وقتی در اواخر سال ۹۵ حکم محمدمهدی حیدریان از سوی سیدرضا صالحی امیری، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی زده شد و حیدریان سکان مدیریت سازمان سینمایی و سمعی و بصری را بعد از حجت‌الله ایوبی به‌دست گرفت، کسی فکر نمی‌کرد که دلیل پایان مدیریت حیدریان به‌دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان باشد.

سینما

ابتدا خبر خداحافظی حیدریان با سازمان سینمایی در حد شایعه و حدس و گمان بود. حتی خود او اخیرا در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های خبر تلویزیون عنوان کرد: «با وجود این قانون در وزارت ارشاد مشکلی پیش نمی‌آید؛ شاید فقط یکی دو نفر در سازمان سینمایی مشمول این ماجرا باشند که آن هم احتمالا مشکلش مرتفع خواهد شد.» بعدها مشخص شد که یکی از مشمولان این قانون خودش است. حالا رفتن حیدریان از سازمان سینمایی قطعی شده و گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب و انتصاب رئیس جدید سازمان سینمایی آغاز شده است.

در این روزها نامی از افراد سینمایی و غیرسینمایی به‌عنوان رئیس سازمان سینمایی برده شده و می‌شود. ابتدا مرتضی رزاق‌کریمی و بعد محمد احسانی و محمود اربابی کسانی بودند که نامشان جزو گزینه‌های ریاست سازمان سینمایی بود. حالا در این حدس و گمانه‌زنی‌ها نام افرادی چون علیرضا تابش، رضا میرکریمی، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد و حسین انتظامی دیده می‌شود. در میان این چهره‌ها، 3 نفر شانس بیشتری برای رسیدن به ریاست سازمان سینمایی دارند و نامشان بیش از باقی گزینه‌ها تکرار و شنیده می‌شود. اما این 3 نفر از کجا آمده‌اند و اگر رئیس سازمان سینمایی شوند، این سازمان را به کجا خواهند برد؟

  • محمود اربابی
  • مرد سایه و سازمان

فارغ‌التحصیل گرایش فیلمنامه‌نویسی از دانشکده صدا و سیما که قبل از03‌سالگی عضو هیأت علمی این دانشکده هم شد، بعدها در رشته کارگردانی و بازیگری دانشگاه تربیت مدرس تحصیلات تکمیلی خود را ادامه داد اما هیچ‌وقت ارتباطش را با دانشکده صدا و سیما قطع نکرد. استاد سختگیر این دانشکده - البته در رشته فیلمنامه‌نویسی که تخصص اصلی اوست - مشاغل بسیاری را تجربه کرده است؛ مدیریت مدرسه کارگاهی فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری، عضویت در شورای درجه‌بندی فیلمنامه‌نویسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضویت در شورای فیلمنامه‌نویسی مرکز گسترش سینمای تجربی ازجمله این مشاغل بودند.

اربابی البته همین الان هم در سازمان سینمایی مشغول به‌کار است. او «معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی» سازمان است و از سوی محمدمهدی حیدریان با حفظ سمت به‌عنوان «سرپرست دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل» هم منصوب شده است. اربابی در دوره مدیریت اخیرش تلاش کرده تا با انتشار آنلاین تحولات مالی و اداری سازمان سینمایی گامی در جهت شفاف‌سازی عملکرد سازمان متبوعش بردارد و حالا نامش به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست سازمان سینمایی بیش از گذشته سر زبان‌هاست. شاید حضور وی در سازمان سینمایی، به دقت نظر و توجه بیشتری به امر مهم فیلمنامه در سینمای ایران ختم شود؛ البته اگر معاونان و مشاوران استخوان خردکرده و مجربی را برای خود برگزیند.

  • حسین انتظامی
  • کوچ از مطبوعات به سینما

در میان افرادی که نامشان به‌عنوان گزینه‌های ریاست سازمان سینمایی بیشتر تکرار می‌شود، نام حسین انتظامی هم وجود دارد. این نام برای اهالی رسانه و مطبوعات آشناست، اما یقیناً در میان سینمایی‌ها این آشنایی بسیار کمتر است. انتظامی با مدرک فوق‌لیسانس مهندسی شیمی و دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی وابسته به ستاد نیروهای مسلح، به‌عنوان مدیر اداره کل مطبوعات داخلی نخستین تجربه مدیریت فرهنگی کلان خود را رقم زد.

شاید او مهم‌ترین گزینه ریاست سازمان سینمایی باشد اما در کارنامه وی از سینما خبری نیست، بلکه این مسئولیت‌ها دیده می‌شود: مدیرمسئولی روزنامه جام‌جم، عضویت در هیأت منصفه دادگاه مطبوعات، مشاورت دبیر و سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی، مدیرمسئولی روزنامه همشهری، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اخیرا نیز قائم‌مقامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی. همانگونه که پیداست،

همه این مسئولیت‌ها در 2 حوزه امنیتی و مطبوعات بوده است. در واقع بیشتر می‌توان انتظامی را یک چهره رسانه‌ای دانست تا یک فرد هنری و سینمایی. حالا باید دید که اگر سکان سازمان سینمایی به وی سپرده شود، آیا می‌تواند آن را به یک ساحل امن و آرام برساند یا نداشتن اطلاع کافی از این دریای طوفانی، او را دچار گرداب‌ها می‌کند

  • محمد احسانی
  • نسیم اصولگرایی

احسانی در دوره ریاست حجت‌الله ایوبی در سازمان سینمایی به‌عنوان مدیر نظارت و ارزشیابی فعالیت می‌کرد. او ازجمله مدیرانی است که در 4سال گذشته صندلی مدیریتی‌اش بارها تغییر کرده و این اواخر نیز از سینما به تلویزیون آمده است. احسانی ازجمله مدیران محافظه‌کاری است که در دوره ریاست محمد سرافراز بر صدا و سیما به ساختمان سیما رفت و مدیریت شبکه یک را برعهده گرفت. در دوره ریاست علی عسگری در خرداد‌ماه سال گذشته نیز از شبکه یک به شبکه نسیم نقل مکان کرد و مدیر شبکه نسیم شد.

حالا نام احسانی که بیشتر یک چهره اصولگرا شناخته می‌شود، به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست سازمان سینمایی مطرح شده است. اما او بیش از آنکه در عرصه سینما فعالیت داشته باشد در حوزه تلویزیون فعالیت دارد؛ وی مدیرگروه اجتماعی شبکه 3 سیما، مدیرطرح و برنامه و قائم‌مقام شبکه تهران، مدیرکل طرح و برنامه معاونت سیما، مشاور و عضو شورای راهبردی شبکه 3 سیما بوده است.

حضور احسانی در شبکه نسیم نقطه قوتی برای ساخت برنامه‌های سرگرمی و ترکیبی محسوب نمی‌شود. با توجه به سابقه مدیریت وی می‌توان تصور کرد که سلیقه‌های تلویزیونی او به سینما هم تسری داده شود؛ تلویزیونی که به‌زعم خیلی‌ها در جذب مخاطب بازنده است.

  • آنهایی که نامشان از قلم افتاد

برای رسیدن به اسامی آنهایی که تا همین یکی، دو روز گذشته هم به‌عنوان نامزد ریاست سازمان سینمایی شانسی داشتند باید پیش از همه سراغ مدیر بنیاد سینمایی فارابی رفت. علیرضا تابش شاید برای تصدی این پست بسیار اشتیاق داشت اما ظاهرا عملکرد ضعیف مجموعه تحت مدیریتش او را از این رقابت دور نگاه داشته است.

گزینه دیگر حجت‌الله ایوبی است که از سال 92 تا 95 ریاست این سازمان را برعهده داشت؛ مدیر محجوب و بااخلاقی که البته چون چندان اهل لابی‌بازی نبود و بیش از اینکه مدیر سیاسی باشد مدیر فرهنگی به شمار می‌رفت خیلی زود قافیه را در سازمان باخت و جایش را به حیدریان داد. شاید مهم‌ترین ضعف ایوبی انتخاب دبیری با کارنامه متوسط برای جشنواره فیلم فجر بود که البته از همین سمت هم ضربات جبران‌ناپذیری خورد.

یکی دیگر از گزینه‌های ریاست سازمان که البته خیلی زود با تکذیب خودش، موضوع به فراموشی سپرده شد، رضا میرکریمی بود. او فیلمسازی است که با برگزاری آبرومند 2 دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، کارنامه مقبول و متعادلی دارد.

کد خبر 419965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha