همشهری آنلاین: سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن رد شایعه باز کردن مرزهای ترانزیت مواد مخدر از سوی ایران به سمت اروپا گفت: موضوع بازکردن مرزهای اروپا از سوی ایران برای ترانزیت مواد مخدر به دنبال نقض برجام در سطوح عالی نظام اصلا مطرح نیست. ایران عضو کنوانسیون‌های بین المللی مبارزه با موادمخدر است و به تعهداتش کاملا پایبند است.

رویز افشار در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: کشور ما مانند آمریکا عهدشکن و پیمان شکن نیست و چنین مسائلی نه در نگاه کلان نظام و نه نگاه ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد.

وی با اشاره اینکه در جریان مبارزه با مواد مخدر، از ابتدای انقلاب تا کنون عزم و اراده جدی ‌مان را به اثبات رسانده‌ایم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار معلول و جانباز در کنار چند هزار شهید در این راه تقدیم کرده است. در سخت‌ترین شرایطی که درگیر جنگ تحمیلی بودیم و تعداد زیادی از دول خارجی مستقیم یا غیرمستقیم با ما می‌جنگیدند، هیچوقت دست از مبارزه با مواد مخدر برنداشتیم و اینطور نیست که جمهوری اسلامی ایران مرزهایش را باز بگذارد یا بخواهد با قاچاقچیان تبانی کند تا از مرزهای کشور رد شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: وظیفه ما مبارزه است و این کار را هم انجام می‌دهیم و به همین دلیل نیز هزینه‌های قاچاقچیان مواد مخدر افزایش زیادی یافته است به طوریکه شاهد تغییر بخشی از مسیر ترانزیت به سمت شمال دریای خزر و از طریق اروپای شرقی هستیم. همچنین بخشی ترانزیت نیز از طریق اقیانوس هند انجام می‌شود. با انسداد مرزهای شرقی کشور نیز الگوی مسیر ترانزیت تغییر کرده‌است و قاچاقچیان بیشتر مسیر دریا و استان‌های مجاور خلیج فارس مثال استان هرمزگان و بوشهر را به عنوان محل ورود مواد مخدر و انتقال آن انتخاب می‌کنند.

  • تحریم وسایل و تجهیزات کشف مواد مخدر از سوی اروپاییان جفا بود

افشار با بیان اینکه در دوره‌ای که تحریم های قبل برجام وجود داشت بی‌مهری‌های زیادی از سوی کشورهای غربی نسبت به جمهوری اسلامی نیز اتفاق افتاد، ادامه داد: به طوریکه نه فقط در مورد جمهوری‌ اسلامی بلکه نسبت به مبارزه با مواد مخدر جفا شد؛ یعنی وسایل جدید در اختیار ایران قرار نمی‌گرفت و بعضا لوازم یدکی وسایل قدیمی را هم مثل ایکس-ری را به بهانه تحریم در اختیار ما قرار نمی‌دادند.

وی با بیان اینکه اختلاط یک بحث بشری، انسانی و مبارزه با جرائم سازمان یافته همچون مواد مخدر با مباحث سیاسی اشتباه بزرگی است که کشورهای غربی انجام داده‌اند، گفت: بعد از برجام در زمینه واردات تجهیزات کشف و مبارزه با مواد مخدر گشایش هایی حاصل شد به طوریکه تجهیزات و سگ‌های مواد یاب را به ایران دادند اما این همکاری‌ها هیچوقت در حد جبران تلاش جمهوری اسلامی ایران نبوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: البته بعضی از تجهیزات را جمهوری اسلامی ایران خودش می‌سازد، برای مثال سازمان صنایع دفاع درباره ساخت و تأمین ایکس-ری‌ها و تربیت سگ‌های مواد یاب اقداماتی انجام داده است، با این حال بعضی از دستگاه های حساس اپتیکی نیازمند واردات از خارج کشور است. در زمینه تولید تجهیزات توفیقات خوبی در داخل کشور داشتیم؛ بخشی از نگاهمان نیز به بیرون است چرا که اعتقاد داریم کشورهای اروپایی مکلف هستند کمک کنند، اما این کمک، کمک به ما نیست بلکه کمک به خود آنهاست.

  • فعلا خروج ترامپ از برجام بر حوزه مواد مخدر تاثیری نداشته است

افشار تصریح کرد: در این زمینه، هم با سازمان ملل و دفتر کنترل مواد مخدر و هم کشورهای عضو معاهده‌ها و پیمان نامه‌های بین المللی -که جمهوری اسلامی ایران هم عضو آنهاست- در حال رایزنی و پیگیری هستیم. فعلا تحریم‌ها بر ارتباطات جهانی مرتبط با حوزه مواد مخدر در طول چند ماهی که ترامپ برجام را نقض کرده، تاثیر زیادی نگذاشته است و امیدواریم در آینده هم نگذارد؛ اگرچه خیلی نمی‌توان "قسم جلاله" خورد که غربی‌ها بر تعهداتشان پایبند باشند.

کد خبر 417397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha