سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین نمایشگاه انفرادی عباس معیری، نقاش شناخته‌شده مقیم پاربس پس از ۴۱ سال در نگارخانه شیرین برپا شده است.

آثار عباس معیری در نگارخانه شیرین

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از هنرآنلاين، نمایشگاه «آثار و زندگینامه عباس معيري» مروری است بر آثار این هنرمند شامل مجسمه، طراحی، نقاشی، نگارگری و اسناد و تصاویری از فعالیت‌های وي در سینما و تئاتر روشنفکری سال‌های ٤٠ و ٥٠. اين نخستين نمايشگاهي است كه از اين هنرمند نامدار پس از حدود چهار دهه در تهران برپا مي‌شود.

آثار معیری گویای ایرانی بودن اوست؛ هنرمندي كه برای بیان این وجود ایرانی، ابزارهایي متفاوت در اختیار گرفته است. با نگاهی به زندگينامه معيري درمی‌یابیم نقاشی رسانه اصلی اوست ولی به نقاشی بسنده نمی‌کند؛ گاهی شعر و سازش را به مدد می‌گیرد و گاهی بازی در یک اثر نمایشی یا سینمایی. نمایشگاه آثار هنرمند ايراني ساكن پاريس به کوشش انجمن فرانسوی بادگیر در پاريس در نگارخانه شیرین برپا شده است.

در اين نمايشگاه 51 اثر از دوره‌های مختلف نقاشی معیری به نمایش درآمده است. قدیمی‌ترین اثر به سال 1339 و متأخرین آن به سال 1395 توسط هنرمند امضا شده است. طبقه همکف شیرین با ارائه اسناد و تصاویر و 14 اثر به معرفی زندگی و بخشی کوچک از فعالیت‌های هنری وي -از دوران نوجوانی در ایران تا امروز در فرانسه- اختصاص داده شده است. در طبقه دوم 37 اثر از دوره‌های مختلف هنرآفرینی او به نمايش درآمده است.

بخشی از این آثار از مجموعه‌داران ایرانی و فرانسوی برای نمایش در نمایشگاه به امانت گرفته شده و بخشي دیگر را خود هنرمند به نمایش گذاشته است. نمایشگاه «آثار و زندگینامه عباس معيري» نتیجه دو سال فعالیت انجمن بادگیر و همکاری نگارخانه شیرین تا 18 مهر برقرار است. روز افتتاحیه معیری با اسکایپ در سالن حضور داشت و با هنرمندان و هنردوستان گفتگو كرد.

کد خبر 418068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha