یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شب گذشته در مراسمی که به مناسب نودمین سالگرد تولد انیو موریکونه آهنگساز مطرح ایتالیایی برگزار شد، رییس جمهوری این کشور نیز حضور یافت.

سینما

به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، ۲۹ سپتامبر به مناسبت نودمین سالگرد تولد انیو موریکونه آهنگساز، تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر ایتالیایی مراسمی در تالار بزرگ شهر رم برگزار و از این ستاره موسیقی تجلیل شد.

موریکونه تاکنون بیش از ۱۰۰ قطعه موسیقی کلاسیک و بیش از ۵۰۰ اثر برای فیلم های سینمایی و تلویزیونی ساخته است که موسیقی سه گانه «دلار» سرجیو لئونه شامل فیلم های «به خاطر یک مشت دلار»(۱۹۶۴)، «به خاطر چند دلار بیشتر»(۱۹۶۵) و «خوب، بد، زشت»(۱۹۶۶) از آن دست است. او علاوه بر دریافت اسکار افتخاری برای یک عمر فعالیت هنری در سال ۲۰۰۷، جایزه بهترین موسیقی فیلم مراسم اسکار سال ۲۰۱۶ را نیز برای «هشت نفرت انگیز» تارانتینو در سن ۸۷ سالگی از آن خود کرد.

سرجیو ماتارلا رییس جمهوری ایتالیا که در سالن «پارکو دلا موزیکا» رم حضور داشت، در پایان مراسم در حرکتی غیرمنتظره از سن بالا رفته و این موسیقیدان برجسته را در آغوش کشید.

جوزپه تورناتوره کارگردان صاحب سبک ایتالیایی که این روزها مشغول ساخت مستندی درباره موریکونه است نیز در این مراسم حضور یافته بود. نیکولا پیووانی دارنده اسکار بهترین موسیقی برای فیلم «زندگی زیباست»(۱۹۹۷) و داریو ماریانلی آهنگساز «تاوان»(۲۰۰۷) از دیگر مهمانان این برنامه بودند.

موریکونه همچنین در بخشی از این مراسم، رهبری ارکستر دو قطعه از خاطره انگیزترین آثار خود یعنی موسیقی فیلم های «ماموریت»(۱۹۸۶) و «افسانه ۱۹۰۰»(۱۹۹۸) را به دست گرفت. او بعدا در گفتگو با خبرنگاران گفت که در آغاز مسیر حرفه ای خود از بیان اینکه موسیقی فیلم می نوشت خجل بود و این کار را خصوصا از پتراسی، معلم خود پنهان می کرد.

در کارنامه هنری موریکونه کار با کارگردانان بزرگ دیگری چون برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، الیور استون و پیر پائولو پازولینی دیده می شود. روزنامه گاردین در فوریه سال ۲۰۰۱ با انتشار مقاله‌ای وی را «موتزارت سینما» لقب داد.

 انیو موریکونه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) نود ساله می‌شود.

کد خبر 417887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha