همشهری آنلاین: بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی اروپا در صدد راه‌اندازی یک شرکت مالی «اختصاصی» هستند که هدف آن خنثی کردن تحریم‌های آمریکا و کمک به ایران برای ادامه فروش نفت در اتحادیه اروپاست.

دونالد ترامپ

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از پوليتيكو، اين اقدام فرانسه، آلمان و بريتانيا كه از سوي اتحاديه اروپا پشتيباني مي‌شود، به احتمال فراوان خشم دونالد ترامپ را در پي خواهد داشت؛ كسي كه بهار امسال به صورت يك‌طرفه از توافق هسته‌اي ايران موسوم به برجام خارج شد اما اروپايي‌ها، روسيه و چين به آن متعهد ماندند و قول دادند تمام تلاش خود را براي پابرجا ماندن اين توافق به كار گيرند.

نخستين مرحله از تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران ماه گذشته اعمال شد و قرار است مرحله دوم شامل تحريم خريد و فروش نفت ايران از ماه نوامبر (ميانه‌هاي آبان 97) آغاز شود. اتحاديه اروپا پيش‌تر گام‌هايي را براي كم‌اثر كردن تحريم‌هاي ترامپ برداشته است؛ از جمله جريمه شركت‌هايي كه بدون هماهنگي و كسب اجازه از كميسيون اروپايي به تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران بپيوندند اما نگراني‌هايي هم در اين مورد وجود دارد.

مقام‌هاي رسمي اروپا مي‌ترسند تسلط كامل آمريكا بر نظام مالي جهان مانع ادامه همكاري‌هاي تجاري با ايران شود كه در نهايت به از بين رفتن توافق هسته‌اي يا همان برجام مي‌انجامد. از سوي ديگر، تهران هم از اروپايي‌ها خواسته گام‌هاي جدي و عملي براي حفظ برجام بردارند و تا پيش از اجرايي شدن مرحله دوم تحريم‌هاي آمريكا، راه‌هايي تازه براي ادامه همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري با ايران پيشنهاد دهند.

مقام‌هاي رسمي و ديپلمات‌هاي آمريكايي به تمام شركت‌ها و كشورها در گوشه و كنار دنيا هشدار داده‌اند روابط تجاري خود را با ايران قطع كنند. كاخ سفيد ماه گذشته به كمك 18 ميليون دلاري اتحاديه اروپا براي حمايت از اقتصاد پايدار و توسعه اجتماعي ايران واكنش شديد نشان داد. با اين حال، مقام‌هاي اروپايي روز جمعه بر برنامه موسوم به «اختصاصي» خود تاكيد كردند و خبر آن نخستين بار در سايت روزنامه اشپيگل آلمان منتشر شد.

سخنگوي وزارت اقتصاد آلمان در توضيح مدل مالي اين برنامه گفت: «دولت آلمان در حال همكاري با سرويس اقدام‌هاي خارجي اروپا و كميسيون اروپايي و البته دولت‌هاي فرانسه و بريتانيا براي حفظ كانال‌هاي پرداخت مالي با ايران است. مذاكرات در اين باره به شدت در حال پيگيري است و ما مدل‌هاي مختلف را زير نظر داريم.» يك مقام فرانسوي هم تاكيد كرد كه اتحاديه اروپايي براي زنده نگه داشتن توافق هسته‌اي نياز به يك كانال مالي «مستقل» دارد.

خبر تلاش اروپايي‌ها براي ادامه روابط تجاري و مالي با ايران درست دو روز پس از آخرين سخنراني سالانه ژان-كلود يونكر در مقام رئيس كميسيون اروپا منتشر شد؛ جايي كه او بر افزايش نقش يورو در مبادله‌هاي تجاري بين‌المللي به ويژه در عرصه انرژي تاكيد كرد. اعلام رسمي تلاش بزرگ‌ترين اقتصادهاي اروپايي براي ادامه رابطه با بخش نفت ايران بيش از پيش بر روابط نه‌چندان خوب اروپا با بزرگ‌ترين شريك تجاري خود در آن سوي اقيانوس يعني آمريكا تاثير مي‌گذارد.

کد خبر 416430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha