همشهری آنلاین: 17 قلاده یوزپلنگ آسیایی طی یک ماه گذشته در چهار نقطه از ایران دیده شده است.

به گزارش دبیرخانه پروژه حفاظت از یوزآسیایی و زیستگاه‌های آن، نادر کرمی محیط‌بان استان سمنان چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی را در مجموعه تحت حفاظت توران مشاهده کرد.

این چهار قلاده یوزپلنگ در حال استراحت بودند که محیط‌بان کرمی آنها را حوالی شور چشمه دیده و از آنها در فاصله حدود 150 متری عکس‌برداری می‌کند.

همچنین سه قلاده یوزپلنگ دیگر نیز در حال خوردن یک آهو در نقطه‌ای دیگری از منطقه توران دیده شدند که متاسفانه فردی ناآگاه با موتورسیکلت یکی از آنها را تعقیب و زنده‌گیری می‌کند. این یوز هم اکنون در اداره محیط‍‌زیست سمنان قرار دارد.

همچنین بنا به گزارش‌های اداره کل محیط‌زیست یزد، در منطقه علی‌آباد واقع در پناهگاه حیات‌وحش نایبندان، دو قلاده یوز توسط محیط‌بانان در نیمه آذرماه مشاهده شده است.

علاوه بر این در منطقه حفاظت شده بافق، در ناحیه‌ای موسوم به اّرسستان مشاهده یک قلاده یوز با سه توله‌اش گزارش شده است که علی اکبرکریمی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بافق موفق شده است از آنها فیلمی کوتاه تهیه کند.

در منطقه حفاظت شده سیاه‌کوه نیز یک یوز بالغ به همراه سه توله دیده شده است. از نکات قابل توجه در ارتباط با یوزپلنگ‌های مشاهده شده در بافق و سیاه‌کوه واقع در استان یزد، وجود مو‌های بلند در توله‌ها ست که سن کم آنها را نشان می‌دهد و چنین به نظر می‌رسد که یوزپلنگ‌ها می‌توانند در فصل بهار هم جفت‌گیری و تولید مثل می‌کنند.

بدین ترتیب، در یک ماه گذشته 17قلاده یوزپلنگ در مناطق حفاظت شده دو استان سمنان و یزد مشاهده شده‌اند که آماری بی‌سابقه در نوع خود به شمار می‌رود. چنین به نظر می‌رسد که فاصله یوز با خطر انقراض در ایران کاهش یافته است.

اشغال زیستگاه‌ها و تخریب آن توسط دامدارن، شکار بی‌رویه و غیرمجاز طعمه یوز، خشکسالی‌های پی‌درپی و نبود آموزش بومیان حاشیه‌نشین زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده، از عواملی است که حیات یوزپلنگ ایرانی را به‌شدت تهدید می‌کند.

کد خبر 41926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز