همشهری آنلاین: آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق اقدامات خشونت بار در جریان اعتراضات اخیر بصره را به شدت محکوم کرد و خواستار توقف فوری آن شد.

 آیت الله سیستانی خواستار توقف فوری خشونت ها در بصره شد

به گزارش ایرنا، شیخ 'عبدالمهدی الکربلایی' نماینده مرجعیت عالی عراق در خطبه دوم نماز جمعه امروز کربلا در صحن مطهر امام حسین (ع)، در بیانیه ای دیدگاه آیت الله سیستانی درخصوص بحران اخیر را تشریح کرد.

وی در خطبه ای که به خطبه مرجعیت معروف است، حمله و تیراندازی به تظاهرکنندگان مسالمت جو، حمله برخی تظاهرکنندگان به نیروهای امنیتی و نیز حمله به مراکز عمومی و خصوصی و آتش زدن و غارت آن را به شدت محکوم کرد.

وی تاکید کرد که مرجعیت عراق بارها درباره احتمال رسیدن اوضاع به این سطح از بحران هشدار داده است اما گوش شنوایی در میان مسوولان پیدا نشده است.

نماینده مرجعیت عراق گفت که بارها هشدار داده است که این گونه اقدامات مخالف شرع و قانون باعث ایجاد بحران های جدید و پیچیده تر شدن اوضاع می شود.

الکربلایی از همگان بویژه در دو بخش معترضان و نیروهای امنیتی خواست از دست زدن به هر گونه عمل خشونت بار خودداری کنند و بشکل فوری خشونت ها را متوقف کنند.

وی هشدار داد که ادامه این بحران سبب ورود عراق به عرصه دخالت های خارجی و درگیری ها و رقابت های منطقه ای خواهد شد و باید هر چه زودتر برای آن چاره جویی شود.

نماینده مرجعیت عالی عراق همچنین یاد تظاهرکنندگانی که در اثر شلیک گلوله در جریان اعتراضات اخیر کشته شدند را گرامی داشت و از نیروهای امنیتی خواست بطور مطلق از برخورد خشونت بار با معترضان مسالمت جو خودداری کنند.

شیخ الکربلائی با اشاره به این که ادامه بحران ها از جمله آب آشامیدنی در بصره عدم شایستگی برخی مسوولان در دوره های مختلف را نشان داد خواستار آن شد تا همه مدیران و مسوولان با حضور جدی در پست های خود و پیگیری های شخصی برای رفع این بحران بکوشند.

نماینده مرجعیت عالی عراق همچنین خواستار تسریع در تشکیل دولت جدید شد و گفت که دولتی باید روی کار بیاید که کاملا با دولت های قبلی متفاوت باشد و از شایستگی، پاکدستی، شجاعت و عزم و اراده لازم برای اداره کشور و حل بحران برخوردار باشد.

وی گفت که نمایندگان مرجعیت که اخیرا برای بررسی بحران اخیر به بصره اعزام شده اند، به این نتیجه رسیده اند که کوتاهی، ناتوانی و ناشایستگی برخی مسوولان از علل بروز و ادامه این بحران بوده است.

اعتراضات مردم بصره به ضعف دولت در تامین خدمات عمومی بویژه آب آشامیدنی سالم طی روزهای اخیر وارد فاز بسیار خشن شده است و تاکنون در درگیری های مربوط به آن دست کم 11 تن کشته و بیش از 100 نفر از جمله تعدادی از نیروهای امنیتی زخی شدند.

در ادامه اعتراضات خشن در بصره، عصر پنجشنبه، گروههایی از معترضان ظرف چند ساعت به دهها مرکز دولتی و مقر حزبی حمله و آن را به آتش کشیدند.

اقامتگاه استاندار، مقرهای سازمان بدر، مقر رادیو نخیل، مقر مجلس اعلای اسلامی، حزب الدعوة، شبکه العراقیة، شبکه الغدیر، شبکه الفرات، حزب اسلامی، حزب فضیلت، عصائب اهل حق، کتائب حزب الله، سرایا خراسانی، مقر جریان حکمت، کتائب سید الشهداء، جنبش اراده، حزب الله، انصارالله الاوفیا از جمله این مراکز است که تنها در اعتراضات پنجشنبه شب به آتش کشیده شد.

کد خبر 415666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha