گروه اقتصادی: نشست صبحانه‌خوری این هفته اتاق بازرگانی تهران با حضور وزیر مسکن و شهرسازی و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد.

در این نشست، نمایندگان بخش خصوصی دیدگاه‌های خود را پیرامون سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در بخش مسکن اعلام کردند و وزیر مسکن نیز به ارائه گزارشی از عملکرد این برنامه پرداخت.

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران در این جلسه گفت: مسکن در کشورهای توسعه یافته 10 تا 30‌درصد سبد هزینه یک فرد در جامعه را به خود اختصاص می‌دهد، ولی این رقم در ایران 30‌تا‌70‌درصد است و وام‌های مسکن پرداخت شده از سوی دولت نه تنها کارآمد نبوده، بلکه خود به افزایش قیمت مسکن در کشور دامن می‌زند.

همچنین احمد پور‌فلاح، دیگر عضو اتاق‌بازرگانی تهران نیز با تأکید بر لزوم بکارگیری فناوری‌های نوین از سوی سازندگان مسکن، گفت: با استفاده از ابزارهایی نظیر شیشه‌های دو‌جداره می‌توان 50 درصد در مصرف انرژی کشور صرفه‌جویی کرد.

علی شمس اردکانی نیز از کمبود مصالح ساختمانی انتقاد کرد و علیرضا قهاری، دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان نیز با اشاره به وجود ظرفیت در بخش خصوصی برای تولید مسکن، گفت: وزارت مسکن و شهرسازی باید در زمینه صدور خدمات ساختمانی فعالیت بیشتری داشته باشد.

علی عبداللهیان نیز خواستار استفاده وزارت مسکن از بخش خصوصی در اجرایی کردن سیاست‌های اصل‌44 در بخش مسکن شد.

تقی بهرامی نوشهر، رئیس انجمن فولاد کشور نیز از واردات آهن‌آلات چینی به بازار کشور انتقاد کرد.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیز درباره زمین‌های 99‌ساله سخن گفت و عنوان کرد: زمین‌های 99‌ساله به امکانات جانبی نیاز دارد، از این‌رو پیشنهاد می‌کنم به جای چنین اقدامی بهتر است روی بافت‌های فرسوده سرمایه‌گذاری کنیم.

وزیر مسکن نیز در واکنش به برخی نگرانی‌ها درباره اثرات تورمی برنامه‌های گسترده دولت در تولید مسکن در کشور گفت: وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است سالانه به استعداد ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی، زمین واگذار کند و نمی‌توان به علت آنکه ساخت مسکن تورم‌زاست، برنامه را اجرا نکرد.

محمد سعیدی‌کیا  با رد اظهارات یکی از اعضای اتاق بازرگانی مبنی بر اینکه ساخت و ساز در حال حاضر با رکود مواجه شده است، گفت: طی 7 ماه نخست سال‌جاری آمار پروانه‌های صادره برای ساختمان‌سازی در کشور 80 درصد نسبت به سال گذشته رشد یافته به‌طوری که این رقم در ارتباط با تهران رشد90 درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر 41860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز