دیروز نخستین روز هفته دفاع‌مقدس بود و بنا به روال هر‌ساله، رژه مشترک نیروهای مسلح در سراسر کشور آغازگر این هفته بود، اما خبر تلخ حادثه تروریستی اهواز، حال و هوای گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس را عوض کرد.

حوادث تروریستی

ساعت 9 صبح دیروز 4 تروریست در بلوار قدس اهواز محل رژه نیروهای مسلح و مردم عادی را هدف رگبار قرار دادند و سبب شهادت و مجروح‌شدن 86 تن از حاضران در این مراسم شدند.

ساعتی بعد از انتشار خبر ترور در اهواز، گروه تروریستی موسوم به دمکرات خلق الاحواز مسئولیت حمله را بر عهده گرفت و ساعتی بعد از آن داعش مدعی نقش داشتن در این عملیات تروریستی شد.

سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح درباره ابعاد حادثه به خبرگزاری صدا‌وسیما گفت: یک تیم چهار‌نفره تروریستی از مخفیگاهشان در داخل پارکی که مقابل بلوار قدس محل رژه نیروهای رژه‌رونده بود، از پشت جایگاه ناظران به سمت مردم و رژه‌روندگان تیراندازی کردند که نیروهای امنیتی بلافاصله وارد عمل شدند و هر ۴ نفر تیم تروریستی را منهدم کردند، ۳ جنازه از این تروریست‌ها در اختیار نیروهای امنیتی است و یک نفر هم دستگیر شد که عصر دیروز اعلام شد او نیز در بیمارستان به هلاکت رسید.

  • به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهیم داد

حادثه تلخ دیروز در کمترین زمان ممکن در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد. انتشار عکس‌ها و فیلم‌های متعدد از ابعاد حادثه و چگونگی وقوع آن درهر لحظه چنان بود که ترور اهواز به خبر اصلی رسانه‌های داخلی کشور و دیگر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور بدل شد. جمعی از مسئولان چون وزیر امور خارجه، نمایندگان مجلس و... به محکومیت حادثه پرداختند و جمعی دیگر ازجمله چهره‌های سیاسی کشور چون عبدالله رمضان‌زاده و مصطفی تاج‌زاده بر لزوم حفظ اتحاد در سراسر کشور تأکید کردند.

در نخستین واکنش به ترور سیاه دیروز، محمد‌جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: تروریست‌هایی که توسط یک رژیم خارجی به‌کار گرفته، آموزش‌دیده، مسلح‌شده و از آنها دستمزد گرفته بودند، به اهواز حمله کردند. کودکان و بزرگسالان در میان تلفات حادثه بودند.

ایران حامیان تروریست منطقه‌ای و اربابان آمریکایی‌شان را برای چنین حملاتی مسئول می‌داند. ایران در دفاع از جان ایرانیان به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد. حمایت مقامات سعودی و اماراتی از حمله تروریستی اهواز جایی خود را نشان داد که «عبدالخالق عبدالله» مشاورسیاسی ولیعهد امارات در واکنش به حمله تروریستی اهواز، طی ادعایی نوشت: حمله به یک هدف نظامی، اقدام تروریستی نیست و انتقال نبرد به داخل ایران یک تصمیم علنی است و در آینده افزایش خواهد یافت.

  • ورود وی‍ژه مجلس به حادثه تروریستی اهواز

از دیگر واکنش‌ها به حادثه تلخ دیروز اهواز، بحث ورود مجلس به حادثه برای تعیین ابعاد و چگونگی وقوع آن بود؛ چنان‌که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه این کمیسیون جوانب حمله تروریستی به رژه‌ نیروهای مسلح در اهواز را بررسی می‌کند، گفت: توان دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران با یک اقدام تروریستی کور زیر سؤال نمی‌رود.

او در گفت‌وگو با ایسنا افزود: سؤال درباره این حمله به بحث‌های احتمالی امنیتی درخصوص امنیت برگزاری مراسم برمی‌گردد مبنی بر اینکه چه کوتاهی‌هایی صورت گرفته است؟ چون به هر حال جمهوری اسلامی ایران دشمنان مشخصی به‌طور مشخص تکفیری‌ها دارد که آنها اعلام کردند همه اقدامات خودشان را برای ضربه‌زدن به مولفه‌های امنیتی ایران به‌کار می‌گیرند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه به‌طور طبیعی وقتی مراسمی در شهر مرزی برگزار می‌شود، باید کل جوانب امنیتی آن دیده شود، ابراز عقیده کرد که براساس کلیت اخبار رسیده به ما در پوشش امنیتی و انتظامی مراسم ضعف وجود داشته ‌که باید این موضوع مدنظر قرار گیرد.

درکنار توضیحات فلاحت‌پیشه، علی نجفی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با محکوم‌کردن حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح خبرداد که این کمیسیون در جلسه امروز(یکشنبه) با حضور دستگاه‌های ذیربط به بررسی این موضوع می‌پردازد.

او اظهار کرد: اینکه حمله تروریستی همزمان با رژه نیروهای مسلح و سالگرد هفته دفاع‌مقدس انجام شده، نشانگر تلاش مذبوحانه‌ای برای به چالش‌کشیدن اقتدار نیروهای مسلح است که البته توان و آمادگی نیروهای مسلح، همبستگی مردم و حضور آنها قطعا این اقدامات را خنثی خواهد کرد. محمد‌رضا عارف، رئیس فراکسیون امید نیز در واکنش به حادثه تأکید کرد: اقتدار نیروهای مسلح ما خار چشم دشمنان شده ‌و به گمان خود با حرکت‌های کور تروریستی می‌خواستند در سالگرد تجاوز رژیم صدام به خاک کشورمان عظمت رژه نیروهای مسلح را تحت‌الشعاع قرار بدهند.

  • ضرورت اتحاد در مقابل ترور کور

حادثه دیروز اهواز به‌شدت از سوی جریانات سیاسی داخلی کشور و مسئولان و چهره‌های نظام محکوم شد؛ چنان‌که عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات و مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات در حساب‌های شخصی‌شان در توییتر بر لزوم حفظ وحدت ملی تأکید کردند.

رمضان‌زاده در همان دقایق اولیه انتشار خبر نوشت: «متحد و استوار می‌مانیم، سرافراز ایران». به فاصله کمی بعد از رمضان‌زاده، تاج‌زاده نیز تأکید کرد: «حمله مسلحانه به مردم با هر مرام و نیتی نامی جز تروریسم آن‌هم از نوع کور آن ندارد. ایران‌دوستان و دمکراسی‌خواهان در محکومیت عملیات تروریستی تردید نکنند و استانداردی دوگانه درباره ترور و منطق خشونت‌پرور آن به‌کار نبرند. هدف نتانیاهو از‌هم‌گسیختن یکپارچگی سرزمینی و ملی ایران است.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری با انتشار تصاویری از حمله تروریستی اهواز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «اهواز می‌ایستد و تسلیم تروریست‌ها نمی‌شود. خوزستان پاسخ خواهد داد، ولی نه فقط با گلوله!» حمید ابوطالبی، مشاور رئیس‌جمهوری نیز در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «‌ملت شریف ایران وحدت ملی خود را پاس می‌دارد؛ فداکاری سربازان و پاسداران این مرزوبوم را می‌ستاید و تروریسم کور را به خاک مذلت می‌نشاند.»

  • معرکه‌ها در پیش است، حججی‌ها آماده شوند

آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز در واکنشی به حادثه تروریستی دیروز اهواز گفت: از برکت‌های خداوند در انقلاب اسلامی ایران باز‌بودن باب شهادت است؛ شهادتی که 40سال است فرهنگ آن، این کشور را حفظ کرده است. به گزارش ایرنا، او که دیروز در یادواره شهدای روحانی شهرستان ملایر سخنرانی می‌کرد، براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی را هدف اصلی دشمنان عنوان و بیان کرد:

ملت ایران ملتی است که دشمن را خسته می‌کند، اما خود خسته نمی‌شود. عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خطاب به مردم گفت: معرکه‌ها در پیش است، حججی‌ها خودشان را آماده کنند.

  • همدردی کشورهای دور و نزدیک با ایران

حادثه تروریستی اهواز بازتاب بین‌المللی قابل توجهی داشت؛ چنان‌که در همان ساعت اولیه انتشار خبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پیامی به روحانی شهادت تعدادی از هموطنان در حادثه تروریستی در اهواز را تسلیت گفت. بنا بر گزارش رویترز، مسکو در این پیام برای افزایش همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم اعلام آمادگی کرده است.

قاسم‌الاعرجی، وزیر کشور عراق نیز با محکوم‌کردن حمله تروریست‌ها در اهواز اعلام کرد: این حمله بار دیگر خصومت تروریست‌ها و عناصر استکباری‌شان علیه ملت مسلمان ایران را نشان داد. بنا بر گزارش پرس‌تی‌وی، الاعرجی در ادامه با عرض تسلیت تأکید کرد که چنین اقداماتی نباید موجب تضعیف اقتدار ملت ایران شود.

رابرت مک‌ایر، سفیر انگلیس در تهران نیز در پیامی توییتری نوشت: «این حمله تروریستی شوکه‌کننده‌ای بود. تروریسم در هر جا که رخ دهد، باید محکوم شود. ما تسلیت خود را برای خانواده قربانیان می‌فرستیم.» وزارت امور خارجه پاکستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسلام‌آباد ضمن ابراز همبستگی با دولت ایران و خانواده شهدا، مخالف چنین اقدامات تروریستی‌ای‌است.

  • مأموریت وی‍ژه روحانی به 2وزیر و استاندار خوزستان

قریب به 7ساعت از وقوع حادثه تروریستی اهواز می‌گذشت که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در تماسی تلفنی با ‌عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، در جریان تازه‌ترین گزارش اقدام تروریستی دیروز در اهواز و روند شناسایی و رسیدگی به وضعیت مجروحان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد.

حسن روحانی در این تماس‌های تلفنی، ضمن آرزوی علو درجات برای شهدای این حادثه تروریستی و ابراز همدردی با خانواده‌های معظم این شهیدان، دستور داد تمام امکانات در جهت اقدامات فوری و امدادی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان این حادثه تروریستی به‌کار گرفته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی دستورات لازم را به وزارت اطلاعات برای بسیج همه امکانات دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی جهت شناسایی سریع تروریست‌ها و سرشاخه‌های ارتباطی آنان و برخورد قاطع و عبرت‌آموز با مرتبطان این جنایت صادر کرد. رئیس‌جمهور تأکید کرد: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به کوچک‌ترین تهدید، کوبنده خواهد بود اما کسانی که از این تروریست‌ها پشتیبانی تبلیغاتی و اطلاعاتی می‌کنند، باید پاسخگو باشند.

  • ترویج تروریسم در لندن

روایت رسانه‌های بی‌بی‌سی فارسی و تلویزیون ایران اینترنشنال از حادثه تروریستی اهواز عصبانیت کاربران فضای مجازی را هم به‌دنبال داشت. این دو رسانه که مقرشان در لندن است، هیچ اشاره‌ای به تروریستی بودن حادثه نکردند. بی‌بی‌سی فارسی که پیش‌تر در ماجرای حمله به پاریس از لفظ حمله تروریستی استفاده می‌کرد، در مواجهه با حادثه تروریستی اهواز از تروریست‌ها به‌عنوان مهاجم یاد کرد و نهایتا بعدازظهر روز گذشته در یک خط به نقل از مقام‌های کشورمان و نه به‌عنوان تحلیل و برداشت رسانه‌ای خودش نوشت: مقام‌های ایرانی حمله را تروریستی خوانده‌اند.

کار تلویزیون ایران اینترنشنال اما فجیع‌تر از این بود. طوری که یکی از کاربران توییتری بعد از گفت‌وگوی این تلویزیون با سخنگوی تروریست‌ها نوشت: «تلویزیون ایران اینترنشنال اول تریبون داد به سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه که می‌گفت کار ماست، بعد با یک شهروند ظاهرا اهوازی مصاحبه کرد که گفت ترور نه کار داعش است و نه کار گروه الاحوازیه! کار خودشونه چون اهواز کمبود آب داره!»

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن هم درباره ترویج تروریسم در تلویزیون ایران اینترنشنال نوشت: کار تلویزیون ایران اینترنشنال در مشروع و توجیه کردن تروریسم الاحواز، براساس قوانین بریتانیا صراحتا «تبلیغ تروریسم» و «همکاری با تروریسم» و قابل مجازات است. سفارت ایران باید بلافاصله کار تلویزیون ایران اینترنشنال را به پلیس این کشور گزارش و سفیر بریتانیا در تهران باید احضار شود.

این تلویزیون با حضور برخی از چهره‌ها و کارمندان سابق شبکه من‌وتو و بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا شکل گرفته است. رسانه‌های سعودی هم موضع مشترکی با رسانه‌های لندن داشتند. شبکه قنات وصال که مقرش در عربستان سعودی است در توییتر از هشتگ «الاحواز المحتله» یعنی «اهواز اشغال شده» استفاده کرد.

کد خبر 417256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha