یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به منظور رفع نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت خود را بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۷۸ و با سرلوحه قرار دادن رویکرد مسأله محوری آغاز کرده است.

 مهم‌ترین هدف پژوهشگاه، پژوهش در چارچوب وظایف و تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شناخت تنگناها و مشکلات این حوزه وسیع، شناسایی قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها و ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب برای حل مشکلات و رشد و توسعه قابلیت‌ها در مسیر تعالی فرهنگی کشور است که در سند چشم‌انداز منعکس شده است.

پژوهشگاه به‌صورت هیأت امنایی اداره می‌شود که اعضای آن عبارتند از:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس هیأت امنا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده وی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا نماینده وی

سه تا پنج تن از شخصیت‌های علمی- فرهنگی مؤثر در توسعه و پیشرفت پژوهشگاه

رئیس پژوهشگاه (به عنوان دبیر هیأت امنا)

رئیس پژوهشگاه با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می‌شود.

پژوهشگاه در حال حاضر دارای سه پژوهشکده است:

  • پژوهشکده فرهنگ (با سه گروه «مطالعات فرهنگ و دین»، «مطالعات فرهنگ مکتوب» و «فرهنگ و جامعه»)
  • پژوهشکده هنر (با سه گروه «سینما و هنرهای نمایشی»، «هنرهای تجسمی و سنتی»، و «موسیقی»)
  • پژوهشکده ارتباطات (با سه گروه «مطالعات فضای مجازی»، «سیاستگذاری و برنامه‌ریزی ارتباطات» و «مطالعات ارتباطات انسانی»)

در هر پژوهشکده، گروه‌های علمی با هدف پاسخگویی به نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضای هیأت علمی و کارشناسان برجسته پژوهشگاه تعریف و تشکیل شده است. هر پژوهشکده علاوه بر تعریف، اجرا و نظارت بر طرح‌های پژوهشی و برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی و تخصصی نسبت به تهیه گزارش‌های فرهنگی نیز اقدام می‌کند.

  • دفتر طرح‌های ملی

دفتر طرح‌های ملی متولی انجام مطالعات اجتماعی و فرهنگی ملی در کشور است.

«پیمایش‌های ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» (سه موج)، «سرمایه اجتماعی» (دو موج)، «مصرف کالاهای فرهنگی وتحولات فرهنگی ایرانیان» از جمله شناخته‌شده‌ترین مطالعات صورت گرفته در این دفتر هستند. پیمایش‌های ملی انجام‌شده در دفتر طرح‌های ملی به گواه کارشناسان علوم اجتماعی و مدیران کشور از معتبرترین مطالعات اجتماعی ملی در فضای علمی و سیاست‌گذاری کشور محسوب شده و به دفتر طرح‌های ملی مرجعیت علمی در این حوزه بخشیده است.

در حال حاضر طرح های ملی «سواد رسانه‌ای»، «مصرف کالاهای فرهنگی» و «ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» (موج چهارم) در دست اجراست.

پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه به نشانی ricac.ac.ir در دسترس است.


کتابخانه پژوهشگاه، کتابخانه‌‎ای تخصصی است که وظیفه ارائه خدمات پژوهشی و اطلاع‌رسانی به اعضای هیات علمی، پژوهشگران، کارشناسان پژوهشگاه و دانشجویان حوزه فرهنگ و هنر را دارد.

در حال حاضر، کتابخانه پژوهشگاه دارای۹۹۰۰ عنوان کتاب فارسی، ۱۹۵۰ عنوان کتاب لاتین، ۳۸۰ عنوان مجله فارسی، ۷۵۳ عنوان پایان نامه فارسی ، ۲۵۹۰ عنوان طرح و گزارش تحقیقاتی، ۳۶۲ عنوان لوح فشرده فارسی، ۴۸۰ عنوان فیلم و مستند و دارای ۱۸۵۰ مقاله الکترونیکی و ۹۴۵ عضو است.

اطلاعات کتابشناختی کلیه منابع از طریق سایت کتابخانه و برای کاربران داخل و خارج از پژوهشگاه قابل دسترس است.

  • فصلنامه علمی- پژوهشی «مطالعات فرهنگ- ارتباطات»

این فصلنامه  بر اساس مجوز شماره ۱۷۹۸۶۶ کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای رتبه علمی‌ ـ ‌پژوهشی است. این نشریه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور و پایگاه تخصصی مجلات نور نمایه می‌شود.

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خیابان ولیعصر، پایین‌تر از میدان ولیعصر، ابتدای خیابان دمشق، شماره ۹ قرار دارد. 

کد خبر 418497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha