همشهری‌آنلاین: بروز تنش در روابط با آمریکا، پاکستان را به سوی دشمن دوران جنگ سرد خود یعنی روسیه متمایل کرده است؛ امری که روس‌ها نیز از آن غافل نیستند و به دنبال بهره‌برداری هرچه بیشتر از آن هستند.

 شبکه NBC در گزارشی به بررسی وضعیت فعلی روابط پاکستان و آمریکا و شرایط مساعد برای بهبود و گسترش روابط مسکو-اسلام‌آباد پرداخته و نوشته است: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اسلام‌آباد را به خاطر شکست در مهار فعالیت‌های شبه‌نظامیان تنبیه کرده و کمک‌های مالی نظامی به پاکستان را اوایل سال جاری میلادی قطع کرد.

به گزارش ایسنا،سفیر پاکستان در آمریکا هفته گذشته تایید کرد که آمریکا برنامه آموزشی نظامی میان دو کشور را نیز متوقف کرده است. بسیاری از فرماندهان نظامی ارشد پاکستان در این برنامه که کانال مخفی کارآمدی برای دیپلمات‌های آمریکایی هم بود، شرکت داشتند. بنا بود در مجموع 66 افسر نظامی پاکستانی امسال در این طرح حضور داشته باشند.

با این اوصاف و ناامید شدن از ترامپ، پاکستانی‌ها به دنبال گسترش روابط با روسیه افتاده‌اند و روس‌ها هم در این راه بیکار ننشسته‌اند. امضا پیمان همکاری نظامی، ارسال هلیکوپتر و تمرین‌های آموزشی برای افسران نظامی همگی بخشی از این پروژه نزدیک شدن روابط است. علاه بر این، یک شبکه رادیویی روس زبان هم شروع به پخش برنامه در پاکستان کرده است.

با شکست ارتش سرخ شوروی در افغانستان در دهه 1980 میلادی که در واقع به دست پاکستان و شبه‌نظامیان تحت حمایت سیا اتفاق افتاد، روسیه و پاکستان در طول جنگ سرد دشمنان قسم خورده یکدیگر بودند.

شهزاد چادری، دیپلمات‌ سابق پاکستان و عضو ارشد بازنشسته نیروی هوایی این کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود رابطه‌ای جدیدی میان دو دشمن سابق برقرار شود و این تغییر استراتژیک بزرگی خواهد بود.

کمال اعلم، کارشناس پاکستان و خاورمیانه در موسسه "Royal United Services" نیز در خصوص این تغییر اظهار کرد، رویکرد دولت ترامپ موجب بروز ناامیدی در اسلام‌آباد شده است. به نظر می‌رسد ارتش قدرتمند پاکستان به اندازه کافی از تهدیدها و توقف فروش‌ها از سوی آمریکا رنج کشیده است و دیگر تحمل آن را ندارد.

در حالی که گفت‌و ‌گوهای استراتژیک، آموزش‌ها و فروش‌های نظامی میان روسیه و پاکستان در مقایسه با یک دهه گذشته افزایش یافته، به نظر می‌رسد ناسازگاری دولت ترامپ در کنار پیروزی عمران خان در انتخابات پاکستان، فرصتی را برای مسکو ایجاد کرده تا نفوذ خود را به طور چشمگیری در پاکستان افزایش دهد.

روسیه از نخستین کشورهایی بود که افسران ارشد نظامی خود را پس از پیروزی عمران خان در انتخابات به این کشور فرستاد.

مسکو الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع خود را برای گفت‌وگو درباره همکاری‌های امنیتی به اسلام‌آباد فرستاد.

روسیه همچنین در تبریک به عمران خان، از آمریکا پیشی گرفت و سفیرش را نزد عمران خان فرستاد تا شخصا به او تبریک بگوید.

اعلم اظهار کرد، ناامیدی از واشنگتن و آغاز آموزش‌ها و فروش‌های نظامی و اشتراک اطلاعات با روسیه با یکدیگر مصادف شده‌اند.

شکوفایی روابط روسیه و پاکستان همچنین تا حدی واکنشی به نزدیکتر شدن دولت ترامپ به نارندرا مودی، نخست وزیر هند است. هند شریک اصلی دیرین روسیه در جنوب آسیا است.

شهزاد چادری، سفیر سابق پاکستان در سریلانکا می‌گوید: با نزدیک‌تر شدن آمریکا و هند، روسیه فضایی پیدا کرده که آزادی عمل بیشتری را در روابط با پاکستان داشته باشد.

چادری بر این باور است که تهدید آمریکا برای سایر کشورها از جمله چین، ایران و ترکیه فضایی را ایجاد می‌کند که نفوذ خود را در این منطقه افزایش دهند.

چنین تغییری همچنین می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر جنگ 17 ساله افغانستان داشته باشد. ترامپ به طور فزاینده‌ای از این درگیری خسته و ناامید شده و همین موضوع مطرح شدن مساله مذاکرات صلح آمریکا با طالبان را در پی داشته است.

چادری ادامه داد: افغانستان نیز تحت تاثیر این قدرت‌ها قرار خواهد گرفت. این شرایط جدید نه تنها برای پاکستان و روسیه، بلکه برای همه کشورهای منطقه امکانات استراتژیکی را فراهم کرده زیرا مرکز قدرت به طور جهانی و اقتصادی به سمت شرق سوق پیدا می‌کند.

علی جهانگیر صدیقی، سفیر پاکستان در آمریکا اما تاکید می‌کند که اکنون برای قطع روابط بسیار زود است.

او گفت: اهمیت روابط با آمریکا طی چندین دهه ثابت شده است و ما برای ترمیم آن در تلاش هستیم.

کد خبر 414267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha