مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: غده تیروئید در اثر عوامل ارثی و محیطی از جمله تغذیه، استرس، سیگار، کمبود ید و بیماری‌های زمینه‌ای دیگر می‌تواند دچار اختلالات مختلفی شود.

تیروئید

به گزارش ایسنا، فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: کم‌کاری، پرکاری و التهابات تیروئید، گواترهای ساده و گره‌ای، ندول‌های خوش‌خیم و بدخیم تیروئید و سرطان‌های تیروئید از جمله بیماری‌های تیروئید است.

لطف‌الله ساعد اظهار کرد: شیوع کانسرهای تیروئید در سال‌های اخیر افزایش یافته است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن ناشی از افزایش توان تشخیصی با استفاده از روش‌های تصویربرداری حساس‌تر و انجام از طریق سونوگرافی است و با توجه به این پیشرفت‌ها در حال حاضر امکان تشخیص و درمان به موقع بیماری‌های مختلف تیروئید امکان پذیر شده است.

وی با بیان اینکه استفاده مناسب از ابزارهای تشخیصی در دسترس و جراحی‌های مناسب نیازمند آگاهی بخشیدن و ارتقای سطح علمی همکاران گروه پزشکی در همه مقاطع است، افزود: ندول‌های تیروئید بیماری‌های شایعی هستند؛ به طوری که با استفاده از معاینه بالینی در پنج درصد زنان و یک درصد مردان تشخیص داده می‌شود و در برخی مناطق با وجود دریافت ید کافی، دارای گره‌های تیروئید هستند و در صورت استفاده از سونوگرافی بیش از ۵۰ درصد افراد در سنین بالاتر، دارای یک یا چند ندول در تیروئید هستند که اکثرا خوش خیم و بدون علامت بوده و تنها در ۷ تا ۱۵ درصد موارد بدخیم و نیاز به درمان دارند.

وی ضمن بیان اینکه بدخیمی‌های تمایز یافته تیروئید حدود ۱/۸ درصد کانسرها را در ایران تشکیل می‌دهند، گفت: این کانسرها در زنان شیوع بالاتری داشته و شایع‌ترین کانسرهای سیستم اندوکرین هستند و حدود ۸۵ درصد موارد کانسرهای تیروئید از نوع پاپیلاری تشکیل می‌دهند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه دریافت ید کافی در رژیم غذایی فاکتور مهمی در زمینه پیشگیری از این بیماری است، افزود: برای ارزیابی بیماری‌های تیروئید علاوه بر معاینه بالینی، از روش‌های مختلف آزمایشگاهی، روش‌های تصویربرداری مثل سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و سینتی گرافی تیروئید استفاده می‌شود. همچنین برای درمان اختلالات تیروئید بر اساس نوع بیماری می‌توان از درمان‌های دارویی، جراحی و درمان باید رادیواکتیو استفاده کرد.

کد خبر 412684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha