گروه اقتصادی: حضور پررنگ تشکل‌های‌ صنفی در عرصه اقتصاد کشور و واگذاری بسیاری از تصدی‌هایی که پیش از این بر عهده دولت بوده موضوعی است که از مدت‌ها پیش به‌عنوان راهکار خروج کشور از اقتصاد دولتی مورد توجه قرار گرفته و بر آن تأکید شده است.

از سوی دیگر، با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و تأکید بر افزایش نقش اصناف و اتحادیه‌های تولیدی و توزیعی برای کاهش نقش دولت در تولید و عرضه کالاها، وزارت بازرگانی گسترش حضور اصناف در این عرصه را دنبال کرده است.

با وجود این به‌دلیل نبود تعامل لازم بین تشکل‌های صنفی و دستگاه‌های دولتی و برخوردار نبودن اصناف از تشکیلات سازمانی منسجم و قوی، به‌نظر می‌رسد هنوز این تشکل‌ها از توانمندی لازم برای ایفای نقش واقعی خود در اقتصاد کشور برخوردار نیستند.

علاوه بر این که اصناف هنوز سهم چندانی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی نداشته و همواره دستگاه‌های دولتی به‌عنوان سیاستگذار اصلی محسوب‌می‌شوند این تشکل‌ها حتی در تصمیم‌گیری‌های صنفی نیز در سایه تصمیم‌گیری‌های دولتی عمل می‌کنند.

شاید بتوان گفت انتخابات اخیر صنف درودگران و مسایل مطرح شده پیرامون این انتخابات نمودی از ضعف اصناف در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است.

گرچه در 23مرداد‌ماه امسال انتخابات صنف درودگران با حضور اعضاء برگزار و اعتبارنامه منتخبان از سوی وزارت بازرگانی صادر شد، اما اختلافات مطرح شده در زمینه صحت این انتخابات موجب شد تا کمیسیون نظارت بر انتخابات با تعیین سرپرست، این انتخابات را ملغی اعلام کند.

جدای از مباحث مطرح پیرامون صحت یا تخلف انجام شده در این انتخابات، تعیین سرپرست برای اتحادیه درودگران نشانگر ضعف تشکل‌های صنفی برای حداقل تصمیم‌گیری‌هاست.

ابطال غیرقانونی انتخابات

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان تهران با اشاره به ابطال انتخابات این صنف این کار را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید: تعیین سرپرست برای اتحادیه از سوی کمیسیون نظارت بر انتخابات و تجدید آن، وجاهت قانونی نداشته و اگر تخلفی صورت گرفته باشد باید انجمن نظارت پاسخگو باشد؛ این در حالی است که هیات نظارت انتخابات را تایید کرده بود.

علیرضا عباسی می‌افزاید: با ابطال و غیر قانونی اعلام شدن انتخابات و پس از ارائه شکایت به دیوان عدالت اداری سرانجام این نهاد به توقف عملیات رأی داد و حتی با وجود نظر مساعدکمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی مبنی بر صحت انتخابات و اطلاع کامل سازمان بازرگانی استان تهران از این موضوع، این سازمان با همکاری اماکن نیروی انتظامی و در غیاب اعضای  هیأت‌مدیره اتحادیه مذکور، به‌طور غیرقانونی اقدام به تصاحب و تحویل این اتحادیه به هیات سرپرستی کرده است.

حکمی ابلاغ نشده است

از سوی دیگر، رئیس شورای اصناف درخصوص انتخابات اتحادیه صنف درود‌گران ‌می‌گوید: حکم دیوان عدالت اداری در زمینه صحت انتخابات اتحادیه صنف درودگران هنوز به کمیسیون عالی نظارت ابلاغ نشده است.

محمد آزاد می‌افزاید: این انتخابات به‌دلیل شمارش نشدن رأی در محل رای‌گیری، انتقال آرا با وسیله نقلیه یکی از نامزدها، و پس از بررسی موضوع در کمیسیون نظارت تهران تجدید شده است.

کد خبر 41442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز