پروانه مافی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی: متأسفانه مدتی است که پای فیلترینگ به کسب و کارهای اینترنتی باز شده و اخیرا در خبرها خواندیم که، بعضی شبکه‌هایی که در حوزه گردشگری فعال هستند، فیلتر شده‌اند که طبعا دچار خسارت‌های زیادی می‌شوند.

پروانه مافی

با توجه به اینکه در این مجموعه‌ها افراد زیادی شاغل هستند و هرکدام خانواده، تعهد و فرزند دارند، فیلتر کردن این کسب و کارها ضرری جدی را متوجه آنها خواهد کرد. افراد فعال در حوزه کسب و کارهای اینترنتی زندگی‌شان به این مشاغل وابسته است و در عین حال مشاغل جایگزین ندارند و عموما نمی‌توانند بلافاصله کار پیدا کرده یا یک مغازه سنتی باز کنند.

در نتیجه، با فیلتر شدن کسب و کارشان، ما راه کسب درآمد را از آنان می‌گیریم و همین کار اشتباه موجب افزایش تعداد بیکاران شده و به طبع آن مشکلات زیادی برای خانواده‌های جوان در کشور پیش خواهد آمد. ناگفته پیداست که، بیکاری برای مرد و زن در خانواده آسیب‌زاست و در میان‌مدت می‌تواند باعث مشکلاتی مثل فروپاشی خانواده شود.

زمانی که فیلترینگ آغاز به‌کار کرد، بیشتر در حوزه مباحث مستهجن فعال شده و وجودش نیز با توجه به اینکه جلوی دسترسی به محتوای غیراخلاقی را می‌گرفت، طبیعی بود. اما اینکه فیلترینگ بخواهد به حوزه کسب و کارها وارد شود، هشدار بسیار جدی را برای ما به همراه دارد.

به خاطر اهمیت این موضوع، ‌به‌نظر می‌رسد مجلس باید در این زمینه ورود جدی داشته باشد و با یک طرح بتواند کسب و کارهای اینترنتی را به‌طور خاص مورد توجه قرار بدهد تا چنین مشکلاتی برای آنها پیش نیاید. طبعا راه‌حل این است که مجلس طرحی را برای رفع این مشکل ارائه داده و در جهت تصویب آن گام بردارد.

خوشبختانه اکثریت مجلس با چنین طرحی موافق هستند که این موضوع مهم و قابل توجهی است. به‌هرحال در هر مسئله‌ای یک اقلیت وجود دارند که مخالف هستند و نظر منفی دارند. آنچه مهم است، نظر اکثریت است و قطعا یک طرح جامع که بتواند مشکلات کسب و کارهای اینترنتی را بررسی کند، می‌تواند تأثیر مهمی در بهبود فعالیت آنها داشته باشد.

همانطور که وزیر ارتباطات هم گفته‌اند،‌ فرایند کنونی اجرای فیلترینگ که به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد، روال منطقی و درستی ندارد. این روند باید براساس طرحی که مجلس بنا دارد آن را به صورت طرح ارائه و بررسی کرده،‌ اصلاح شود. کسب و کارهای مردم که به تازگی در فضای آنلاین ارائه شده‌اند، جایگزین دیگری ندارند که بگوییم، جوان از این مغازه بیرون آمده و در مغازه کناری، به سرعت کاری برای خودش دست‌و پا می‌کند.

روند پیدا کردن شغل تازه زمان‌بر و پرهزینه است و ما با رفتار غیرکارشناسی و نادرست‌مان چنین رویکردی را موجب شده‌ایم. فیلتر کردن سایت‌های مستهجن یا سیاسی کذاب موجب مخالفت هیچ‌کسی نیست اما این‌که بخواهیم با یک رفتار نابه‌جا کسب و کار مردم را با چالش روبه‌رو کنیم، از اساس نادرست است و باید اصلاح شود. اگر مشکلی از نظر قانونی برای یک کسب و کار به وجود آمده، باید آن را در یک فضای تعاملی حل و فصل کرد نه اینکه از جایگاهی بالاتر و در فرصتی کوتاه شغل دیگران را از آنها بگیریم.

کد خبر 416529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha