همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون حدود ۱۰ قلاده پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده و ارتفاعات این استان شناسایی شدند.

حدود ۱۰ پلنگ ایرانی در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

به گزارش ايرنا، وحید پورمردان روز یکشنبه گفت: پلنگ ایرانی از راسته گوشتخواران (carnivopa) و تیره گربه‌سانان (felidae) بزرگ با بدن دراز و باریک، دست‌ها و پاهای قوی، پنجه‌ها و ناخن‌های بزرگ، گوش‌هایی کوتاه و دم دراز است.

وی ادامه داد: همه ساله از شهریور به مدت سه ماه فصل جفت‌یابی و جفت‌گیری گونه‌ پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان شامل منطقه حفاظت شده کوه بیرک، منطقه شکار ممنوع بزمان، ارتفاعات شهرستان‌های سرباز، نیکشهر و غیره آغاز می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به تداوم خشکسالی‌های پی درپی در استان و کاهش منابع غذایی حیات وحش، پلنگ ایرانی در این فصل جفت‌گیری قلمرو بسیار گسترده و وسیعی را برای جفت‌‌یابی طی می‌کند و احتمالا در این جا به جایی‌ها با جوامع محلی که در نزدیکی قلمرو زیستی این گونه زندگی می‌کنند نیز مواجه شوند.

وی از مردم استان بویژه عشایر و جوامع محلی که در نزدیکی زیستگاه‌های طبیعی این گونه‌ نادر و حمایت شده زندگی می‌کنند خواست از تردد و رفت و آمد غیر ضروری در ارتفاعات استان به عنوان زیستگاه‌های پلنگ ایرانی پرهیز و جلوگیری کنند.

به گزارش ایرنا، رنگ بدن پلنگ ایرانی با خال‌های مشکی، سفید مایل به زرد یا خاکستری است و طول بدن این حیوان تا 160 سانتی‌متر گاهی تا 180 سانتی‌متر و طول دم آن نیز تا 110 سانتی‌متر است.

این جانور در نقاط جنگلی، کوهستان‌ها در ارتفاعات زیاد تا سه هزار و 500 متر زندگی می‌کند و نواحی پر درخت، صخره‌ای و نزدیک به رودخانه‌ها را ترجیح می‌دهد، کمتر به پایین‌تر از کوهپایه‌ها می‌آید و به ندرت در دشت‌ها دیده می‌شود.

خوراک اصلی این جانوار سُم دارانی مانند گوسفند، بز کوهی و گاهی خوک وحشی است و هنگامی که این نوع شکارها کمیاب باشند از پرندگان، جوندگان و حیوانات کوچک دیگر نیز تغذیه می‌کند.

پلنگ از گونه‌های حمایت شده در ایران محسوب می‌شود و در لیست قرمز IUCN در معرض خطر قرار دارد که روند جمعیتی آن رو به کاهش است.

کد خبر 416710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha