سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

بسیاری از شرکت‌های سازنده قطعات رایانه ای به دفعات خاطرنشان کرده اند که مصرف نیروی لازم برای پردازش اطلاعات در سیستم عامل ویندوز ویستا بیشتر از مقدار پیش بینی شده است.

از آنجا که کاربران لپ تاپ‌ها همواره به دنبال روشی بوده اند تا بدون محدود شدن فعالیت ها به منبع انرژی الکتریکی بتوانند برای مدت طولانی از رایانه های همراه خود استفاده کنند، بنابراین می توان گفت عدم ارتقای مدیریت نیروی سیستم عامل ویندوز ویستا نقص مهمی برای آن به شمار می آید.[تفاوت‌های خوب و بد ویستا با ویندوزهای دیگر]

بسیاری از شرکت‌های پیشگام در این عرصه مانند HP اعلام کرده‌اند در تلاشند با استفاده از فناوری های اختصاصی خود تغییراتی را در اجزای سازنده رایانه ها ایجاد کنند تا به این وسیله میزان انرژی ذخیره شده در باتری‌ها را افزایش دهند و تا حدودی موانع ایجاد شده در نتیجه استفاده از ویستا را از میان بردارند.

مایکروسافت نیز این ضعف را به منزله تشویق شرکت های سازنده برای اصلاحات سخت‌افزاری به منظور افزایش کارایی رایانه ها می داند.

سطح کاربری Aero glass این سیستم موجب می شود عمر باتری لپ تاپ ها کاهش یابد که این مساله سبب افزایش نارضایتی کاربران شده است. مقصر اصلی ، سطح کاری جذاب این سیستم عامل است که در نظر کاربر بسیار خوشایند است.

این سطح مشابه یک پنجره شفاف است و هنگام اجرای برنامه های مختلف در رایانه تغییرات متحرکی را در صفحه نمایش رایانه ایجاد می کند.

با قطع و خاموش شدن سطح کاربری Aero ، عمر باتری در مقایسه با سیستم عامل ایکس پی که در آینده ای نزدیک بازنشسته می شود، از تفاوت محسوسی برخوردار نخواهد بود؛ اما هنگام روشن بودن این برنامه عمر باتری در مقایسه با ایکس پی کاهش خواهد یافت.

مایکروسافت برای افزایش توانایی‌های مدیریت نیروی ویستا تغییرات مهمی را در این سیستم عامل ایجاد کرده است. ارتقای روش های هوشمندتر برای ایجاد وضعیت هایبرنیشن (وقفه کوتاه) در اجرای برنامه های مورد نظر و روش‌های ساده تر برای انتخاب تنظیمات مدیریت نیرو از جمله راهکارهایی است که مورد بررسی قرار گرفته است.

اگر چه در مراحل آزمایشی راه اندازی ویستا نیز گزارش هایی مبنی بر عدم کارآیی باتری ها ارائه شده بود، اما به نظر می رسد اقدامات موثری در زمینه رفع این موانع صورت نگرفته است.

با وجود این باید پذیرفت که علی رغم مشکلات موجود، سیستم عامل ویستا ایمن ترین سیستم عاملی است که تاکنون در اختیار کاربران قرار گرفته است.

کاربرانی که هزینه زیادی برای استفاده از گرافیک موردنیاز ویستا و اجرای سطح کاربری آئرو متحمل شده اند، اگر به عمر باتری لپ‌تاپ خود اهمیت می دهند، ناچارند از سطح کاربری زیبای ویستا که از ویژگی های بسیار مهم آن به شمار می آید، چشم‌پوشی کنند.

تبدیل لپ تاپ ها به عامل رشد صنعت ساخت رایانه دلیل اهمیت این مساله برای سازندگان رایانه های لپ تاپ است. اکنون نیمی از فروش بازار رایانه در اختیار لپ تاپ هاست و پیش بینی می شود تا پایان این دهه عمده فروش این بازار را به خود اختصاص دهد.

کد خبر 41208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز