همشهری آنلاین: اتریش با وجود امضای توافق‌نامه شنگن، مرزهای خود را برای شش ماه دیگر نیز کنترل خواهد کرد. دولت اتریش اعلام کرد که تصمیم خود را برای کنترل مرزهایش با مجارستان و اسلوونی با کمیسیون اتحادیه اروپا در میان نهاده است.

اتریش کنترل مرزهای خود را تا ماه مه ۲۰۱۹ تمدید کرد

به گزارش دويچه وله، اتریش اعلام کرده که تصمیم به تمدید کنترل مرزهای خود تا ماه مه ۲۰۱۹ گرفته است. این کشور در سال ۲۰۱۵ همانند آلمان و در گرماگرم بحران پناهجویی اعلام کرده بود که مرزهایش را کنترل خواهد کرد. در حال حاضر هر دو کشور اتریش و آلمان دلیل کنترل مرزهای خود را وضعیت امنیتی و خطر ترور عنوان می‌کنند. در هر دو مورد دو کشور اعلام کرده بودند که کنترل مرزهایشان را تا تاریخ ۱۱ نوامبر ادامه خواهند داد. آلمان هنوز نگفته است که تصمیم به تمدید کنترل مرزهایش دارد.

۲۶ کشور توافق‌نامه شنگن را امضا کرده‌اند و طبق این توافق‌نامه به طور معمول سفر و حمل و نقل بار و کالاها از یک کشور به کشور دیگر عضو شنگن بدون کنترل مرزی ممکن است.

اما در حال حاضر شش کشور عضو شنگن مرزهای خود را کنترل می‌کنند. این کشورها در کنار آلمان و اتریش، عبارتند از دانمارک، فرانسه، سوئد و نروژ.

  • اجازه لازم نیست

دولت فرانسه هفته گذشته اعلام کرد که کنترل مرزهایش را برای مدت شش ماه تمدید خواهد کرد. تمامی کشورها خطر ترور را به عنوان دلیل برای کنترل مرزهایشان مطرح می‌کنند. بدین ترتیب این کشورها احتیاجی به گرفتن اجازه از کمیسیون اتحادیه اروپا برای کنترل مرزی ندارند و کافی است که فقط تصمیم‌شان را به اطلاع این کمیسیون برسانند. همچنین آنها می‌توانند تا زمانی که بخواهند با آوردن دلیل یاد شده، مدت کنترل مرزهایشان را تمدید کنند.

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که تصمیم‌گیری درباره کنترل‌ها به دلایل امنیتی "حق کشورهای عضو اتحادیه اروپاست". او افزود که البته کمیسیون اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد که کنترل مرزی وجود نداشته باشد.

کمیسیون اتحادیه اروپا بارها تصریح کرده که کنترل‌های مرزی آزادی سفر و نقل و انتقال کالا را که از نوآوری‌های اتحادیه اروپا بوده، به خطر می‌اندازد.

کد خبر 418983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha