همشهری آنلاین: اقدام شرکت آمریکایی کوکاکولا برای نوشتن یک عبارت انگلیسی-مائوری روی دستگاه‌های فروش خودکار با واکنش بسیار منفی بومیان نیوزیلند مواجه شد.

دستگاه فروش خودکار کوکا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، احياي زبان بومي مائوري در نيوزيلند در سال‌هاي اخير از سوي شركت‌هاي مهم و معتبر جهاني بسياري جدي گرفته شده است؛ شركت گوگل نسخه مائوري موتور جستجوي خود را راه‌اندازي كرد، گوگل مپس روي نقشه‌هاي خود گويش درست عبارت‌هاي مائوري را مي‌نويسد و استوديو ديزني هم نسخه‌اي تازه از كارتون بسيار محبوب «موانا» را به زبان مائوري به بازار فرستاد كه بوميان نيوزيلند از آن استقبال كردند.

در اين ميان، تلاش مديران كوكاكولا براي بهره بردن از فرصت به يك شكست مطلق تبديل شد. آنچه با زبان بومي نيوزيلندي روي يكي از دستگاه‌هاي فروش خودكار نوشته شده، به زبان محلي معني «سلام، مرگ» مي‌دهد؛ عبارتي كه به احتمال فراوان اصلا به ذهن مديران بخش تبليغات شركت آمريكايي نرسيده است. واژه Mate در نيوزيلندي تقريبا همان معني آمريكايي را مي‌دهد و نشان‌دهنده ميزان محبت ميان دو دوست و رفيق است.

اما نكته اينجاست كه بومي‌هاي نيوزيلند در زبان محلي ميت را براي مرگ به كار مي‌برند. هر چند برخي كاربران توييتر و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي معتقدند كوكاكولا براي نخستين بار در تبليغات خود روراست بوده و نتيجه خوردن بيش از اندازه نوشيدني‌هاي پرشكر و پركالري را به مشتري‌هايش هشدار داده است: مرگ! يك كاربر در توييتر چنين نوشته است: «غول آمريكايي به خودآگاهي روي آورده است؟»

نيوزيلند يكي از بالاترين آمار چاقي شهروندان را در ميان كشورهاي در حال توسعه دارد و از هر سه نيوزيلندي بزرگسال، يك نفر به چاقي مبتلاست. بر اساس آخرين آمار و ارقام، 50 درصد بوميان بزرگسال مائوري چاق هستند و اين آمار در كودكان بومي به 18 درصد رسيده است.

کد خبر 419220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha