پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان در بریتانیا هفته‌های پیش از به دنیا آمدن دو نوزاد در رحم مادر بر روی ستون فقراتشان جراحی کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی این عمل‌ها که نخستین‌ها در نوع خود در بریتانیا هستند، به‌وسیله گروهی از ۳۰ پزشک در بیمارستان یونیورسیتی کالج در لندن انجام شدند.

این نوزادان دچار «اسپاینا بیفیدا» بودند، عارضه‌ای که در آن طناب نخاعی به درستی رشد نمی‌کند و شکافی در آن ایجاد می‌شود.

معمولاً اسپاینا بیفیدا را پس از تولد درمان می‌کنند، اما هر چه زودتر این عارضه درمان شود، برای سلامتی درازمدت و توانایی حرکتی نوزاد بهتر است.

در طول این جراحی ۹۰ دقیقه‌ای که در این تابستان انجام شد، پزشکان شکافی در رحم‌های مادران ایجاد کردند و بعد شکاف ستون فقرات نوزادان را بخیه زدند.

این عمل جراحی خطرناک است و ممکن است به زایمان زودرس منجر شد. البته پژوهشگران در حال بررسی روش‌های با تهاجم کمتر و به اصطلاح «سوراخ کلیدی» برای انجام این عمل هستند.

به گفته مقامات بیمارستان این مادران و نوزادان حال خوبی دارند.

هر سال بیش از ۲۰۰ کودک با عارضه اسپاینا بیفیدا در بریتانیا به دنیا می‌آیند.

اسپاینا بیفیدا هنگامی رخ می‌دهد که لوله عصبی - شکل اولیه مغز و طناب نخاعی- به درستی شکل نمی‌گیرد و در نتیجه شکاف‌ها یا نقایصی در طناب نخاعی و استخوان‌های ستون فقرت ایجاد می‌شود.

در اغلب موارد می‌توان از جراحی برای بستن شکاف در ستون فقرات استفاده کرد، اما اغلب دستگاه عصبی از قبل آسیب دیده است، در نتیجه ممکن است مشکلاتی مانند فلج پاها و بی‌اختیاری به وجود آید. برخی از افراد دچار این عارضه مشکلات یادگیری پیدا می‌کنند.

علت دقیق این عارضه که در حین بارداری رخ می‌دهد، معلوم نیست، اما کمبود اسیدفولیک می‌توانید خطر دچار شدن به آن را افزایش دهد.

کد خبر 420057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha