مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

مجید جباری -خبر‌نگار: شهردار تهران از فرصت ۶ماهه به معاون معماری و شهرسازی خود برای الکترونیکی کردن صدور مجوز ساخت‌وسازها و همچنین ضرورت برخورد قاطع با تغییر کاربری باغ‌های تهران خبر داد.

افشانی

اما مهم‌ترین محور سخنان سیدمحمد علی افشانی به استفاده از 22 شهردار زن در 22 ناحیه تهران اختصاص داشت.به گزارش همشهری، ضرورت مبارزه با فساد در شهرداری، لزوم تکریم شهروندان، برنامه شهرداری برای ساماندهی متکدیان، حضور بیشتر زنان در مناصب مدیریتی، ارتباط نداشتن شهرداران نواحی با مردم، به‌کارگیری 17هزار کارگر اتباع غیرقانونی خارجی از سوی برخی پیمانکاران شهرداری،

انتقاد از مدیریت پسماند و برنامه‌های شهرداری برای بافت‌های ناکارآمد شهری از محورهای سخنان «سید محمدعلی افشانی» شهردار تهران در نشست هم‌اندیشی با شهرداران 123ناحیه تهران بود. او با اشاره به فرارسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مهم‌ترین درس‌های عاشورا را آزادگی و ذلت‌ناپذیری دانست و گفت:

امام حسین(ع) در لحظه آخر حیات خود نیز شعار هیهات منا الذله را سر می‌داد. او به دشمنانش فرمود: « اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید. او درس آزادگی و ذلت‌ناپذیری داد و این دو ویژگی، شاخص‌ترین درس اباعبدالله(ع) است. افشانی همچنین امام حسین(ع) را الگوی بزرگ بشری دانست و افزود: امام(ع) از همه‌‌چیز خود برای اصلاح جامعه گذشت.

  • هر محله یک پارک و یک کتابخانه

شهردار تهران با اشاره به برنامه‌های خود در پایتخت با بیان اینکه هر محله تهران دست‌کم باید یک پارک و یک کتابخانه داشته باشد، بر ضرورت اولویت‌بندی مشکلات و مسائل محله‌ها از سوی شهرداران نواحی و لزوم رفع آنها تأکید کرد. افشانی با اشاره به ضرورت برچیدن زمینه‌های تخلف در شهرداری ادامه داد: باید بساط تخلف و جریمه تخلف را جمع کنیم. به هیچ وجه اجازه ندهید در ساخت‌وسازها تخلف شود که بعد صاحب آن زمین بخواهد با جریمه آن را جبران کند.

اگر قرار است شهرداری قدرت اعمال نظر در پروانه ساخت‌وساز خارج از چارچوب و ضوابط داشته باشد، به صراحت اعلام می‌کنم که این قدرت را نمی‌خواهیم و برخی تخفیف‌ها و مجوزهای خلاف را که صادر می‌شود غارت حق مردم در شهر می‌دانم. عمل به قانون مهم‌ترین وظیفه مدیران است و فساد در جایی که به قانون عمل نمی‌شود وجود دارد.

  • اصلاح روند صدور پروانه‌های ساختمانی

شهردار تهران همچنین با تأکید بر ضرورت بازنگری و اصلاح روند صدور پروانه‌های ساختمانی به معاون معماری و شهرسازی خود برای الکترونیکی‌کردن صدور مجوز ساخت‌وسازها تا پایان سال فرصت داد و اضافه کرد: با این کار بخش عظیمی از فساد در شهرداری از بین می‌رود. باید هر منطقه و هر قطعه زمین شرایط مشخصی برای ساخت‌وساز داشته باشد که ذره‌ای از آن تخلف نشود.

افشانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از دفترنشینی برخی شهرداران نواحی گفت: مردم نمی‌توانند به راحتی شما را پیدا کنند. انتظار من از شما این است که با مردم بهتر رفتار کنید. اگر توانستیم رضایت عامه مردم را جلب کنیم آن وقت خواص هم از شما رضایت خواهند داشت.

او خطاب به شهرداران نواحی ادامه داد: در شرایط فعلی که مردم اوضاع خوبی ندارند، سعی کنید با مردم مهربان‌تر باشید و شرایط سخت آنها را درک کنید. برای مردم وقت بگذارید و اگر قرار است قانونی اجرا شود که مردم نسبت به آن موضع دارند، سعی کنید مردم را در این زمینه قانع کنید.

  • قانون؛ ملاک برخورد با متخلفان

شهردار تهران از برخی برخوردها با مردم توسط عناصر منتسب به شهرداری انتقاد کرد و گفت: اجازه ندهید هیچ نیرویی در شهرداری با مردم بد‌رفتار کند؛ هر کسی برخلاف این سیاست برخورد کرد، عذرش را بخواهید و او را به مراجع قضایی معرفی کنید، زیرا حفظ حرمت شهرداری تهران در این مواقع از هر چیزی واجب‌تر است. در برخورد با شهروندانی که حتی تخلف کرده‌اند، مراقب باشید از قانون فراتر نروید. کسی به شما اجازه عملی فراتر از قانون نداده است.

او به «ماجرای صحنه‌سازی‌ برخورد با یک کودک کار» اشاره کرد و گفت: این ماجرا توطئه‌ای علیه نیروهای خدوم شهرداری بود که به لطف خداوند و پیگیری سریع و دقیق دستگاه‌های مربوط، ناکام ماند.

  • 2نکته آزاردهنده

مدیر ارشد شهری تهران در بخشی از سخنان خود در نشست هم‌اندیشی با شهرداران 123ناحیه تهران، بر مدیریت درست پسماند در تهران تأکید کرد و گفت: موضوع پسماند در تهران به یک موضوع تاریخی تبدیل شده است. ما هنوز تفکیک پسماند از مبدأ نداریم و وضعیت شهرداری در این زمینه نامطلوب است.

این در حالی است که در برخی شهرهای بزرگ دنیا، پیمانکارانی هستند که حاضرند پول بدهند و پسماند یک منطقه و یا یک محله را بخرند. آن وقت ما هنوز برای جمع‌آوری زباله و پسماند باید به پیمانکار پول بدهیم. افشانی گفت که «دو چیز همواره مرا رنج داده است؛ یکی خشک کردن درختان باغات تهران با هدف تغییر کاربری و دوم کثیفی شهر.» این سخنان باعث شد تا سید محمد علی افشانی از تغییر کاربری باغ‌ها بگوید. «بدانید اجازه هیچ تغییر کاربری را نخواهم داد.

نباید اجازه دهیم درختی قطع و به جایش آپارتمانی سبز شود؛ بنابراین بدانید که شهرداری تهران نیازی به چنین درآمدی ندارد. شهردار تهران به شعار «شهر زیست‌پذیر و شهروند مسئولیت‌پذیر» اشاره کرد و گفت: از شاخص‌های چنین شهری این است که در همه محلات باید حمل‌ونقل عمومی قابل انتخاب در دسترس باشد؛

علاوه بر این باید در تمام محلات تهران فضای کتابخانه‌ای و تفریحی فراهم شود و سوم هم امکانات ایمنی و سلامتی مردم موجود باشد. شهردار تهران در پایان حضور بیشتر زنان در مناصب مدیریتی در مدیریت شهری را از برنامه‌های مهمش دانست و گفت: تا 3‌ماه آینده در شهرداری حداقل سرپرستی 22ناحیه به زنان واگذار خواهد شد زیرا تجربه نشان داده زنان در مدیریت شهری، سالم‌تر و بهتر عمل می‌کنند.

کد خبر 416767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha