همشهری آنلاین: شهردار تهران از تصویب لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها در هیات دولت خبر داد.

سید محمدعلی افشانی

پايگاه اطلاع‌رساني شهرداري تهران نوشت: سید محمدعلی افشانی با بیان این مطلب در نشست خبری شهرداران کلانشهرهای کشور با اصحاب رسانه که به میزبانی شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها برای پیشگیری از شهرفروشی و تخریب شهرها تصویب شد؛ دولت در هفته گذشته لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها را مصوب کرد و امیدوارم مجلس نیز این لایحه را تصویب کند.

وی با اشاره به اینکه با تحقق این مهم درآمد شهرداری‌ها افزایش پيدا می‌كند، افزود: در این صورت نگران نیستیم که برای ارائه خدمات و تامین هزینه‌ها چه کنیم.

شهردار تهران در خصوص نحوه اختصاص درآمدها توضیح داد: در لایحه دولت مقرر شد 50 درصد درآمد حاصل از محل ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص یابد و 50 درصد سهم دولت باشد.

افشانی با تاکید بر اینکه دولت با نگاه مثبت سهم شهرداری‌ها را در لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها افزایش داده است، گفت: مجلس نیز پیگیر مسائل حوزه شهری است و دشواری‌های مدیریت شهری را می‌داند و مطمین هستم از این لایحه حمایت می‌کند.

وی در خصوص طرح‌های تفصیلی و جامع، بیان کرد: نگران این هستیم که طرح‌های جامع و تفصیلی در کمیسیون ماده 5 دستخوش تغییر شود. تراکم کلمه بدی نیست، بلکه این بد است که طرح جامع و تفصیلی خسارت ببیند. یا حقوق مردم تضییع و سلب شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تغییر کاربری باغات در تهران ممنوع شده چون برای مردم سوپاپ تنفسی محسوب می‌شود.

شهردار تهران بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری را از دیگر مباحث مطرح شده در نشست شهرداران کلانشهرها خواند و گفت: امروز مهم‌ترین شاخصه زیست‌پذیری شهرها، ایمنی شهر است اما باید گفت بافت‌های ناکارآمد از ایمنی لازم برخوردار نیست و با تکانه بالای 6 ریشتر خسارت‌های هنگفتی به افرادی که در آنجا زیست می‌کنند وارد می‌شود.

افشانی با بیان اینکه بحث بازآفرینی بافت‌های ناکارمد شهری در سال 97 مورد تاکید دولت دوازدهم است، افزود: باید خدمات عمومی در بافت‌های ناکارآمد شهری ارائه شود و افزایش پيدا كند تا مردم رغبت به نوسازی در این بافت‌ها پیدا کنند و مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاران به وجود آید.

وی ادامه داد: حمل و نقل عمومی، بهداشت و سلامت عمومی، احداث کتابخانه، نوسازی و ایمنی محیط و غیره از جمله مواردی است که در افزایش خدمات عمومی بافت‌های ناکارآمد شهری دارای اهمیت است.

شهردار تهران ادامه داد: از دیگر مباحث مطرح شده گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان است. در واقع با خدماتی که شهرداری‌ها ارائه می‌دهند، این شرکت‌ها باید توسعه یافته و از جوانان مستعد برای این منظور استفاده شود.

افشانی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توضیح داد: این گونه تصمیم‌گیری شده که در موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی 50 درصد هزینه را دولت متقبل شود، 30 درصد وام به مالکان خودروها اختصاص پيدا كند و 20 درصد سهمی است که خود مالکان خودروها در جریان نوسازی می‌پردازند.

وی در خصوص لایحه مدیریت یکپارچه شهری نیز گفت: 25 سال است که این موضوع مطرح شده و شاید بهتر باشد موضوع مدیریت هماهنگ شهری را برای حصول نتیجه مطرح کنیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت موضوع مدیریت یکپارچه جوابگو نیست چرا که بسیاری از شرکت‌ها زیان‌ده هستند و شهرداری‌ها هم نمی‌توانند این شرکت‌های زیان‌ده را تحویل بگیرند.

افشانی بیان کرد: پس بهتر است به دنبال مدیریت هماهنگ شهری با مدیریت شهرداری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها با آن باشیم.

وی در خصوص مصوبه مجلس برای بازنشستگی برخی مدیران، گفت: باید منتظر بود و دید نظر شورای نگهبان در این رابطه چیست. هم اکنون مصوبه مجلس در مرحله بررسی در شورای نگهبان قرار دارد و پس از آن می‌توان اظهارنظر کرد.

شهردار تهران با اشاره به بدهی‌های دولت و شهرداری، گفت: امسال یکصد هزار میلیارد تومان در قالب بودجه برای تسویه دیون شهرداری در نظر گرفته شده است که می‌توان تهاتر کرد.

کد خبر 413358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha