فرایند ادغام ۲ شرکت هلدینگ خلیج‌فارس و تاپیکو به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی ایران با فروش ۱۶درصد از سهام تاپیکو از ۲۴ مرداد‌ماه آغاز می‌شود.

بورس

به گزارش همشهری، به فاصله 2‌ماه پس از آنکه وزیر نفت مذاکراتی را با دولت برای ادغام 2شرکت هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو) آغاز کرد فرایند اجرای این ادغام از هفته آینده آغاز می‌شود. آنطور که تأمین اجتماعی اعلام کرده قرار است 24مرداد‌ماه 16درصد از سهام این شرکت را به قیمت پایه هر سهم 260تومان راهی میز فروش کند.

پیش از این مرتضی لطفی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) هم این خبر را تأیید و اعلام کرده بود: 2غول پتروشیمی یعنی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و تاپیکو در یکدیگر ادغام شوند. براساس توافق‌های قبلی قرار است این مقدار سهام به هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی ایران واگذار شود.

با فروش 16درصد از سهام تأمین اجتماعی به هلدینگ خلیج‌فارس سهم تأمین اجتماعی در این شرکت به 50درصد کاهش می‌یابد، شرکت تاپیکو هم 8.5درصداز سهام هلدینگ خلیج‌فارس را در اختیار دارد. قرار است هلدینگ خلیج‌فارس با انجام یک افزایش سرمایه منابع مالی لازم را برای خرید سهام تاپیکو تأمین کند.

  • آثار ادغام

هم‌اکنون ارزش سهام هلدینگ خلیج‌فارس در بورس 36هزارو 200میلیارد تومان و تاپیکو 14هزارو 500میلیارد تومان است. مجموعه حاصل از این ادغام در مجموع 60هزار میلیارد تومان معادل 6میلیارد دلار ارزش خواهد داشت که دست‌کم معادل 12درصد از کل ارزش بورس را در اختیار خواهد گرفت و به بزرگ‌ترین مجموعه سهامی در ایران تبدیل خواهد شد. اما این همه ماجرا نیست.

با این ادغام جایگاه پتروشیمی ایران در منطقه ارتقا خواهد یافت و ایران به اصلی‌ترین رقیب سابیک عربستان در منطقه تبدیل می‌شود. در عین حال بعد از این ادغام جمع کل فروش این دو شرکت به محدوده 15میلیارد دلار خواهد رسید که بعد از سابیک عربستان دومین رتبه در منطقه خاور میانه محسوب می‌شود. مقدار فروش شرکت سابیک عربستان هم‌اکنون نزدیک به 60میلیارد دلار است.

  • دلایل ادغام

بخشی از دلایل این ادغام ناشی از ناهماهنگی در عرصه تصمیم‌گیری در این دو شرکت پتروشیمی بود که وزیر نفت را وادار کرد از دولت بخواهد زمینه این ادغام را فراهم کند زیرا وابستگی این دو شرکت بزرگ به 2وزارتخانه متفاوت، تمرکز مدیریت را در حوزه پتروشیمی در مقابل شرکت‌های خارجی به‌ویژه رقبای منطقه‌ای از بین برده است.

هم‌اکنون هلدینگ خلیج‌فارس تحت نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت و تاپیکو تحت نظر تأمین اجتماعی و وزارت رفاه اداره می‌شود. این متمرکز نبودن عرصه مدیریت در این صنعت منجر به کاهش مزیت رقابتی این صنعت در مقابل شرکت‌های خارجی و همینطور ابراز گلایه بیژن زنگنه، وزیر نفت شده بود.گویا براساس درخواست وزیر نفت قرار است دو هلدینگ غدیر و صندوق نفت هم در یکدیگر ادغام شوند که درباره اجرای این تصمیم و موافقت دولت هنوز اطلاعاتی در دست نیست.

کد خبر 412693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha