همشهری آنلاین: پیشنهاد مذاکره بی قید و شرط رئیس جمهوری آمریکا با مقامات جمهوری اسلامی ایران، تحلیلگران و صاحبنظران خارجی را به واکنش واداشت و برخی آن را فرصتی برای حل اختلافات دو کشور دانسته و برخی دیگر موضع تهران و واشنگتن را نابرابر تشخیص دادند.

 نگاه تحلیلگران بین المللی به پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، ولی نصر (مشاور پیشین وزارت امور خارجه آمریکا) توییت کرد: با توجه به نتیجه (دیدار ترامپ با رهبر) کره شمالی، به سود سران ایران است که با ترامپ دیدار کنند.

راب مالی (تحلیلگر موسسه بحران) نیز با اشاره به آنکه موضوع جدیدی در پیشنهاد ملاقات ترامپ که پاییز پیش نیز مطرح شد وجود ندارد، سوالاتی را توییت کرد:١- در حالیکه آمریکا توافق فعلی را نقض کرده است چه دلیلی وجود دارد که روحانی بر سر یک توافق جدید مذاکره کند؟2-ترامپ ممکن است چه توافقی ارائه دهد که احیاناً به سود ایران باشد؟

سوزان ملونی (پژوهشگر اندیشکده بروکینگز) هم در صفحه توییتر خود نوشت:ترامپ تشنه یک گشایش و معامله با ایران است. مشاورانش ترجیح می دهند تا فشارها افزایش یابد به امید آنکه بحران اقتصادی به سقوط ایران انجامد. فرصتی برای دیپلماسی زیرکانه ایران پیش آمده مشروط به آنکه تهران از آن بهره برداری نماید.

مارک دوبوویتز مدیر راستگرای بنیاد دفاع از دمکراسی ها نیز پیشنهاد ترامپ را 'فرصتی مختصر به ارز در حال فروپاشی ایران' دانست و در توییتی نوشت: باید دید این امر در نرخ برابری (ریال) با ارزهای خارجی نمود خواهد داشت یا خیر.

وندی شرمن معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز در توییتی کنایه آمیز خطاب به ترامپ نوشت: آقای رئیس‌جمهور ایران ممکن است یک پیش‌شرط داشته باشد- پیوستن [آمریکا] به جمع کشورهای حامی برجام که ضمانت می‌کند ایران هیچ‌گاه نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

به گزارش ایرنا،رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه شب از آمادگی خود برای مذاکره با مقامات ایران خبر داد و گفت: اگر آنها آمادگی داشته باشند، حاضرم بدون هیچ پیش شرطی این کار را انجام دهم.
دونالد ترامپ این مطلب رابعدازظهر دوشنبه به وقت محلی درنشست مشترک خبری با جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا مطرح کرد.

وی افزود: من به دیدار اعتقاد دارم، البته آنها کمی مشکل دارند. من به تعهد خودمان در برجام پایان دادم، اگر رهبران ایران بخواهند دیدار کنند، هیچ پیش شرطی هم ندارم و هر وقت بخواهند با آنها دیدار می کنم.

ترامپ درحالی روز گذشته پیشنهاد مذاکره با ایران را داد که در ماه مه گذشته بطور یکجانبه کشورش را از توافق هسته ای ایران با 1+5 خارج کرد و از سرگیری تحریم های دو مرحله ای علیه ایران که نخستین آن قرار است از 15 مرداد ماه آغاز شود را به امضا رساند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از کنفرانس خبری ترامپ در گفت و گویی تلویزیونی ضمن صحه گذاشتن بر پیشنهاد گفت و گوی بی قید و شرط تهران و واشنگتن بار دیگر اتهام های خود علیه ایران را تکرار کرد و خواهان تغییر رفتار دولتمردان ایران و تغییر برجام شد.

حمید ابوطالبی مشاور رئیس جمهوری ایران در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: کسانی که به گفت و گو به عنوان روش حل اختلافات در جوامع متمدن باور دارند، باید به ابزار آن هم ملتزم باشند. احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است.

فرانک ویزنر دیپلمات سابق و معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز امروز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره چرخش ترامپ و درخواست دیدار بدون پیش شرط با تهران افزود: پس از افزایش جنگ کلامی هفته گذشته، این خبر خوبی است و نشان می دهد که از تب و تاب دعوا کاسته شده است.

وی ادامه داد: این بازگشت به سوی دیپلماسی به جای زور در خصوص ایران است، کاهش تنش ها و بازگشت به دیپلماسی خبرهای خوبی است. قاعدتا این موضع گیری باید برمبنای آمادگی بده بستان باشد، زیرا که هیچ مذاکره ای بدون امتیاز دادن و امتیاز گرفتن نمی تواند به نتیجه برسد.

محمد البرادعی دبیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز امروز در توییتی ضمن انتقاد از پیشنهاد ترامپ نوشت: نمی توان با تهدید یک کشور خواستار مذاکره شد.

از سوی دیگر تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا در مقاله ای که امروز (سه شنبه) در تارنمای شبکه 'سی ان بی سی' آمریکا منتشر شد، نوشت: پیشنهاد ترامپ برای دیدار با حسن روحانی باعث حصول توافقی بهتر نمی شود، ما فرصت مان را از دست دادیم.

ایران قبلا توافقنامه هایی را در رابطه با پایان دادن برنامه هسته ای اش به آمریکا مطرح کرده بود اما، ما قلدری را به دیپلماسی ترجیح دادیم.

'علی واعظ' محقق ارشد ایرانی گروه بحران بین الملل نیز دراین خصوص به تارنمای آمریکایی المانیتور گفت: چرا باید ایران با دولتی که دارای تناقض ها و ناسازگاری های داخلی آشکار است وارد مذاکره شود؟ ایران کدامیک را باید باور کند؟ پیش شرط 12 بندی پمپئو یا دیدار بدون هرگونه پیش شرط ترامپ؟

واعظ ادامه داد: در این مرحله، هیچ مقام ایرانی نمی تواند در حالیکه اسلحه به سمت سرش نشانه گرفته شده، وارد مذاکره شود.

'علیرضا نادر' کارشناس مسائل ایران در آمریکا که از حامیان کارزار ضد ایرانی ترامپ است، بر این باور است: چنین دیداری می تواند سبب افزایش ترس مخالفان ایران شود و آن را به منزله ترجیح دولت ترامپ برای ایجاد یک توافق جدید بر ایستادگی و حمایت از اپوزیسیون ایرانی بدانند.

کد خبر 412318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha