شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

بهرام قاسمی-سخنگوی وزارت خارجه: میان مفاهیم حاکمیت ملی، اقتدار ملی و منافع ملی با سیاست خارجی، ارتباط معناداری در عرصه نظریه و عمل وجود دارد. بدون تردید در جمهوری اسلامی ایران همانند اغلب کشورها، سیاست خارجی موضوعی حاکمیتی و ملی است.

بهرام قاسمی

اگرچه دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه، مسئول اجرای سیاست خارجی و اعمال دیپلماسی رسمی (در اشکال مختلف دو و چندجانبه، بین‌المللی، دیپلماسی عمومی و...) است؛ با وجود این، وصول به اهداف ملی و تحقق منافع ملی در عرصه سیاست خارجی؛ نیازمند عزم ملی و هماهنگی قوا و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های حاکمیتی اعم دستگاه‌های اجرایی، تقنینی، قضایی و نظامی- امنیتی است.

در واقع سیاست خارجی بسی فراتر از حیطه عمل و حوزه اقدام دستگاه دیپلماسی قرار داشته و امری حاکمیتی و ملی است. وزارت امور خارجه ظرف یک‌سال گذشته یعنی از زمان آغاز دولت دوازدهم، همانند دوران چهار ساله دولت یازدهم، تلاش کرده تا سیاست خارجی را به عرصه وفاق و توفیق ملی تبدیل کند.

تمشیت و تدبیر مناسبات خارجی با دیگر کشورها و مناطق جغرافیایی دنیا، تلاش برای مدیریت چالش‌های مختلف در عرصه سیاست خارجی، تلاش برای کنترل و کاهش عوارض منفی و تبعات مخرب سیاست‌های خصمانه واشنگتن در قبال کشورمان به‌خصوص پس از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام، حفظ اقتدار، اعتبار و احترام کشورمان در عرصه بین‌المللی به‌رغم تلاش‌های خصمانه و کینه‌توزانه دولتمردان آمریکایی، مقابله با خدعه ایران‌هراسی، ایران‌ستیزی و ایران‌آزاری از سوی مثلث ضد‌ایرانی (ترامپ- نتانیاهو و بن سلمان)،

جلوگیری از شکل‌گیری اجماع بین‌المللی علیه کشورمان از طریق حفظ روابط مستمر و منطقی با قطب‌های اصلی قدرت سیاسی و اقتصادی در دنیا، حضور فعال و تأثیرگذار در عرصه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و سرانجام امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، با حفظ اصول و رعایت حقوق و منافع ملی کشورمان و همچنین تلاش برای تقویت همکاری‌های متقابل با همسایگان و کشور‌های پیرامونی و تعامل گسترده با تمامی کشور‌های جهان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و به‌خصوص مجددا تأکید می‌کنم، همسایگان؛ ازجمله مهم‌ترین اقدامات و توفیقات کشورمان در عرصه سیاست خارجی ظرف یک‌سال گذشته، محسوب می‌شود که جز با وفاق ملی و اتحاد و یکدلی، امکان تحقق این توفیقات وجود نداشت.

اینک در آستانه هفته دولت و آغاز دومین سال از دولت دوازدهم، بیش از هر زمان دیگری اهمیت و حساسیت عرصه سیاست خارجی و ربط وثیق آن با اقتدار، امنیت و منافع ملی آشکار شده است. ما در یکی از بزنگاه‌ها و پیچ‌های تند تاریخی قرار داریم و عرصه سیاست خارجی، به میدان هماوردی و تقابل تمام عیار دشمنان، رقبا و بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی بدل شده است. جمهوری اسلامی ایران، به‌رغم خباثت و خصومت‌ورزی دشمنان جهانی و مشخصا ایالات متحده آمریکا و رقبا و دشمنان منطقه‌ای به‌خصوص رژیم صهیونیستی و به لطف سیاست خارجی فعال، مبتکرانه و هوشمندانه؛ توانسته به بازیگری خردمند در عرصه تحولات منطقه‌ای در حوزه‌های حساس و راهبردی غرب آسیا، خلیج‌فارس، دریای خزر و قفقاز، آسیای‌مرکزی و... تبدیل شود.

بازیگری که به‌رغم خواست و برخلاف اراده بدخواهان، نه‌تنها منزوی نشده بلکه توانسته دشمنان جهانی و منطقه‌ای خود را منزوی کند. توفیق سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در خنثی‌سازی‌ خدعه ایران‌هراسی و ایران ستیزی و بی‌اثر ساختن ترفند اجماع جهانی، حاصل ارکان و دستگاه‌ها و قوای حاکمه نظام و هماهنگی و هم افزایی همه دستگاه‌های مسئول در عرصه عمل است.

برای مقابله با سیاست‌های نابخردانه و خصمانه مخالفین جهانی و رقبای منطقه‌ای نظام اسلامی، به‌خصوص خنثی‌سازی‌ راهبرد تحریمی و رویکرد تقابلی آنها در برابر ایران عزیز؛ بهترین راه و شیوه برخورد مقتدرانه و عزتمندانه است که فقط در سایه وحدت و اجماع ملی و همکاری و هماهنگی و هم‌افزایی همگان به‌خصوص آحاد ملت بزرگ ایران امکان‌پذیر است. امروز برای گذر از پیچ تاریخی تحریم‌ها و تحدیدها، باید در یک عزم ملی برای حفظ و صیانت از تمامی تلاش‌های استقلال‌طلبانه پدران و اجداد خود تحت لوای فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی در این مرز و بوم بکوشیم.

کد خبر 414562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha