همشهری آنلاین: استقلال طلبان پولی‌نزی با شکایت به دیوان بین‌المللی کیفری، دولت فرانسه را به دلیل آزمایش‌های هسته‌ای در اقیانوس آرام به جنایت علیه بشریت متهم کردند.

استقلال طلبان پلی‌نزی فرانسه را به جنایت هسته‌ای علیه بشریت متهم کردند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسکار تِمارو، رئیس جمهوری پیشین و رهبر استقلال طلبان این مجمع‌الجزایر ضمن اعلان این خبر در سازمان ملل متحد گفت: «ما به نمایندگی از تمام قربانیان استعمار هسته‌ای موظف به ثبت این شکایت بودیم. این کار برای پاسخگو کردن تمام روسای جمهوری فرانسه انجام شده است.»

این شکایت دوم اکتبر در دفتر دیوان بین‌المللی کیفری ثبت شده است. دولت فرانسه تا لحظه تنظیم این خبر واکنشی به آن نشان نداده است.

مجمع‌الجزایر پلی‌نزی یکی از سرزمین‌های «ماورا‌ بحار» فرانسه و بخشی از خاک این کشور به شمار می‌رود. فرانسه در فاصله سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶، یکصد و سی و سه آزمایش هسته‌ای در اقیانوس آرام و در نزدیکی این بخش از قلمروی خود انجام داد.

آقای تِمارو می‌گوید این آزمایش‌ها برخلاف روایت پاریس، نه با میل بومیان این منطقه که با تهدید دولت فرانسه به برقراری حکومت نظامی در این مجمع‌الجزایر اجرا شده است.

در سال ۲۰۱۰ فرانسه قانونی را تصویب کرد که به قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای امکان طرح شکایت و دریافت غرامت می‌داد. استقلال طلبان پلی‌نزی و مخالفان آزمایش‌های نظامی هسته‌ای فرانسه می‌گویند افراد کمی مشمول این قانون می‌شوند.

مجمع‌الجزایر پلی‌نزی از اواسط قرن نوزدهم مستعمره فرانسه به حساب می‌آید. این منطقه در حال حاضر نزدیک به ۲۷۰ هزار نفر جمعیت دارد. یک دولت منتخب بومیان و نماینده فرانسه این مجمع‌الجزایر «خودمختار» را اداره می‌کنند.

کد خبر 418869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha