جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در آرزوی رژه نظامی بزرگی بود تا قدرت ارتش آمریکا را به نمایش بگذارد. پنتاگون اما این برنامه را یک سال به تعویق انداخت. هزینه سنگین چنین نمایشی با انتقادهای بسیاری روبه‌رو بود.

رژه نظامی مورد نظر ترامپ یک سال به تعویق افتاد

به گزارش دويچه وله، ترامپ پس از حضور در رژه نظامی پاریس در سال ۲۰۱۷، خواست برگزاری رژه مشابهی در ایالات متحده را مطرح کرد

رژه‌ای نظامی مورد درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمريكا، به تعویق افتاد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که این رژه نظامی نه طیق برنامه در روز ۱۰ نوامبر آینده، بلکه به احتمال در سال آینده میلادی (۲۰۱۹) برگزار خواهد شد. دهم نوامبر مصادف است با جشن روز کهنه‌سربازان آمریکا.

به گفته راب منینگ، یکی از مقام‌های پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده و کاخ سفید در نظر داشته‌اند رژه‌ای را برای گرامیداشت کهنه‌سربازان آمریکایی و به مناسبت صدمین سالگرد جنگ جهانی اول سازماندهی کنند. منینگ افزود: «ما در اصل روز ۱۰ نوامبر ۲۰۱۸ را در نظر داشتیم، اینک اما در پی تعیین زمانی در سال ۲۰۱۹ هستیم».

محافل پیرامونی پنتاگون پیش‌تر اعلام کرده بودند که چنین رژه‌ای حدود ۹۲ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. این تقریبا سه برابر هزینه‌ای بود که پیش از آن تخمین زده می‌شد.

ترامپ پس از حضور در رژه نظامی پاریس که به مناسبت جشن ملی فرانسه در سال گذشته میلادی برگزار شد، خواست برگزاری رژه مشابهی در ایالات متحده را مطرح کرد.

رژه‌های نظامی در آمریکا در حالت معمول تنها زمانی برگزاری می‌شوند که مناقشه‌ای با پیروزی ایالات متحده پایان پذیرد. آخرین رژه نظامی آمریکا به سال ۱۹۹۱ بازمی‌گردد؛ زمانی که جنگ خلیج فارس و حمله نخست آمریکا به عراق به پایان رسید.

  • استقبال کهنه‌سربازان

در رژه مورد درخواست ترامپ قرار بود واحدهای تمامی نیروهای پنجگانه نظامی آمریکا، یعنی نیروی زمینی، دریایی، هوایی، تفنگداران دریایی و گارد ساحلی، به نمایش گذاشته شوند. افزون بر این، جنگنده‌های آمریکایی هم به پرواز در آیند. پنتاگون اما اعلام کرده بود که تانک‌ها در رژه نخواهند بود، زیرا ممکن است به خیابان‌ها آسیب برسانند.

در این میان انجمن کهنه‌سربازان ایالات متحده موسوم به "لژیون آمریکایی" نسبت به تعویق رژه نظامی مورد نظر ترامپ واکنشی مثبت از خود نشان داد.

این انجمن اعلام کرد، گرچه از قصد ترامپ برای حمایت از نیروهای نظامی ایالات متحده از طریق نمایش آنها استقبال می‌کند، اما بهتر می‌داند که هزینه برگزاری چنین مراسمی در وزارت امور کهنه‌سربازان آمریکا باقی بماند.

به گفته رئیس انجمن کهنه‌سربازان ایالات متحده، از طریق صرفه‌جویی در چنین پولی، می‌توان تأمین هزینه زندگی سربازان و خانواده‌هایشان را به بهترین شکلی امکان‌پذیر کرد.

  • رژه نظامی ۹۲ میلیون دلاری

يورونيوز هم در گزارشي اعلام كرد: خبر تعويق اين رژه  بعد از آن منتشر شد که آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که هزینه برگزاری این رژه حدود ۹۲ میلیون دلار خواهد بود. هزینه ای که تخمین زده می شود سه برابر هزینه ای است که کاخ سفید در نظر داشت برای این رژه خرج کند.

کاخ سفید پیشتر گفته بود که این رژه نظامی برای مالیات دهندگان بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون یورو هزینه خواهد داشت. این برآورد بر اساس رژه نظامی پیشین در واشنگتن در سال ۱۹۹۱ انجام شده بود که طی آن پایان اولین جنگ خلیج فارس جشن گرفته شود.

کد خبر 413858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha