محمد جعفری-خبرنگار: «دوست دارم بعد از مرگم هم برای دیگران مفید باشم.» این جمله را اسماء زحمتکش، دختر تیرانداز بوشهری یک سال قبل به دوستانش گفته بود و شاید همین جمله طلایی باعث شد بعد از سانحه رانندگی، خانواده‌اش تصمیم بگیرند اعضای بدن او را به بیماران نیازمند اهدا کنند.

اهدا عضو

علاوه بر دختر ورزشکار دیروز اعضای بدن سرباز وظیفه‌ای که در حادثه‌ای دیگر دچار مرگ مغزی شده بود به بیماران اهدا شد.

به‌گزارش همشهری، شامگاه یکشنبه 21مرداد‌ماه اسماء ورزشکار 24ساله بوشهری پس از پایان تمرینات تیراندازی‌اش همراه دوستانش راهی خانه شد. او پیش از این در رشته سافتبال فعالیت می‌کرد و تا رده‌های بالایی هم پیش رفته بود اما به‌دلیل مصدومیت مجبور شد این رشته را رها کرده و تیراندازی با کمان را انتخاب کند.

او در روزهای گرم بوشهر، سخت مشغول تمرین بود تا برای مسابقات آماده شود. دختر جوان هر شب بعد از پایان تمرینات سوار بر خودروی مربی‌اش فاطمه صالحی به خانه می‌رفت اما آن شب خانم مربی باید کمی زودتر به خانه می‌رفت و اسماء مجبور شد با خودروی یکی دیگر از دوستانش به خانه برود. صالحی در این‌باره به همشهری می‌گوید:

«هر‌شب خودم اسماء را به نزدیکی خانه‌شان می‌بردم. آنها در شهرکی در نزدیکی خیابان آزادی زندگی می‌کردند. من هر‌شب او را جلوی شهرک پیاده می‌کردم اما آن شب تولد دخترم بود و باید زودتر می‌رفتم. همین شد که اسماء با چند نفر دیگر از دوستانش به خانه رفت.»

آن شب اما مثل همیشه نبود. جلوی شهرکی که خانه پدری اسماء قرار دارد خیابانی است که خودروها با سرعت زیادی در آن رانندگی می‌کنند و محل پرحادثه‌ای است. همین یک‌ماه قبل بود که زن جوانی در همین خیابان آزادی تصادف کرد. شاید به همین دلیل بود که وقتی اسماء از خودروی دوستش پیاده شد و می‌خواست عرض خیابان را طی کند مطمئن نبود که سالم به آن طرف خیابان می‌رسد.

مربی‌اش در این‌باره می‌گوید: «دوستانش می‌گویند اسماء وقتی از ماشین پیاده شد از آنها خواست چند لحظه منتظر بمانند تا او رد شود. او این را گفت و به وسط خیابان رسید اما همان موقع یک پراید که سرعت خیلی زیادی داشت با او برخورد کرد. دوستان اسماء جزء به جزء این حادثه تلخ را به چشم دیده‌اند.»

آنطور که این شاهدان عینی می‌گویند سرعت پراید آنقدر زیاد بود که دختر ورزشکار بیش از 10متر پرتاب شد و وسایل تیراندازی‌اش سطح خیابان را پر کرد. خیلی زود یکی از دوستانش که دانشجوی پزشکی است بالای سر دختر جوان رفت. سر و 2 پای او دچار شکستگی شده بود و خیلی زود به بیمارستان خلیج‌فارس بوشهر منتقل شد.

  • تصمیم بزرگ

پزشکان بیمارستان تلاش‌های زیادی را برای نجات جان دختر جوان آغاز کردند اما یک روز بعد معلوم شد که او به‌دلیل شدت ضربه‌ای که به سرش وارد شده دچار مرگ مغزی شده است. خانواده اسماء آنچه را که اتفاق افتاده بود باور نمی‌کردند اما مرگ مغزی جگرگوشه‌شان حقیقت داشت. آن زمان بود که آنها باید تصمیم مهمی می‌گرفتند.

چند روز بعد تیم‌های پیوند اعضا بعد از معاینه دختر جوان اعلام کردند که او به‌طور قطعی دچار مرگ مغزی شده است و از خانواده اسماء خواستند با پیوند اعضای او به بیماران نیازمند موافقت کنند. خانواده دختر جوان که تا آن زمان هنوز امیدوار بودند، بعد از اعلام نظر تیم پیوند اعضا تصمیم‌شان را گرفتند و اعلام کردند برای امضای رضایت‌نامه آماده هستند.

آن زمان مادر اسماء حرف‌هایی را که دخترش مدتی قبل گفته بود در ذهنش مرور می‌کرد. او گفته بود: «دوست دارم بعد از مرگم هم برای دیگران مفید باشم.» همین جمله تردیدها را برای اهدای عضو به یقین تبدیل کرد تا دختر ورزشکار جاودانه شود.

  • سربازی که قهرمان شد

فرسنگ‌ها آن‌سوتر از بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر، پزشکان بیمارستان فوق‌تخصصی کیش نیز خبر تلخی را به خانواده یک سرباز وظیفه دادند. این سرباز 21ساله به نام احسان کمالی‌فر از اسفندماه سال گذشته در نیروی انتظامی کیش به‌عنوان سرباز وظیفه مشغول خدمت بود اما روز 17مرداد دچار عارضه قلبی شد.

وقتی سرباز جوان به بیمارستان کیش منتقل شد پزشکان تلاش‌های گسترده‌ای را برای نجات جانش آغاز کردند اما قلب او از تپش ایستاده و او دچار مرگ مغزی شده بود. در این شرایط خانواده او که اهل دهستان جاورده شهرستان کهگیلویه‌وبویراحمد بودند در جریان این ماجرا قرار گرفتند.

آنها وقتی فهمیدند بازگشت پسرشان به زندگی غیرممکن است با پیشنهاد پزشکان برای اهدای اعضای بدن او موافقت کردند. در چنین شرایطی کبد و 2کلیه سرباز جوان پس از جداسازی در بیمارستان کیش به بیمارستان بوعلی سینای شیراز فرستاده شد تا به بیماران نیازمند اهدا شود. پدر احسان کمالی‌فر درباره اهدای اعضای بدن پسرش به خبرگزاری صدا‌و‌سیما گفت: بسیار خوشحالم که فرزندم در لباس مقدس سربازی تا آخرین لحظه عمرش به مردم سرزمینش خدمت کرد و پس از درگذشتش با اهدای اعضای بدنش توانست جان بیماران نیازمند اهدای عضو را نجات دهد.

کد خبر 414237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha