سید محمد فخار-محمد سرابی- خبر‌نگار: صبح اول مهر در ساعتی که اولیای دانش‌آموزان، فرزندان خود را از خواب بیدار می‌کردند تا آماده رفتن به مدرسه شوند، شهردار و مدیران شهرداری از نمایشگر‌های سالن باشکوه کنترل ترافیک تهران شاهد حرکت نخستین خودرو‌ها در معابری بودند که برای استقبال از مهر آماده شده بودند.

افشانی

آنچه نمایشگر‌های متعدد این سالن نشان می‌دادند خیابان‌های اصلی شهر بودند که احتمالا ساعات پرترافیکی را پیش رو داشتند. ابتدای سال تحصیلی همیشه به‌دلیل باز شدن مدرسه‌ها و دیگر مراکز آموزشی، حجم خودرو‌ها ناگهان زیاد می‌شود.

گزارش‌هایی که مسئولان حاضر در مرکز کنترل ترافیک به شهردار می‌دادند نیز بیانگر آمادگی این دستگاه‌ها برای مقابله با مشکل ترافیک ابتدای مهرماه پایتخت بود. جلسه پیش از این بازدید با حضور مسئولانی از فرماندهی پلیس راهور تا نمایندگان امداد خودروی دو خودرو‌سازی اصلی کشور برگزار شد.

شهردار تهران در این بازدید پس از تسلیت شهادت هموطنان در حمله تروریستی اهواز گفت: در اول مهر معمولا به فکر مشکل حمل‌ونقل هستیم درحالی‌که باید به موضوع آلودگی هوا نیز فکر کنیم. با جلوگیری از ورود خودروهای فرسوده و همینطور تردد شبانه کامیون‌ها که خود منشا آلودگی شدید هوا هستند، امیدواریم با اقدامات انجام گرفته در نیمه دوم امسال تعداد روز‌های آلوده کمتری داشته باشیم.

سید محمد علی افشانی با اشاره به اینکه عزم مدیریت شهری برای کنترل هوشمند ترافیک جدی است، افزود: مسائل مربوط به، به کارگیری 630واگن جدید مترو هم انجام شده‌است.

او با بیان اینکه از دانش‌آموزان درخواست می‌کنیم درصورت مشاهده هر نوع تخلف در حوزه ترافیک به فرد متخلف تذکر دهند، گفت: اگر تمام شهروندان تهران قانون را رعایت کنند بخش عمده‌ای از ترافیک شهر برطرف خواهد شد. افشانی با اشاره به جلوگیری از تردد خودروهایی که معاینه فنی ندارند، تأکید کرد: برخی کامیون‌ها به‌علت فرسودگی امکان تردد در جاده‌ها را هم ندارند ولی شبانه در تهران کار می‌کنند.

او افزود: متأسفانه بخش عظیمی از آلودگی هوای تهران متعلق به کامیون‌های حمل بار است که بسیاری از آنها فرسوده هستند و از آن جا که در جاده‌ها امکان تردد ندارد به‌صورت شبانه در خیابان‌های تهران تردد می‌کنند. افشانی در ادامه به قرارداد ساخت 630واگن برای مترو اشاره کرد و گفت: امیدوارم با ورود این واگن‌ها فاصله زمانی بین قطارها کم شود تا مسافران بیشتری بتوانند از این وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

شهردار تصریح کرد: معیار ما برای موفقیت در این اقدامات میزان رضایت مردم است. اگر آنها اعلام کنند که راضی هستند آن زمان می‌توانیم بگوییم در کارمان موفق بوده‌ایم.

حاصل این تدابیر در آن‌سوی نمایشگرها و در خیابان‌های شهر خودش را نشان داد. طرح شناور، امسال هم سربلند از شلوغی روز نخست مهر بیرون آمد تا مشخص شود الگوی ساعت کار شناور برای پایتخت مفید و قابل تعمیم به کل روزهای سال است. البته ترافیک‌های نقطه‌ای حوالی مدارس و مراکز آموزشی، همچنان نقطه ضعفی است که باید چاره‌ای اساسی برایش اندیشیده شود. برای بررسی وضعیت ترافیکی تهران در روز نخست مهر، خبرنگاران شهری همشهری نقاط متفاوتی از شهر را بررسی کردند و مشخص شد ترافیک در ابتدای سال تحصیلی، به‌رغم افزایش 4.5تا 5میلیون سفر شهری روزانه، همچنان قابل‌قبول بوده و در برخی موارد روان‌تر از گذشته شده است.

این مشاهدات در شرایطی رخ داد که پیش از این، محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، رشد 40درصدی ترافیک را پیش‌بینی کرده بود و پلیس نیز عدد رشد را 30درصد می‌دانست اما در معابر شهری، این رشد ترافیک دیده نمی‌شد.

در بیشتر بزرگراه‌ها و شریان‌های اصلی شهر تردد اگرچه گاه با سرعت کمتر اما روان انجام گرفت و به جز بزرگراه‌های همت، امام علی، شیخ فضل‌الله، حکیم و بعثت که از مرزهای طرح زوج و فرد محسوب می‌شوند و ورودی‌های غربی شهرکه همواره ترافیک صبحگاهی را تجربه می‌کنند، ترافیک سنگین و غیرقابل کنترلی در تهران پدید نیامد. درباره ترافیک صبح اول مهر سرهنگ حسن عابدی، جانشین پلیس راهور پایتخت اعلام کرد:

صبح اول مهر نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته وضعیت مطلوب تری داشت.از سویی بخشی از ترافیک معابر فرعی به‌دلیل توقف کامیونت‌ها مقابل فروشگاه‌ها برای تخلیه بار بود که ممنوعیت پلیس برای آنها معنایی نداشت و فقط برخی فروشگاه‌ها سفارش را با نیسان دریافت کردند که آنها هم موجب ترافیک شده بودند و این ترافیک در معابر اصلی شریانی نمود نداشت.

  • محمد سرابی؛
    میادین مرکزی خلوت بود

ساعت 7و 30دقیقه صبح، عبور خودرو‌ها در شمال میدان فردوسی تا پل کریمخان و پس از آن در محور میان میدان‌های هفت تیر و ولیعصر مانند دیگر روزهای شهریور‌ماه بود. عبور خودرو‌های حامل دانش‌آموزان تأثیر چندانی بر افزایش راهبندان نداشت اما خودرو‌های سواری که تنها یک دانش‌آموز و یکی از والدین سوار در آن بودند دیده می‌شد. ترافیک در منطقه میدان و خیابان ولیعصر در مسیر جنوب به شمال به جز کندی موقت در تقاطع ابتدای خیابان مطهری، روان بود و خیابان‌ها و معابر محله یوسف‌آباد در ساعت 9صبح کاملا خلوت به‌نظر می‌رسید.

  • پریسا امیرقاسم‌خانی؛
    به خیر گذشت

ماشین از تهرانپارس راه افتاد، دقیقا از شلوغ‌ترین جای تهرانپارس؛ بین فلکه دوم و سوم. اول مهر بود. باید ساعت 10کارت می‌زدم. نگران بودم نتوانم سر موقع برسم. روز اول مهر بود. در خبرها آمده بود به‌مدت دو هفته ساعات کاری شناور بین 7تا 9صبح است. گذاشتم همه سر کار بروند. حدود 9.30راه افتادم. روزهای قبل، این ساعت ترافیک بود اول مهر اما ترافیک کمتر بود. تا 10و 15که به محل کارم در پارک وی رسیدم کمتر نشانی از آن ترافیک‌های گیج‌کننده وجود داشت. تصورم از روز اول مهر جور دیگری بود اما به خیر گذشت.

  • محمود مولایی؛
    دنده عقب روی پل

دست خودم نبود وقتی روز اول مهر از سمت بزرگراه امام علی و نوبنیاد، مسیر روی پل صدر را مثل ربات‌ها انتخاب کردم. به وقت جدید، 8و 30بود. اول پل، یک ماشین داشت دنده عقب می‌آمد. بوق ممتدی زدم و به زور از کنارش رد شدم. برای روز اول مهر همین تخلف بس است تا ترددهای شهری را قفل کند. تا پایان پل اما هیچ گیر و گرفتی نبود و 8و 41پل صدر را پشت سر گذاشتم. از قصد مسیر را دور کردم. به تونل نیایش رفتم تردد عادی بود و برگشتم تا پارک وی و 9سرکار بودم.

  • مجید جباری؛
    تغییری احساس نکردم

مسافت 30کیلومتری شهر جدید اندیشه تا ایستگاه متروی میدان آزادی اگر اتفاق خاصی نیفتد و احیانا تصادفی نباشد، معمولا حدود یک ساعت زمان می‌برد.از متروی آزادی تا ایستگاه توحید و نهایتا حرکت بی آرتی توحید تا پارک وی عموما 35تا 45دقیقه طول می‌کشد. مسیر روزانه خانه تا محل کار یک ساعت و 45دقیقه از وقت هر روز من را می‌گیرد. محاسبه این زمان با توجه به ساعت دقیق مترو و بی‌آرتی کار سختی نیست. روز اول مهر بود و بازگشایی مدارس، اما طبق معمول و بدون تغییر محسوسی به محل کارم رسیدم.

  • حامد فوقانی ؛
    خیلی زودتر از انتظار

دیروز خیلی اتفاقی مسیرم با پدر یکی شد. من راه خیابان بهشت و ساختمان شورا را در پیش گرفته بودم و پدر طبق عادت 50ساله‌اش، برای بالا دادن کرکره مغازه، کوچه برلن را. زمانی که حدود ساعت 8و نیم او را در حیاط خانه دیدم جا خوردم؛ «امروز خیلی زود راه مغازه را در پیش گرفته‌اید، موضوع خاصی پیش آمده.» و او پاسخ داد که اول مهر حتما به ترافیک و شلوغی مترو خواهد خورد.

پدر برای رسیدن به محل کار مسیرهای مختلفی را انتخاب می‌کند اما همه مسیرها از راه اتوبوس و مترو می‌گذرد. و من دیروز به‌دلیل عجله‌‌ای که داشتم گوشی به‌دست منتظر رسیدن تاکسی زردرنگی بودم که از طریق سرویس اینترنتی درخواست خودرو به طرف خانه می‌آمد. از پدر خواستم که با من هم مسیر شود.

بزرگراه‌های ارتش، امام علی، صیاد شیرازی ترافیک روانی داشتند، پشت چراغ راهنمایی میدان سپاه یک‌دقیقه بیشتر نماندیم و خیابان ابن سینا فقط پر بود از موتورسیکلت با ترافیکی طبیعی. از پل چوبی که می‌گذشتیم، پدر گفت: «من میدان بهارستان پیاده می‌شم و قدم‌زنان تا چهارراه سعدی می‌رم. انتظار نداشتم اول مهری اینقدر سریع برسیم. امیدوارم آن همکاری که باهم قرار داریم هم زودتر برسد.»

کد خبر 417346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha