فرزانه آئینی -خبرنگار: ۲۵ مرداد ماهی که گذشت تجمعی از سوی حوزه علمیه قم در زیرزمین مدرسه فیضیه برگزار شد که شعار حک‌شده روی پلاکارد یکی از طلبه‌های حاضر در این نشست، موجی از واکنش‌ها را به‌دنبال داشت.

شعار استخر فرح مقدس نبود؛ جهالت بود

 شعار این بود «ای آنکه مذاکره شعارت- استخر فرح در انتظارت». تهدید رئیس‌جمهور به مرگ و ایجاد شبهه در علت فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از یک سو و احتمال سازماندهی‌شده‌بودن این مراسم با توجه به اینکه روی دسته تابلوها نوشته شده بود «بعد از مراسم تابلوها را برگردانید» از سوی دیگر، عواملی بودند که سبب تقبیح این شعار و حامیانش از سوی مراجع و جمعی از روحانیون و مسئولان دولت شد.

حالا قریب به 3هفته از این اتفاق می‌گذرد اما هنوز خبر رسمی درباره چرایی طرح این شعار و عاملان آن منتشر نشده است، در همین راستا با احمد امیرآبادی- نماینده اصولگرای قم در بهارستان- که در این نشست حاضر بود به گفت‌وگو نشستیم. مشروح گفت‌وگوی اجمالی همشهری با امیرآبادی که در حاشیه یکی از جلسات علنی هفته گذشته بهارستان انجام شد به شرح زیر است:

  • واکنش‌ها به غائله همچنان ادامه دارد؛ دلایل تداوم این واکنش‌ها چیست؟

فیضیه غائله نبود؛ جلسه‌ای منظم، رسمی و درست بود که در جریان آن و در ابتدای مراسم طلبه‌ای پلاکاردی را در دست داشت که همان‌موقع آقای طیبی -فرمانده تیپ 88رزمی تبلیغی روحانیون- به او تذکر داد و گفت که از مراسم خارج شود و حق ندارد با چنین شعاری در این مراسم بنشیند.

بعد هم آقای رحیم‌پور ازغدی تک‌تک پلاکاردها را خواند تا بگوید نشست چه نگاهی دارد و آن پلاکارد برای انگیزه دیگری در مراسم حاضر شده است. صاحبان مراسم می‌دانستند جمعی با تکیه بر آن پلاکارد قصد سوءاستفاده از مراسم را دارند. از آن پلاکارد سوءاستفاده شد چنانچه کار به آن بزرگی و منظمی را که چند‌هزار طلبه آمده بودند با مردم همنوا می‌شدند و روحانیون را همراه با مردم برای حل مشکلات اقتصادی‌شان نشان می‌دادند به یک مسئله دیگر تبدیل کردند، بعضی‌ها نمی‌خواهند روحانیت در مسائل اقتصادی در کنار مردم باشد.

  • حرف‌های شما نشان می‌دهد به جریانی که بعد از تجمع مردادماه مدرسه فیضیه برگزار شد، منتقدید.

من منتقد آن شعار و پلاکارد بودم، چراکه آن را آوردند و اصل موضوع را به حاشیه بردند.

  • چه کسانی آن پلاکارد را آورده بودند؟

نمی‌دانیم، یک طلبه بود، باید بپرسم تا مطمئن شوم.

  • شما به‌عنوان نماینده قم این موضوع را که آن طلبه که بوده و با چه انگیزه‌ای آن پلاکارد را تهیه کرده‌، بررسی کرده‌اید؟

من در اکثر تجمعات قم حضور دارم و همه‌جا در کنار مردم هستم. هرتجمعی که مردمی باشد من حتما هستم؛ چه کارگری باشد، چه صنفی و چه تجمع طلبه‌ها... من در آن تجمع شرکت می‌کنم.

با توجه به حضورم در تجمعات می‌گویم که این موضوع شعار مطرح‌شده اصلا مسئله سازماندهی‌شده‌ای نبود. می‌توانم این را به ضرس قاطع اعلام کنم و هرکسی می‌‌خواهد برود بررسی کند. همه مدعوین را از ساعت10:30 به مراسم دعوت کرده بودند اما من به دلیل مشغله‌هایی که داشتم ساعت 12:10 به مراسم رسیدم و تا 12:30 در مراسم بودم؛ یعنی حدودا 20دقیقه در این تجمع حاضر بودم و اتفاقا به‌دلیل استقبال خوبی که از مراسم شده بود در آخر سالن هم نشستم چون جا نبود، زیرزمین فیضیه پر از جمعیت بود و همه هم طلبه بودند.

اتفاقا از همه قشر طلاب حضور داشتند. من طلبه‌ها را به خوبی می‌شناسم. در این مراسم، هم طلبه‌های چپ حضور داشتند و هم طلاب راست، طلاب اصلاح‌طلب و حتی طلاب وابسته به جبهه پایداری همه کنار هم بودند، به تعبیر دیگر آنهایی که فکر می‌کردند باید در مشکلات اقتصادی کنار مردم باشند همه آمده بودند.

من شخصا آن شعار را در مراسم ندیدم، بعد که خبرساز شد من موضوع را پیگیری کردم که ماجرا چه بوده. یکی از مسئولان استان به من گفت:«من هم تا پلاکارد را دیدم از آقای طیبی‌فر پرسیدم این کیست که این پلاکارد را آورده و می‌خواهد حاشیه درست کند؟ آقای طیبی‌فر هم پشت بلندگو اعلام کرد که آقا این پلاکارد را از مراسم خارج کنید، بعد، هم پلاکارد و هم طلبه را خارج کردند».

  • خودتان به‌عنوان نماینده قم موضوع را پیگیری کردید تا مانع تکرار چنین حواشی‌ای در مراسم طلاب شوید؟

مسئولان امنیتی و انتظامی و شورای تأمین استان باید وارد شوند و موضوع را پیگیری کنند. اصلا وظیفه من نیست وارد این موضوع شوم. من اعتقاد دارم که این موضوع سازماندهی‌شده نبوده و از روی جهالت بوده است. هرکه بوده اشتباه کرده و اقدامش از روی جهالت بوده است، چون می‌خواستند اصل موضوع که همراهی طلاب با مردم بود را زیر سؤال ببرند که با یک حاشیه الکی زیر سؤال بردند.

اما سیدحمید روحانی -رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی- اعلام کردند که شعار مقدسی بوده است.

به‌نظر من که اصلا شعار خوبی نبوده و آقای حمید روحانی خودشان به این موضوع- که شعار مقدسی بوده- پاسخ بدهند.

  • تحلیل‌تان از ماجرایی که به راه افتاد چیست؟ و چرا جمعی می‌خواستند و می‌خواهند با تهدید تلویحی رئیس‌جمهور به مرگ، دولت و روحانیون را مقابل هم قرار دهند؟

مراجع ما همیشه از دولت حمایت کرده‌اند و روحانیون هم حامی دولت هستند وحمایت‌های مقام معظم رهبری از دولت برای همه- مردم، مسئولان و روحانیون- حجت است، اما متأسفانه گاهی برخی حواشی اصل موضوعات را زیر سؤال می‌برد، مثل تجمع مدرسه فیضیه که کار بزرگی بود اما به‌خاطر یک دست‌نوشته نادیده گرفته شد.

  • دلیلی که سبب‌شده پلاکارد «ای آنکه مذاکره شعارت- استخر فرح در انتظارت » همچنان سازماندهی‌شده تعبیر شود، برچسب‌های روی چوبدستی‌های حامل پلاکاردها با این مضمون بود که «بعد از مراسم تابلوها را برگردانید»؛ با این اوصاف بازهم فکر می‌کنید که موضوع به‌سادگی اعتراض یک طلبه است؟

متأسفانه هنوز دوستان شورای هماهنگی تبلیغات پیگیری نکرده‌اند که این چوبی که روی آن نام شورای تبلیغات نوشته شده بود از کجا به‌دست این طلبه رسیده ، چون می‌دانید که در خیلی از تجمعات چوب پلاکارد‌ها در دست برخی افراد می‌ماند و آنها متأسفانه چوب‌ها را به انبار شوراهای هماهنگی تبلیغات تحویل نمی‌دهند و امکان دارد از راهپیمایی‌های قبلی برداشته و دست‌نویسی روی آن چسبانده باشند. در نهایت اینکه به‌نظرم آنهایی که این مراسم را برگزار می‌کنند بیشتر باید مراقبت کنند تا چنین حاشیه‌سازی‌‌هایی صورت نگیرد.

کد خبر 416063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha