همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضائیه در خصوص ممنوع‌الخروجی تعدادی از مسئولان دولتی، موضوع گم شدن ۱۸ میلیارد دلار، بازداشت ۶۷ نفر در پرونده‌های اقتصادی اخیر، اعلام اسامی اخلالگران اقتصادی، وضعیت دادگاه مشائی، بازداشتی‌های اعتراضات اخیر توضیحاتی ارائه کرد.

اژه‌ای حجت‌الاسلام


نشست‌هاي هفتگي سخنگوي قوه قضائيه گاه آنقدر پرخبر است كه هر رسانه‌اي گوشه‌اي از آن را به عنوان تيتر اصلي انتخاب مي‌كند و اتفاقا آن تيترها هم مخاطب پسند هستند.

نشست امروز، يكشنبه 21 مرداد محسني اژه‌اي از همين روزهاي پر خبر است كه خبرگزاري‌ها تيترهاي مختلفي براي آن برگزيدند و احتمالا ديگر رسانه‌ها نيز تيترهاي خودشان را خواهند ساخت. به عنوان مثال تيتر‌هاي چند خبرگزاري كشور از اين مصاحبه بدين شرح  است:

ايرنا: پرونده قضائي احمدي‌نژاد تشكيل شد

ايسنا: نه 18 ميليارد گم  شده نه 9 ميليارد گم شده است | از اين به بعد هر كس حرفي بزند احضار مي‌شود

ايلنا: بيش از 100 نفر از مسئولان دولتي ممنووع‌الخروج شدند | حدود 67 نفر بازداشت هستند | واكنش اژه‌اي به حواشي روز استيضاح ربيعي

فارس: ممنوع الخروجي 100 نفر از افراد صاحب سمت |  احضار رئيس حراست بانك مركزي

مهر: بازداشت 67 نفر در پرونده‌هاي اقتصادي اخير | اسامي اخلالگران اقتصادي كامل اعلام مي‌شود

خبرگزاري صدا و سيما: تشكيل شعبات رسيدگي به اخلالگران اقتصادي

اين تيتر‌ها عملا عمده سخنان سخنگوي قوه قضائيه را شامل مي‌شود.


متن گزارش نشست خبري سخنگوي قوه قضائيه به نقل از ايرنا:

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده احمدی‌نژاد تشکیل شده که بخشی با شکایت شاکیان خصوصی است و بخشی با ورود مدعی العموم؛ اینکه چرا دادگاهش تشکیل نمی شود قبلا توضیح داده ام.

غلامحسین محسنی اژه‌ای روز یکشنبه در صد و بیست و نهمین نشست خبری روز خبرنگار را تبریک گفت و اضافه کرد: اگر خبرنگاران به وظیفه رسانه‌ای خود عمل کنند از مفاسد اجتماعی می‌توانند جلوگیری کنند.

وی درباره پرونده‌های اقتصادی اخیر گفت: در پرونده‌های اقتصادی اخیر ٦٧ متخلف بازداشت شدند، ١٠٠نفر از متخلفان از کارمند دولت و صاحب منصب گرفته تا غیره ممنوع الخروج شدند و برای ٢٥ پرونده نیز کیفرخواست صادر شده است.

وی با اعلام صدور کیفرخواست ٢٥ پرونده ویژه مفسدان اقتصادی گفت: ٦ شعبه دادگاه هرکدام با حضور سه قاضی با سابقه دست کم ٢٠ ساله فعلا برای این پرونده‌ها اختصاص یافت که در صورت لزوم تعداد شعبه‌ها و قضات افزایش می‌یابد.

معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: دشمن به ویژه آمریکا همچنان فشار اقتصادی مردم را هدف گرفته و می‌رود اقتصاد را به زعم خود تحت فشار قرار دهد و از این طریق مردم را ناراضی نگهدارد؛ او کور خوانده، مردم ما مقاوم هستند و این اقدامات ظالمانه روانی را، هم می‌شناسند و هم مقاوم هستند.

وی اضافه کرد: دشمنان صدها بوق تبلیغاتی راه انداخته‌اند و با تولید شایعه و پمپاژ دروغ‌ها سعی در تضعیف روحیه مردم دارند؛ در این میان ضدانقلاب خارج نشین هم در عملیات ایذایی و هم انتشار شایعات کمک می کنند. عده‌ای افراد سودجو هم با احتکار و قاچاق خود آب به آسیب دشمن ریخته، مردم را به زحمت می‌اندازند و به جای کمک کردن در این شرایط که ارزاق و داروها راحت‌تَر به دست مردم برسد با قاچاق، سودجویی و احتکار شرایط را برای مردم سخت‌تَر می‌کنند.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: چند بازپرس ویژه برای این امر تعیین و دادستان تهران به طور خاص مکلف شد بازپرس‌ها را پشتیبانی کند. معاون اول قوه قضاییه نظارت می‌کند و دادستان کل کشور هم می‌خواهد تا پرونده‌های شهرستان‌ها را به تهران احاله کنند.

وی ادامه داد: در این مدت انتظار به حق از مردم این بوده که قوه قضائیه باید این پرونده را سریع و خارج از قوانین دست و پاگیر بررسی کند. باید هر چه سریعتر پرونده‌ها را به نتیجه برسانیم و ناگزیر بودیم برای انجام این کار و به دلیل برخی محدودیت‌های قانونی استیذانی از مقام معظم رهبری داشته باشیم.

وی افزود: ایشان در موارد خاصی اجازه دادند با رعایت عدل و انصاف موارد را رسیدگی کنند، به دنبال این موافقت بلافاصله نشستی با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار و قرار شد، ٦شعبه دادگاه با سه قاضی دست کم دارای ٢٠ سال قضایی تشکیل شود تا هرچه زودتر کار خود را شروع کنند و اگر نیاز بود شعب دیگری به همین ترتیب تشکیل شود.

محسنی اژه‌ای با اشاره به جنایت هولناک و غیربشری خلاف موازین عربستان در یمن که ده‌ها انسان را به خاک و خون کشید و 50 نفر را شهید کرد، ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار ابراز امیدواری کرد ظلم و این جانیان عربستان به زودی ریشه کن شود و در همین دنیا به دست مؤمنان معذب و در آخرت هم به عذاب الهی دچار شوند.

خبرنگاری پرسید آیا اینکه پسر آقای نوبخت به جرم حمل سلاح و مهمات بازداشت شده، صحت دارد یا نه که محسنی اژه‌ای با لبخندی گفت: اینکه اسم بردید محذورم جواب بدهم اما اگر چیزی باشد شما خبرنگار هستید دیر یا زود مطلع می‌شوید.

معاون اول قوه قضاییه درباره اتهاماتی که در جلسه استیضاح وزیر کار در مجلس بین نمایندگان و وزیر رد و بدل شد و اینکه آیا مدعی العموم می‌تواند به این موارد ورود داشته باشد، گفت: طبق موادی از قانون تعزیرات اگر مدیران، کارکنان و روسای سازمان‌ها از فسادی اطلاعی داشته باشند، موظف هستند حسب مورد اطلاعات خود را به دستگاه قضایی یا اداری ارائه کنند. طبق این قانون اگر چنانچه اطلاع ندادند به حبس و انفصال خدمت محکوم می‌شوند.

وی افزود: پس افراد مطلع قانون موظف هستند به مراجع ذیصلاح قضایی یا اداری اطلاع دهند و گرنه خودشان به عنوان متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرند و مدعی العموم ورود می‌کند. اگر آنها دلیل و مدرکی نسبت به این ادعاهایشان دارند مدعی العموم می‌تواند ورود کند که چرا این اطلاعات را قبل از ارائه به مرجع قضایی به مردم افشا کردید و اگر بدون مدرک باشد، به دلیل تشویش اذهان عمومی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

به گفته اژه‌ای، مجلس هیاتی دارد که تشخیص می‌دهد اظهارات قابل پیگیری است یا اینکه در راستای وظایف نمایندگی است. باید دید مطالب مطرح شده جزو وظایف نمایندگی بوده یا نه و اینکه شاکی خصوصی دارد یا نه.

  • اسامی و فیلم اخلالگران اخیر نظام اقتصادی در دادگاه منتشر می‌شود

سخنگوی قوه قصاییه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قاطعیت و تناسب برخورد دستگاه قضا با جرم افراد مانند پرونده برادران ریخته گران را افکار عمومی چگونه متوجه شود، گفت: در مرقومه اخیری که از رهبری اجازه گرفته شد، یکی از مواردش همین بود. طبق قانون حق انتشار دادگاه‌ها علنی وجود ندارد اما اجازه گرفتیم دادگاه‌هایی که علنی برگزار می‌شود، حق انتشارش باشد و با نام و نشان افراد اخبار منتشر شود.

وی ابراز امیدواری کرد، با انتشار دادگاه‌های علنی و عدم تخفیف و تعلیق و آزادی، قاطعیت و اثر لازم را داشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه درباره سرنوشت لایحه پلیس قضایی گفت: پیگیری های ما ادامه دارد. بخشی از قضیه دست ماست و لایحه داده شده اما تصویب کردن بر عهده ما نیست و امیدواریم پلیس قضایی هر چه زودتر تشکیل شود.

  • برای مشایی هنوز تعیین وقت دادگاه نشد است

سخنگوی قوه قضاییه درباره اینکه آیا وقت دادگاه برای رحیم مشایی تعیین شده است یا نه، گفت: نه؛ پرونده اشکالاتی داشت که در دادسرا در حال رسیدگی است هنوز وقت دادگاه تعیین نشده است، امیدوارم طول نکشد و هرچه زودتر دادگاه تشکیل شود چون اشکالات را دادسرا رفع کرد.

  •  ٩ میلیارد دلار گم نشده است

اژه‌ای درباره اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر گم شدن ٩ میلیارد دلار گفت: دادستان تهران آقای یوسفیان ملا، نماینده مجلس که آدم فعالی هم هست، را خواست تا مستندات و مدارکش را برای بیان این حرف بیان کند او پاسخ داد من این طور نگفتم و گفتم این مقدارش این گونه خرج شد و بقیه معلوم نیست، کجاست.

وی اضافه کرد: دولتمردان فعلی راجع به دولت دهم همین حرف را زدند که ١٨ میلیارد دلار گم شد که چنین نیست؛ اگر نمی‌دانید پول کجاست دلیل بر گم شدنش نیست.

  • بخشی از کنترل بازار برعهده سازمان تعزیرات است

سخنگوی قوه قضاییه درباره اقدامات این قوه در برخورد با محتکران گفت: قوه قضاییه و دادستان کل کشور به همه دادستان‌ها اعلام کرد تا به سازمان تعزیرات حکومتی برای بازرسی از جایی کمک کند؛ مواردی که مختص به خود قوه قضاییه هست، اقدام می‌کند.
وی ادامه داد: مسئول سازمان تعزیرات در جلسه مسئولان قضایی درخواست‌هایی داشت که سه تا از این درخواست‌ها قبول شد؛ اضافه کردن قضات، فرستادن افراد برای بازرسی و کمک به تعزیرات سه درخواست تعزیرات بود و اگر موارد دیگری هم باشد به آنان کمک می‌کنیم.

این مقام قضایی درباره مجازات و پیشگیری از وقوع جرم گفت: مجازات صرف کافی نیست، باید جلوی بستر فساد و سرچشمه آن را گرفت؛ سه قوه 100درصد روی این موضوع کار می‌کنند و قوه قضاییه کار آسیب شناسی هم انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: تعداد نامه‌هایی که آقای سراج، رئیس سازمان بازرسی به دولت نوشت بسیار زیاد است. این نامه‌ها جنبه هشدار دهنده دارد مبنی بر اینکه این نوع مناقصه، مزایده و فروش این فسادها را به دنبال دارد و دولت هم تا آنجا که اطلاع دارم همکاری می‌کند.
به گفته وی، پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه مجراها و بسترها را شناسایی و گزارش جمع‌بندی را برای مسئولان ارسال می‌کند.

وی افزود: سایر دستگاه‌ها هم باید به وظایف خود عمل کنند مثلا اگر در مسائل خودروها مقداری دقت می‌کردند، خیلی زود می‌فهمیدند فسادهایی دارد اتفاق می‌افتد.

اژه‌ای گفت: به گفته وزیر صنعت از تیر ٩٦ گزارش‌هایی رسیده اما از ٢٥ دی ٩٦ متوجه می‌شوند و اگر موضوع را به اطلاع قوه قضاییه می‌رساندند، زودتر می‌شد اقدام لازم را انجام داد. لذا مجازات صرف کافی نیست پیشگیری هم لازم است.

  • بازداشتی‌های اعتراضات اخیر بسیار کم هستند

معاون اول قوه قضاییه درباره اعتراضات مردمی و کشته شدن یک جوان در کرج و بازداشت معترضان، گفت: یک بحث دشمن و اقداماتی داریم مبنی بر آتش زدن و تخریب که از ناحیه مردم اتفاق نمی‌افتد؛ ممکن است کسی عصبانی شود اما در عصبانیت هم این کار را نمی‌کند. مردم بین کار ضد انقلاب، کار ستون پنجم و کار مردم مرز قائل می‌شوند.

وی اضافه کرد: با این همه تبلیغات رسانه‌های دشمن مردم اجازه ندادند کاری خارج از مسیر اتفاق بیفتد؛ در همان صحنه اعتراض، پلیس تعدادی را دستگیر می‌کند اما نگهداری نمی‌شوند بسیاری از آنان در صحنه دستگیر و کنترل می‌شوند اما بعد از چند ساعت آزاد می‌شوند.

وی ادامه داد: ممکن است برخی اشتباهی دستگیر شوند و این به معنای اقدام خلاف قانون انجام دادن نیست؛ تعداد بازداشتی بابت اعتراضات در زندان بسیار اندک است. بیشتر لیدرهای قضیه یا افرادی هستند که در صحنه اعتراض مرتکب جرم شده‌اند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اگر دشمن بخواهد ادامه دهد مردم مراقب باشند گول نخورند اگر نه، نیروهای قضایی انتظامی به جد برخورد خواهند کرد و ممکن است دیگر آزاد نشوند.

معاون اول قوه قضاییه درباره کلاهبرداری ٣٠٠ میلیاردتومانی دو برادر در گلستان در خرید خودرو و بازگرداندن اموال ٢٥٠٠ مالباخته کلاهبرداری گفت: در مورد برگرداندن مال به مالباخته باید دید آیا اموال توقیف شده کلاهبردار بازداشت شده، کفاف می‌کند یا نه. قوه قضاییه باید اموال را شناسایی کند تا چیزی که می‌خواهد به دست مالباخته برسد قابل اعتنا و قابل فروش باشد.

  • احضار رئیس سابق حراست بانک مرکزی

محسنی اژه ای در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین مشکل داشتند که از رهبری اذن خواستید، گفت: قانون آیین دادرسی کیفری به ما اجازه پخش دادگاه‌های علنی را نمی‌دهد و مردم می‌خواهند در جریان قرار بگیرند و زمان رسیدگی کوتاه شود.

وی درباره احضار شدن رئیس (سابق) حراست بانک مرکزی و صدور قرار بازداشت برای او، گفت: این فرد احضار شد و از او تحقیق شد اما اینکه منجر به بازداشت شد یا نه، بروم بیرون از جلسه مطلع می‌شوم.

  • رئیس سابق بانک مرکزی تا کنون احضار نشده است

سخنگوی دستگاه قضایی درباره در دستور کار بودن یا نبودن احضار رئیس سابق بانک مرکزی، گفت: اینکه دستگیری کسی در دستور کار باشد یا نباشد، زمانی اتفاق می‌افتد که اتهامی متوجه کسی شود. تا این لحظه که خبر ندارم هنوز پرونده‌ها به آنجا نرسیده که نیاز به احضار ایشان باشد.

اژه ای درباره اینکه چرا قوه قضاییه اسامی افراد مجرم را اعلام نمی‌کند، اظهار داشت: بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، اجازه نداریم تا زمان قطعیت حکم را اعلام کنیم.

  • پرونده متخلفان خودرو

خبرنگاری از معاون اول قوه قضاییه پرسید که آیا آقایان خسروتاج و آذرمهر در بحث تخلفات خودرویی بازداشت شدند یا نه که اژه‌ای باز با کمی مکث و اظهار این جمله که چرا نام افراد را بیان کردید، گفت: نفر اولی که گفتید بازداشت نشده است و اگر وثیقه‌ای برای او صادر شده یا نه، نمی‌دانم؛ اما از او تحقیق شد. نفر دوم اما بازداشت بود اینکه الان آزاد شد یا نه نمی‌دانم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که آیا تخلف دختر نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت صحت دارد یا نه، گفت: خبرش را شنیدم اما چون سازمان تعزیرات به موضوع رسیدگی می‌کند، در جریان نیستم.

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با برخی انتقادها از عملکرد قوه قضاییه گفت: اولا که امر قضاوت کار بسیار سختی است و ثانیا در محاکم قضایی برخی محکوم می‌شوند که قطعا راضی نیستند و حتی برخی که حاکم می شوند هم در برخی موارد رضایت کامل ندارند.

وی افزود: در برخی مجامع علیه قوه قضاییه و سایر قوا شعار می‌دهند و برخی فرصت طلب که ستون پنجم دشمن هستند در میان این افراد قرار می گیرند و سوء استفاده می کنند. توصیه من به مردم این است که مواظب این افراد باشند و مرز بین دوست و دشمن را تشخیص دهند.

کد خبر 413474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha