یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: صاحب نظران و منتقدان اعتقاد دارند که مسجد جامع عتیق شیراز، علی رغم جایگاه ویژه‌ای که به لحاظ قدمت تاریخی، اثرگذاری مذهبی و جلوه‌های خاص بصری و ویژگی‌های معماری، دارد، به شایستگی مورد توجه قرار نگرفته است.

میراث

به گزارش ایسنا‌، مسجد جامع عتیق شیراز، دیوار به دیوار حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و حد فاصل آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) و بارگاه حضرت سیدعلاالدین حسین(ع) قرار دارد؛ نقطه‌ای که مرکز ثقل تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی شیراز محسوب می‌شود.

علی‌رغم اهمیت مسجد جامع عتیق، از ابعاد مختلف، طی حداقل دو دهه اخیر، این بنای ارزشمند که یادآور خاطرات بسیاری از ادوار مختلف تاریخ خصوصا مبارزات مستمر شهید آیت‌الله دستغیب است، تغییرات محسوسی به لحاظ اقدامات مرمتی در آن حادث نشده است.

امروز و هنوز وقتی به این مسجد قدم می‌گذاری، خرابی شبستان‌ها، دیوارهای شرقی، درب‌های ورودی و دالان و .... چشم و دل را می‌آزارد؛ بنایی که حتی تابلوهای اطلاع رسانی در مورد کعبه قرار گرفته میان آن و شرح تاریخی مسجد، به هیچ وجه در شان این مرکز فرهنگی مذهبی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرده است که طی 10 سال گذشته، یک میلیارد تومان برای مرمت این بنا هزینه شده است.

براساس گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، مصیب امیری با بیان اینکه طی یک دهه اخیر مرمت این بنای تاریخی به تناوب انجام شده است، از پیشرفت هشتاد درصدی برنامه مرمتی مسجد جامع عتیق شیراز خبر داده است؛ موضوعی که در مشاهده عینی فضای فیزیکی مسجد هم قابل رویت نیست.

اگرچه در سال‌های اخیر شاهد مرمت کف و بخشی از دیوارها و دالان ورودی بخش متصل به حرم حضرت شاهچراغ(ع) و شمال بنا بوده‌ایم، اقدامی که برای مدتی طولانی، کج دار و مریز دنبال شده است.

این همه در حالیست که مدیرکل میراث فرهنگی فارس به عنوان یکی از صاحب نظران حوزه تاریخی و باستانشناسی، اعتقاد دارد که مسجد جامع عتیق به عنوان هسته مرکزی هویت شهری بافت تاریخی شیراز قلمداد می‌شود و از موقعیت و جایگاه ویژه ‌ ای برخوردار است!!

مدیرکل میراث فرهنگی فارس عملیات مرمت امسال این اثر را شامل مرمت کامل بخش‌های داخلی و خارجی خدایخانه به همراه تعویض عایق رطوبتی بام، اجرای سنگ فرش ورودی رواق ضلع غربی مشرف به حرم مطهر شاهچراغ(ع)، اجرای تعمیرات آجر کاری طرفین سردر ورودی غربی و ایوان شمالی، اجرای تعمیرات کاشیکاری سردر جنوب غربی و جنوب شرقی به همراه تعمیرات سنگهای ازاره با اعتباری بالغ بر 124 میلیون تومان اعلام و اضافه کرده است که این روند ادامه دارد.

امیری که امیدوار است تا پایان آذرماه این مرحله از مرمت تمام شود، در خصوص تداوم روند مرمت بخش‌های دیگر بنا، خصوصا شبستان‌ و بخش شرقی و جنوبی آن، اشاره‌ای نداشته است.

مسجد جامع عتیق، قدیمی‌ترین مسجد شیراز و از کهن‌ترین مساجد ایران محسوب می‌شود که در گذشته به مسجد جمعه و آدینه هم شهرت داشت.

این مسجد سال 281 هجری قمری احداث و طی بیش از هزار سال اخیر، بارها مرمت شده است؛ نوشته‌ها و اسناد موجود نشان می‌دهد که مسجد جامع عتیق شیراز، در دوره اتابکان، سلطان ابراهیم میرزا پسر شاهرخ گورکانی، عصر صفویه و در سال 1315، مرمت اساسی شده است.

ساختمان این مسجد نخستین هسته تاریخی شهر شیراز محسوب و بنایی مرتفع با چند شبستان و مجموعه را شامل می‌شود و بلندترین طاق نمای آن، طاق مروارید است که در ضلع شمالی قرار دارد.

مسجد جامع عتیق شیراز، 6 درب ورودی دارد و یکی از شاخصه‌های منحصر به فرد آن قرار داشتن بنایی مکعبی به نام خدای خانه و برداشت شده از بنای خانه کعبه، وسط صحن آن است.

خدای خانه یا دارالمصحف، سال 752 هجری قمری و به دستور شیخ ابواسحاق اینجو، حاکم وقت فارس، احداث شده و محلی برای نگهدای قرآن‌های تاریخی، به خط حضرت امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع) و امام صادق(ع)، بوده است.

به گزارش ایسنا، تخصیص اعتبار لازم برای مرمت کامل این مسجد و تلاشی برنامه ریزی شده برای حفظ و نگهداری مناسب از آن، می تواند زمینه ساز جذب گردشگران مذهبی و معرفی فرهنگ دینی مردم فارس و شیراز باشد.

کد خبر 419155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha