کد خبر 420220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha