همشهری آنلاین - کیوان مافی: روزنامه‌نگاری غیر شتاب‌زده (slow-journalism) یکی از شاخه‌های تازه روزنامه‌نگاری است که در ادامه راه جنبش آهستگی یا عدم شتاب شکل می‌گیرد.

هدف جنبش آهستگی، محیط‌های کاری کم تنش‌تر، شادتر و مولدتری است که در آن‌، انسان‌ها از انجام دادن کاری که چگونگی انجام دادنش را به خوبی بلدند، لذت می‌برند.

البته این گرایش به عدم شتاب، به معنی کمتر کار کردن یا بهره‌وری کمتر نیست. بلکه به معنی انجام کارها با کیفیت، بهره‌وری و کمال بیشتر، با توجه بیشتر به جزئیات و با استرس کمتر است. به معنی برقراری دوباره ارزش‌های خانوادگی و به دست آوردن زمان آزاد و فراغت بیشتر است. به معنی چسبیدن به حال در مقابل آینده نامعلوم و تعریف نشده است. به معنی بها دادن به یکی از اساسی‌ترین ارزش‌های انسانی یعنی ساده زندگی کردن است.

جنبش آهستگی

روزنامه‌نگاران غیر شتاب‌زده  در پی زنده‌کرذن ارزش‌های گذشته روزنامه‌نگاری هستند و دیگر به جای حضور در شبکه‌های اجتماعی یا انتشار خبرفوری، می‌خواهند به دقت و صحت، محتوا و آنالیز خبر بپردازند و معتقدند در روزگاری که بمباران خبری از سوی خبرگزاری‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی، دلیل سطحی نگه‌داشتن مخاطب است و آنها هیچ‌گاه از حقیقت رویداد‌ها آگاه نمی‌شوند، می‌توانند به گذشته بازگردند و بررسی ابعاد متفاوت یک رویداد از چگونگی شروع تا فرجام و سرانجام آن بپردازند و نشان دهند چطور رویداد‌ها در گذر زمان تغییر می‌کنند و نتیجه‌های متفاوتی برجای می‌گذارند.

کد خبر 417523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha