جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پوستری که در ۱۸۹۵ برای نخستین نمایش عمومی فیلمی از برادران لومیر در پاریس طراحی شده بود، در حراجی ساثبیز چکش می‌خورد.

پوستر فیلم برادران لومیر

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، اين پوستر قديمي كه تصور مي‌شود نخستين پوستر مربوط به نمايش عمومي يك فيلم در سينما باشد، نشانه‌هاي از زندگي مردم پاريس در اواخر قرن نوزدهم را در خود دارد. قرار است اين پوستر تاريخي همراه با 163 پوستر سينمايي ديگر در حراجي ساثبيز لندن چوب حراج بخورد.

آنچه در پوستر موسوم به نمايش عمومي فيلم برادران لومير به تصوير كشيده شده، ورود سينمادوستان به سالني با 100 صندلي براي ديدن فيلم در روز 28 دسامبر 1895 است. نمايش عمومي فيلم در آن دوران رويدادي بي‌بديل بود كه بعدها به يكي از مهم‌ترين تحول‌هاي فرهنگي قرن 20 تبديل شد. آن روز فقط 30 نفر براي ديدن فيلم لوميرها وارد سالن شدند و روزنامه‌ها هم كه به اين برنامه دعوت شده بودند، ترجيح دادند در آن شركت نكنند.

تماشاگران فيلم 20 دقيقه‌اي با حسي آميخته با شگفتي و ترديد به آن واكنش نشان دادند. ويكتور پرو كه شاهد آن ماجرا بود، از فرياد توام با ترس يكي از خانم‌هاي حاضر در سالن خبر داد و مردي هم از اين شاكي بود كه چرا مردم را به سخره گرفته‌اند. با اين حال، گزارش‌هاي روزنامه‌هاي پاريسي چنان فضايي به راه انداخت كه روزهاي اول و دوم ژانويه 1896 دو هزار نفر هر كدام يك فرانك دادند تا شاهد تصاوير متحرك باشند.

کد خبر 413835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha