همشهری آنلاین: عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور از روند رو به کاهش جنگل‌های شمال خبر داد و گفت: دست بردن به عرصه‌های جنگلی موجب از بین رفتن آنها می‌شود.

مساحت جنگل‌های شمال روند کاهشی داشته است

به گزارش ايسنا، سیداحسان ساداتی با بیان این که بر اساس ارزیابی مرکز تحقیقات کشور، مساحت جنگل‌های شمال روند کاهشی داشته است، افزود: بر اساس آمار در سال‌های گذشته مساحت جنگل‌های شمال 2 میلیون هکتار بود اما تا سال گذشته به یک میلیون و 650 هزار هکتار رسید.

وی با اشاره به این که روند ساخت و سازها و ورود به عرصه‌های جنگلی، صنایع و زیرساخت‌های ایجاد شده نشان می‌دهد که این عرصه‌ها به سمت کاهش رفته است، اظهار کرد: جمعیت ایران رو به افزایش است و این امر موجب زیاد شدن استفاده از فضای سبز می‌شود، همچنین با افزایش جمعیت برای این که عرصه‌های زراعی را گسترش دهند جنگل را از بین می‌برند که در این امر مسئولان نظارتی باید بیشتر ورود کنند تا عرصه‌های جنگلی از بین نرود.

وی با اشاره به این که ویلا باغ‌هایی که برای رونق گردشگری ایجاد می‌شود، یک تهدید است، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل تهدیدآمیز بودن ویلاباغ‌ها، ورود به عرصه‌های جنگلی است که موجب نابودی آن می‌شود.

ساداتی با بیان این که با توجه به دلایل مختلف به ویژه وجود صنایع، اکوسیستم آسیب‌پذیری داریم، تصریح کرد: وارد شدن به عرصه‌های جنگلی و حاشیه آن، اکوسیستم را در بلندمدت از بین می‌برد و این یک تهدید است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با اشاره به این که جنگل‌ها شرایط خاص اکولوژیکی دارند و به عنوان مثال درختان در هر جایی نمی‌تواند وجود داشته باشند و نباید برای تبدیل شدن به خانه‌ها از بین برود، خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که جنگل‌ها با اراضی زراعی متفاوت هستند و نابودی آنها مشکل‌آفرین است.

ساداتی با بیان این که دست بردن به عرصه‌های جنگلی موجب از بین رفتن آنها می‌شود، گفت: فلسفه تنفس، حفظ جنگل است و پس از آن باید به فکر گردشگری بود، اگر در گردشگری جنگل نداشته باشیم بوم‌گردی و مسائل مربوط به آن معنایی ندارد.

وی با اشاره به این که اگر برای رونق گردشگری به فکر تخریب جنگل باشیم، در آینده مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند و دیگر جنگلی نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: برای حفظ جنگل باید فرهنگ استفاده از عرصه‌های طبیعی را در میان مردم بیشتر جا بیندازیم و نباید به این فکر کنیم که یک درخت با بریدن و قطع آن چقدر سود برای ما دارد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان این که باید با کسانی که قانون جنگل را دور می زنند و قاچاق می‌کنند به شدت برخورد کنیم و نظارت‌ها بیشتر باشد، تصریح کرد: منابع طبیعی به خاطر این که متولی اصلی این بحث است باید به واسطه امکانات، نیروهای حفاظتی، تجهیزات و غیره برای حفظ عرصه‌ها تلاش بیشتری داشته باشد.

ساداتی با اشاره به این که در طرح تنفس باید جنگل‌هایی که قابلیت احیا دارند دوباره احیا شوند، گفت: به عنوان مثال باید درختکاری در دستور کار قرار بگیرد و همین گونه به حال خود رها نشود؛ انشعابات گاز که در میان جنگل انحراف ایجاد می‌کند از بین رود و همین که بگوییم برداشت از جنگل ممنوع، کار درستی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح تنفس جنگل، موجب افزایش قاچاق چوب می‌شود، تصریح کرد: این امر نمی‌تواند یک قاعده کلی باشد که تنفس موجب افزایش قاچاق است، اگر ملزومات طرح تنفس به خوبی فراهم شود، نیروهای حفاظتی افزایش یابد و فرهنگ‌سازی درستی صورت گیرد، قاچاق چوب بر اساس این طرح نخواهیم داشت.

کد خبر 416080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha