همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند نوزادانی که در کالسکه گذاشته می‌شوند، ممکن است تا ۶۰ درصد بیشتر نسبت به بزرگ‌سالان مواد آلاینده‌ هوا را استنشاق کنند.

pram

 به گزارش بی‌بی‌سی به گفته پژوهشگران دانشگاه سوری در بریتانیا نوزادان در کالسکه در سطح پایین‌تری نسبت به زمین قرار دارند و به لوله‌های اگزوز خودروها نزدیک‌ترند، بنابراین نسبت به بزرگ‌سالان بیشتر در معرض آلاینده‌ها قرار می‌گیرند.

از طرف دیگر کوچک‌تر بودن بدن نوزادان و در حال رشد بودنشان باعث می‌شود که آنان حساسیت بیشتری به مواد آلاینده هوا داشته باشند.

پژوهشگران در «مرکز جهانی پژوهش هوای پاک» در دانشگاه سوری که شواهد موجود در این زمینه را بازبینی کردند، می‌گویند ارتفاعی که نوزادان قرارگرفته در کالسکه در آن تنفس می‌کنند، بین ۰.۵۵ تا ۰.۸۵ متر بالای سطح زمین است.

به‌این‌ترتیب، با توجه به اینکه میزان‌های مواد آلاینده در فاصله یک متری سطح زمین بالاتر است، نوزادان درون کالسکه نسبت به بزرگ‌سالان تا ۶۰ درصد بیشتر ممکن است این مواد را استنشاق کنند.

مواد آلاینده هوای خیابان‌ها ازجمله شامل مقدارهای بالای فلزات سمی هستند که بالقوه می‌توانند رشد مغز در نوزادان را دچار اختلال کنند.

این پژوهشگران می‌گویند در خیابان‌هایی که میزان رفت‌وآمد ماشین‌ها کمتر است یا آلودگی به علت وجود دیواره‌های گیاهی پراکنده می‌شود، نوزادان و کودکان در معرض خطر کمتری قرار دارند.

این پژوهشگران خواستار آن شدند اقدامات بیشتری برای کاهش آلودگی هوا و اثرات آن انجام شود، ازجمله کم کردن مواد آلاینده در دودهای خروجی ماشین‌ها و تشویق بیشتر به استفاده از وسایل نقلیه عمومی.

این دانشمندان در کوتاه‌مدت توصیه می‌کنند که والدین از پوشاننده‌های کالسکه استفاده کنند بپوشانند و کالسکه نوزاد را به محل‌های با میزان بالای آلودگی هوا مانند خیابان‌های شلوغ،‌ پشت چراغ‌های راهنمایی و ایستگاه‌های اتوبوس نبرند.

کد خبر 413875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha