همشهری آنلاین: خشن‌ترین و خطرناک‌ترین خلافکاران نیوزیلند در آینده نزدیک می‌توانند در سلول‌های یک زندان فوق‌امنیتی یوگا تمرین کنند و حمام آفتاب بگیرند.

زندان نیوزیلند در اوکلند

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، اين زندان با هزينه 300 ميليون دلار نيوزيلند در شهر اوكلند ساخته شده و به زندانيان اجازه و امكان قدم زدن روي چمن واقعي را مي‌دهد. اين «زندان مهربان و انساني» در واقع قرار است كاركرد يك واحد درماني را براي بيماران رواني ايفا كند و از آنجا كه تعداد خلافكاران مبتلا به بيماري‌هاي رواني در نيوزيلند رو به افزايش است، اين ساختمان فوق‌امنيتي مي‌تواند علاوه بر كاركرد زندان به مثابه مكاني براي تخليه رواني هم عمل كند.

نيوزيلند داراي يكي از بالاترين آمارهاي مربوط به جمعيت زنداني در ميان كشورهاي پيشرفته است و بوميان مائوري با وجود داشتن 15 درصد جمعيت كل جمعين اين كشور، بيش از 50 درصد زندانيان آن را تشكيل مي‌دهند. 90 درصد اين زندانيان هم داراي بيماري‌هاي مزمن رواني و اعتياد هستند. زندان اوكلند ايست قرار است جايگزين زندان 50 ساله پارمورمو شود كه به شيوه زندان‌هاي فوق‌امنيتي ماريون و آلكاتراس در آمريكا ساخته شده است.

در حالي كه زندان قديمي اوكلند براي دور نگه داشتن زندانيان از زندانبان‌ها و برعكس ساخته شده بود اما زندان تازه كاركردي جامع‌نگر و درماني دارد و كاركرد آن بسيار شبيه زندان‌هاي اسكانديناوي، آلمان و بلژيك است. خلافكاران خشن در اين زندان مي‌توانند با دست‌هاي خود سبزي بكارند و روي چمن‌هاي تازه قدم بزنند. سلول‌ها 30 درصد بزرگ‌تر و به امكاناتي چون دوش آب و دستگاه‌هاي گيرنده تلويزيون تجهيز شده‌اند.

ضمن اينكه استفاده از ميله‌هاي افقي به جاي ميله‌هاي عمودي به زندانيان اجازه مي‌دهد ارتباطي بهتر و طبيعي‌تر با دنياي بيرون از سلول برقرار كنند. ايوون جيوكز، استاد جرم‌شناسي دانشگاه كنت و مشاور زندان اوكلند ايست با ابراز خوشحالي از راه‌اندازي يك زندان تازه مي‌گويد: «زندان قديمي اوكلند يك رسوايي ملي و وحشتناك‌ترين زنداني بود كه من در عمرم در تمام دنيا ديده بودم. از اينكه در زندان تازه از رنگ‌هاي بيشتر استفاده نشده، واقعا نااميد شدم.»

کد خبر 412177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha