همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تنگه راهبردی هرمز بخشی از منافع جمهوری اسلامی است و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی (نداجا) تاکنون امنیت و آزادی تردد در این تنگه را تامین کرده است و با قدرت به این کار ادامه می‌دهد.

حسین خانزادی

به گزارش ایرنا، امیر دریادار حسین خانزادی در نشست خبری مسابقات بین المللی نظامی ارتش های جهان به میزبانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رشته غواصی در دانشگاه امام خمینی (ره) نوشهر، در پاسخ به سئوالی درخصوص موضوع بستن تنگه هرمز اظهار داشت: این موضوع یک مقدمه و اصولی دارد. کارکرد تنگه ها به باز بودن آنها است و اگر بسته باشد، فاقد ارزش است.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: قطعا تحریم‌هایی که به صورت ظالمانه درخصوص ایران مطرح می‌شود، بر کارکردهای تنگه هرمز نیز اثر می‌گذارد و باید بدانیم که در محیط بین الملل، خروجی یک تصمیم تنها یک کشور را تحت تاثیر قرار نمی دهد و‌ بر اقدامات دیگران هم تاثیر دارد.

دریادار خانزادی اضافه کرد: بازماندن تنگه راهبردی هرمز وابسته به منافع ایران است و جامعه بین الملل باید متعهدانه به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی عمل کند. ما آمریکا را در تصمیم نداجا در حوزه تنگه هرمز تاثیر‌گذار نمی دانیم و اقدام ما وابسته به نظر رهبر معظم انقلاب است.

وی با اشاره به برگزاری رزمایش های نیروی دریایی ارتش در سال جاری نیز گفت: در آذرماه امسال شاهد برگزاری یک رزمایش بزرگ از سوی نیروی دریایی ارتش خواهیم بود و در پایان سال هم رزمایش بزرگ نیروهای مسلح برگزار می شود که نیروی دریایی ارتش در آن حضور خواهد داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین از انجام آخرین آزمایش های «ناوشکن سهند» خبر داد و افزود: این ناوشکن پس از طی کردن این مراحل به ناوگان نداجا ملحق می شود.

وی همچنین با اشاره به ساخت تسلیحات جدید نیروی دریایی ارتش گفت: «نا‌وشکن دنا» در ناوگان جنوب نداجا در حال ساخت است و امیدواریم تا پایان امسال کار ساخت آن به پایان برسد و به نداجا ملحق شود.

دریادار خانزادی با بیان اینکه «زیردریایی فاتح» نیز مراحل پایانی ساخت خود را طی می کند، ابراز امیدواری کرد که این زیردریایی تا آذرماه با قابلیت هایی که نمی شود رسانه ای کرد، به ناوگان نداجا ملحق شود. کار احیای «ناو‌شکن دماوند» هم تا پایان سال به اتمام می رسد.

دریادار خانزادی در پاسخ به سئوالی در خصوص صیادی برخی شناورهای خارجی در خلیج فارس و دریای عمان نیز اظهار داشت: علاوه بر نیروی دریایی، سازمان‌های دیگری هم در حوزه دریا مسئولیت دارند. اگر موضوعی در حوزه امنیت دریایی رخ دهد، نیروی دریایی با آن برخورد می کند ضمن اینکه امکان انجام هیچ اقدام غیرقانونی در حوزه دریایی و آب های سرزمینی جمهوری اسلامی وجود ندارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص برگزاری مسابقه بین المللی غواصی عمق از سری مسابقات نظامی ارتش‌های جهان 2018 نیز اظهار داشت: این مسابقه برای نخستین بار است که به میزبانی کشورمان از دهم تا بیستم مرداد ماه توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندر نوشهر برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون 100 نفر از هشت کشور برای شرکت در این مسابقات در بندر نوشهر حضور یافته‌اند و ۲ ناو موشک انداز ما هم در جمهوری آذربایجان پهلو گرفته‌اند و مسابقات تیراندازی شناورها از فردا آغاز می‌شود.

دریادار خانزادی گفت: این مسابقات ۱۰ سال است که به صورت پی در پی با ابتکار کشور روسیه در حال برگزاری است که ایران برای نخستین سال میزبان رقابت های غواصی این مسابقات شده است.

وی اظهار داشت: این مسابقات در 27 رشته در حال برگزاری است که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران فقط میزبانی مسابقات غواصی آن را برعهده دارد.

دریادار خانزادی ادامه داد: در این مسابقات 40 کشور شرکت می‌کنند که نیروهای مسلح ما در 16 رشته از این مسابقات شرکت می‌کنند.

مسابقات بین المللی نظامی نیروهای مسلح در 28 رشته و به میزبانی هفت کشور ایران، روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، بلاروس و ارمنستان برگزار می شود.

نظامیان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در 16 رشته غواصی عمق، نبرد تانک های تی 72، دسته هوابرد، کوهستان، نگهداری توپخانه، رقابت بین یگان های شیمیایی، میکروبی و هسته ای (ش . م . ه)، رقابت بین کاربران سگ ها، گشت جاده ای، حافظان نظم، نبرد نفربرهای بی ام پی 2، تکاوران دریایی، رقابت پهپادها، رقابت خدمه خمپاره اندازها، رقابت خدمه ناوهای جنگی، پنجگانه نظامی و تک تیراندازی از 28 رشته مسابقات بین المللی نظامی 2018 شرکت می کنند.

از دستاوردهای این مسابقات بین المللی نظامی می توان به ارتقای سطح توان و آمادگی رزمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از طریق بهره مندی از تجربیات و آموزه های حوزه آموزش در سایر کشورها، توسعه دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای میزبان و شرکت کننده در مسابقات، از طریق رایزنی و تعاملات دوستانه در هنگام برگزاری سمینارها، نشست ها و مسابقات نظامی و استفاده از ظرفیت های درون سازمانی به منظور ارتقای آمادگی جسمانی در حوزه عملیاتی (عبور از موانع، ارتقای سرعت، افزایش قدرت بدنی، هماهنگی در بکارگیری توان جسمی و نظایر آن) اشاره کرد.

تاکنون هشت کشور روسیه، آفریقای جنوبی، ونزوئلا، هند، پاکستان، سوریه، آذربایجان و قزاقستان برای شرکت در مسابقات غواصی در ایران، وارد کشورمان شده اند.

کد خبر 412321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha