همشهری آنلاین: معاون وزیر ارتباطات گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد شرکت مخابرات برای بازنگری در تعرفه‌های تلفن ثابت را بررسی می‌کند.

تلفن

به گزارش مهر، حسین فلاح جوشقانی در نشست توسعه ارتباطات ثابت که در نمایشگاه ایران تلکام برگزار شد، با اشاره به پیشنهاد شرکت مخابرات برای جبران ضرر و زیان ناشی از حذف آبونمان اظهار داشت: ما موضوع تغییر تعرفه مخابرات را بررسی خواهیم کرد و هفته آینده نیز در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موضوع بررسی این پیشنهاد و راهکارهای حل مشکل به وجود آمده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: قصد داریم در بازنگری تعرفه‌ها به نحوی عمل کنیم که تمامی جوانب بررسی‌شود و فقط موضوع افزایش تعرفه مطرح نباشد بلکه تغییر در برخی هزینه‌های ثابت، می‌تواند راهکاری برای حل این موضوع باشد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با اشاره به توسعه نامتوازن سرویس‌های ارتباطات ثابت نسبت به ارتباطات سیار (موبایل) در کشور گفت: اگر به کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته نگاه کنیم، می‌بینیم که میزان مصرف اینترنت ثابت ۴۰ برابر حوزه موبایل است و مهمترین دلیل این حجم از تفاوت، استفاده از محتوای مناسب پرحجم مانند ویدئو است.

وی گفت: باید برای رسیدن به متوسط جهانی در حوزه ارتباطات ثابت به سمت تکنولوژی‌های ارتباطات ثابت و نیز توسعه یافتگی در این بخش برویم. اما در حال حاضر در حوزه محتوای داخلی امکان استفاده از ویدئو برای مردم با تکنولوژی‌های دیگری مانند موبایل نیز ممکن است و اپراتورهای ارتباطات ثابت موفق به جذب کاربر نشده اند.

وی با تاکید بر اینکه در کشور با توسعه نیافتگی در حوزه ارتباطات ثابت مواجه هستیم، اظهارداشت: آمار جهانی نشان می‌دهد که ما در بحث دسترسی به اینترنت موبایل در رتبه ۵۷ جهان و در اینترنت ثابت رتبه ۱۰۸ را داریم. به نحوی که سرعت دسترسی اینترنت موبایل ۲۴ مگابیت به ازای هر فرد و سرعت دسترسی به اینترنت ثابت ۵ مگابیت بر ثانیه است.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از دلایلی است که باعث ریزش کاربران ارتباطات ثابت نسبت به موبایل شده است و البته نزدیک بودن حاشیه قیمت این دو مدل خدمات، از دیگر دلایل این عدم توسعه یافتگی است.

وی با تاکید بر اینکه تغییر قیمت میان اینترنت موبایل و اینترنت ثابت (ADSL) در شرایط فعلی با توجه به کشش بازار منطقی نیست، بیان داشت: هم اکنون اعتراضات مردم در گرانی تعرفه‌های موبایل را می بینیم و نمی‌توان در این شرایط باز هم تعرفه‌ها را تغییر داد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به اینکه تصمیم غیرکارشناسانه و یک شبه در حذف آبونمان تلفن ثابت تاثیر منفی در بخش تلفن ثابت داشته است، گفت: اجرای حکم دیوان عدالت اداری حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان از درآمد مخابرات را کاهش می‌دهد که این مسئله جلوی توسعه مناسب در بخش ارتباطات ثابت را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برآورد سرمایه گذاری در حوزه ارتباطات ثابت ۱۰ هزار میلیارد تومان با دلار ارزان و کمتر از ۸ هزار تومان بوده است، اظهارداشت: با توجه به تغییر نرخ ارز، نرخ بازگشت سرمایه در این حوزه از ۵ سال به ۱۲ سال تغییر کرده است.

وی همچنین با اشاره به بررسی سبد درآمدی اپراتورهای موبایل تاکید کرد: سهم درآمد اپراتورها از مکالمه ۳۰ درصد و ۷۰ درصد درآمد این اپراتورها از دیتا و اینترنت است.

به گفته وی اپراتورهای موبایل ۸ میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده اند.

کد خبر 418343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha