همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در مورد احتمال دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک با این سیاست‌های آمریکا و ترامپ علیه کشورمان ظاهرا همه این گونه راه‌ها مسدود به نظر می‌رسد. وی همچنین گفت در جریان نامه فرمانده سپاه به ترامپ نبوده است.

بهرام قاسمی مصاحبه‌اي مفصل با ايسنا انجام داده است كه بخش‌هايي از اظهارات وي به شرح ذيل است:

پيش از انتشار نامه فرمانده سپاه به ترامپ در جريان آن نبودم.

توضیحات بیشتر و دقیق و فلسفه مفاد این پیام و نامه را از خود فرمانده محترم سپاه سوال کنید. بی‌شک من مفسر پیام فرمانده محترم سپاه نمی‌توانم باشم و علاقه‌ای به ورود به تفسیر مفاد آن ندارم. آنانی که باید پیام نامه را دریافت کنند و می‌کردند احتمالا آن را دریافت کرده‌اند .

در ارتباط با برجام هیات‌های ایرانی و آمریکایی بارها همانند دیگر اعضای برجام با یکدیگر گفت‌وگو کردند. البته هیات ایرانی در جریان این مذاکرات با آمریکایی‌ها در مورد مسائل دیگر غیراز برجام گفت‌وگویی با طرف آمریکایی نداشته است.

با توجه به سیاست‌های طرف آمریکایی علیه کشور ، غیرقابل اتکاء و غیرقابل اعتماد بودن آن و جنگ روانی گسترده‌ای که علیه ایران آغاز کرده است هیچ اعتماد و اطمینانی به طرف آمریکایی و آقای ترامپ وجود ندارد. البته در جامعه چندصدایی و مردم‌سالار ایران افراد دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل مختلف مطرح می کنند. مهم نظر اکثریت آحاد مردم ، جامعه و منافع کشور است.

بعید است ترامپ اهل مذاکره باشد. هر روز یک سیاست متضاد و متفاوت را دنبال می‌کند، بیشتر اهل مزاح است، کسی که خودسرانه و یک جانبه از تفاهمی مثل برجام خارج شده است و هیج حمایتی هم از شرکای سنتی خود نداشته است چگونه می‌تواند ادعای مذاکره کند.

ترامپ اگر در این بیان خود ( مذاكره با ايران) خیلی جدی تلقی شود در حالت خوش‌بینانه ، فقط می‌خواهد با این مانور، از رژیم اشغالگر قدس و برخی کشورهای همسوی خود، پول بیشتری بگیرد و از اهرم ایران برای ترساندن آنان استفاده کند .

ترامپ دارای شخصیت مطمئنی نیست و از برجام یکجانبه و غیرقانونی خارج شده، توافقی که حاصل 12 سال مذاکره و پشتوانه آن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده است. می‌بینیم که ترامپ همه این مسائل را نادیده می‌گیرد،‌ نگرانی‌های شرکا و متحدین خود را فراموش می‌کند و از برجام خارج می‌شود.

صحبت‌هایی که او ( ترامپ) در این زمینه ( مذاكره با ايران) مطرح کرده موضوعی فی‌البداهه نبوده است. این سخنان در ادامه همان چارچوب جنگ روانی طراحی شده آمریکا علیه ایران ارزیابی می‌شود، او با برداشت کاملا غلط و اشتباه از وضعیت داخلی ایران، سیاست غلط خود را بنا نهاده است.

موضع‌گیری اخیر ترامپ در مورد مذاکره بدون شرط با ایران یک نوع گیجی و سردرگمی در بین سران برخی از کشورهای معاند منطقه و رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است ، افزود: ترامپ با سخنان خود این تلنگر جدی را به آنها زد که ممکن است هر آن سیاست آمریکا با چرخشی دیگر مواجه شود و بازی دیگری را شروع کند و از این طرق آنها را به دادن امتیازات بیشتر به آمریکا مجبور کند .

با این سیاست‌های آمریکا و آقای ترامپ ظاهرا همه اینگونه راه‌ها ( ديدار روحاني و ترامپ در نيويورك) مسدود به نظر می‌رسد.

 لابی‌ صهیونیست‌ها در این مدت علیه منافع جمهوری اسلامی ایران و روابط دیرینه دو کشور در آلمان فعال بوده است، در این راستا فشارهایی بر روی بانک مرکزی آلمان وارد و سعی کردند مشکلاتی ایجاد کنند. البته هیچ پولی از ایران در آلمان بلوکه نشده است و ما می‌توانیم با استفاده از سپرده‌های خود در آلمان خریدهای کشور را انجام دهیم.

ما می‌خواستیم که با استفاده از این پول تسهیلاتی برای مردم فراهم کنیم، این موضوع به اجازه بانک مرکزی آلمان احتیاج داشت و لابی صهیونیستی سعی کرد در این فرایند مشکل ایجاد کند.

(با توجه به اینکه آنها از انتقال 300 میلیون یورو به ایران جلوگیری کرده‌اند) ما رفتار همه کشورها در این برهه زمانی را مدنظر قرار می‌دهیم. رفتار دولت‌ها در این برهه معیار و محک خوبی برای همکاری‌های آتی خواهد بود.

در مذاکرات ما ( با اروپا در ارتباط با حفظ برجام) چند موضوع اساسی را پیگیری می‌کنیم و تاکنون به نتایج نسبتا خوبی دست پیدا کرده‌ایم، آنها طراحی‌هایی را در این زمینه انجام دادند. البته در بخش های اجرایی و فنی این همکاری‌ها هنوز کارهایی باقی مانده است که در حال بررسی و تلاش برای رسیدن به تفاهمات لازم در این موارد هستیم .

در جریان این مذاکرات هر چه جلوتر رفتیم احساس کردیم که اراده سیاسی اروپا برای حفظ برجام بیشتر شده و آنها بیشتر می‌خواهند که این توافق حفظ شود چرا که با یکجانبه‌گرایی آمریکا مخالف هستند و از طرف دیگر بحث برجام از نظر امنیتی برای آنها مهم است. تحویل چند فروند هواپیما در روز آغاز تحریم آمریکا را می توان یک علامت و سیگنال سیاسی نیز تلقی کرد که حکایت از علاقه مندی و اراده اروپایی‌ها برای کار با ایران دارد.

کد خبر 413014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha