همشهری آنلاین: دخترک هشت ساله که تابستان امسال همراه خانواده‌اش به دریاچه‌ای در جنوب سوئد رفته بود، یک شمشیر ۱۵۰۰ ساله از زیر سنگ‌ها پیدا کرد.

کشف شمشیر ۱۵۰۰ ساله در سوئد

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، ساگا نوسك درباره كشف شگفت‌انگيز خود به روزنامه محلي وارنامو نيه‌تر گفت: «چيزي زير دستانم احساس كردم و با خودم گفتم شايد يك تكه چوب باشد. بعد ديدم دسته دارد و شبيه شمشير است. وقتي آن را بيرون آوردم، دادم زدم و به پدرم گفتم كه يك شمشير پيدا كرده‌ام.» اين كشف هيجان‌انگيز تابستان امسال اتفاق افتاد اما خبر آن از ترس هجوم مردم به درياچه ويدوشترن براي يافتن گنج اين هفته اعلام شد.

با وجود گمانه‌زني‌هاي فراوان در شبكه‌هاي اجتماعي، به نظر نمي‌رسد ساگا به اين زودي‌ها لقب «ملكه سوئد» را دريافت كند. افسانه‌هاي قديمي درباره شمشير درياچه حكايت از آن دارد كه يابنده آن ملكه سوئد خواهد شد. اندرو نوسك، پدر ساگا در متني در صفحه فيس‌بوك خود نوشت: «كارشناسان معتقدند قدمت شمشير به سده‌هاي پنج و شش پس از ميلاد و دوران پيش از حكمراني وايكينگ‌ها در سوئد مي‌رسد و غلاف چوبي و چرمي آن همچنان سالم است.»

اندرو كه سال گذشته از مينه‌سوتاي آمريكا به سوئد آمده، ماجراي روز پيدا شدن شمشير قديمي را چنين روايت مي‌كند: «بازي فينال جام‌جهاني فوتبال داشت شروع مي‌شد و بي‌صبرانه منتظر بودم دخترم از درياچه برگردد اما او همچنان با سنگ‌ها بازي مي‌كرد. ناگهان ايستاد و شمشير را بالا گرفت.» كارشناسان سوئدي تقريبا بر ارزشمند بودن اين شمشير 85 سانتي‌متري اتفاق نظر دارند و معتقدند دست‌كم تا يك سال آينده نمي‌توان آن را به نمايش عمومي گذاشت.

كارشناسان پس از پيدا شدن شمشير در محوطه درياچه، براي يافتن اشياي بيشتر آنجا را كاوش كردند و صرفا توانستند يك سنجاق سينه با همان قدمت يعني 1500 سال پيدا كنند. به نظر مي‌رسد اين مكان عمدتا براي قرباني كردن مورد استفاده مردم قرن‌هاي پنج و شش ميلادي بوده است.

کد خبر 418373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha